Uppsägning av avtalet på Jägersro

solros

Trådstartare
Vad är anledningen till att Skånska Fältrittklubben har sagt upp avtalet med Jägersro trav & galopp?

Sv: Uppsägning av avtalet på Jägersro

Jag läste det jag med och jag är också nyfiken på vad galoppfolket här inne tycker och vad som rör sig i deras huvud... Jag är numer aldrig nere på Jägersro tyvärr men personligen är jag väldigt kluven... Har galoppen någonstans att ta vägen? Blir det galopp ute på Flyinge som det står i någon artikel jag har läst? Vad är anledningen? Blir det inte ens stall eller träning ute på Jägers???

Vi vet inget ännu, bara det som står i Sydis men jag hoppas, hoppas på en ny bana bara för galoppörer. Revinge är perfekt för mig men jag skulle hellre se en bana någonstans vid Löddeköpinge där vid E6. Men avfart från E22 är inte så tokigt det heller.:D

Fältrittklubben har ett informationsmöte den 26, då får vi säkert veta mer. Tror knappast ett de säger upp avtalet utan att ha något vettigt i bakfickan.

Jag tycker det är ganska tråkigt (trots att jag är travmänniska mer än galoppmänniska). Jag inser fördelen med den anläggning travtränarna tycker att de vill göra nu (om det finns pengar till det?) men det var väl inte så länge sedan galoppen fick en jättefin träningsbana där ute? Jag har ju hört att det är "vi och dem" känsla där nere, men aldrig tillhört Jägers själv mer än att ha jobbat hos ett par travtränare där, men ni vill alltså ha ett eget ställe? Finns det verkligen ingenting som är positivt att dela på trav och galopp och man kan dra nytta av varandra istället? Skulle det bli bättre att dela anläggning med ridsporten ute vid Flyinge eller hur tänker man? Jag tror i och för sig inte heller att man säger upp ett avtal utan att ha något i baktanken... Men ändå... Har haft starthäst några gånger då det varit komb samtidigt (längesedan nu dock, nu kanske det inte ens är så?) och det har varit ett trevlig avbräck med ett galopplopp mitt i allt :)

Jo, vi har en väldigt fin träningsbana men i övrigt är det inte mycket positivt. Anläggningen är alldeles för stor och det känns alltid ödsligt. Tävlingsbanan är en nödlösning med för få möjliga distanser - antingen 1200 eller 1730 - och underlaget är inte speciellt kul.

Det är många tränare som inte vill starta sina hästar där - jag är en av dem - för att det inte funkar för våra hästar. Det skulle vara skönt att slippa åka till Stockholm eller Göteborg för att starta. Jämför storleken på fälten i Göteborg och på Jägers. Lopp med 5, 6 hästar är inte ovanliga här och i Göteborg har du tur om du kommer med i loppen.

Det är klart att det alltid är läskigt att starta något nytt och okänt men om man fortsätter att göra som man alltid gjort lär man fortsätta att få samma resultat.

Aha, ja då förstår jag lite mer... Göteborg har jag tyvärr aldrig varit på, den banan invigdes efter min tid som verksam inom galoppen;)... Men Täbys bana är väl inte jättebra vintertid heller? Ni skulle behöva nåt som funkar året om då?

Jag vet inte heller varför avtalet sags upp men är väldigt nyfiken, de måste ha något i baktanke.

Personligen hoppas jag på en ny bana men både gräs och dt. Gärna lååångt upplopp. Men det viktigaste tycker jag är att det är samma dt på den här och nya storstadsbanan. Och att det fungerar året om (om vi nu prompt ska ha vintergalopp).

Cambrie: Täbys dt är kass på vintern! Förstår inte att folk låter sina hästar löpa på den banan som vi inte ens vill träna på. :crazy:

Det är många tränare som inte vill starta sina hästar där - jag är en av dem - för att det inte funkar för våra hästar. Det skulle vara skönt att slippa åka till Stockholm eller Göteborg för att starta.

Gillar du inte Klampenborg? Varför?

Det stod en artikel i gårdagens Travronden, enligt Travronden verkar grunden vara att Skånska fältrittklubben inte kan leva upp till "nya" Svensk Galopps inriktnings och policydokument om de ska följa avtalet från 1982. Galoppen vill kunna styra och besluta över sin sport och sin marknadsföring. Idag sköts detta Jägersro Trav och Galopp. Det finns inga dörrar stängda för ett nytt avtal, men det är Skånska Travsällskapet som äger marken och har full makt att besluta hur man vill göra. Diskussion kommer att ske på höstmötet och sedan kommer det att bli förhandlingar om båda parter vill.

Vi får väl se hur det blir.

Mina hästar älskar Klampen men det blir så förtvivlat dyrt att starta häst där. Dyra insatser, dyra transporter, dyra ridpengar gör att du måste vara tvåa i de vanliga loppen för att det inte ska gå back. :cool:

Det blir billigare att åka in och dricka pilsner och lämna hästarna hemma.:angel:

Men sedan går de upp i handikap och då kommer Ole Larsen med någon han har smugit ner i handikap och så blir de trea....

Eller så blir de nerflyttade för att skiljedomstolen är arga på jockeyn...

kl

Lite nyfiken, vad gäller en satsning på en ny bana, det finns ju möjligheter att göra en fin gräsbana på Blommeröd.

Vet att folk har opponerat sig mot underlag, att bortre svängen är skarp, att säkerheten inte lever upp till den på Jägers osv, men det är ju för att det pumpats in noll pengar från annat än markägarens ficka. Nu ska de väl iof få en ny rail, vilket verkligen behövs... Men möjligheten att anlägga en bra gräsbana där finns ju redan. Iof finns det ingen möjlighet att lägag en DT där, vilket ju såklart är tråkigt. Sen vet jag inte heller hur det är med permanenta stallar, och läktare eftersom det är ett naturskuddsområde... Men en bana i likhet med den på strömsholm är ju faktiskt inte orimligt att få till där. Även om det inet är jsut det som kanske efterfrågas, utan en komplett galoppanläggning... :D

har hämtat andan och återuppstått nu CaOs, så lätt slipper ni mig inte, fast det var nära.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 949
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 526
Senast: Ginne
·
Övr. Barn Våra barn går i en liten skola (F-6) där personalen ofta har flera roller. Idrottsläraren är en fritidspedagog, som har kompletterat upp...
Svar
9
· Visningar
1 324
Senast: ameo
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka