Sv: Upplägg och förberedelser för inridning!
Jag är lite okonventionell.
Och jag rekommenderar INTE att man kopierar den delen att vara själv, inga medhjälpare.
Men såhär gör jag, naturligtvis med individuell hänsyn till just den hästen, vissa är valpigare än andra, de är olika mogna i kropp och knopp etc. Men 'normalt' så:
Grunden läggs så tidigt som möjligt. Dvs ledas i grimma på slakt grimskaft. Kunna kommando för halt, kunna stå still lös och uppbunden, lyfta fötter, acceptera beröring överallt och flytta sig hyfsat för tryck.
När den är lagt behöver man bara se till att underhålla den. Och sen är det eg sak samma NÄR man gör resten, det är sällan problem om grunden är lagt, oavsett om man gör det vid två eller fyra års ålder.
Men jag brukar tränsvänja/bettvänja (bara ha det i munnen) kring 1½ års ålder, tycker hästen 'isch blä' så provar jag nåt halvår senare bara, är ingen panik.
Vänjer vid sadel våren som tvååring. Om man lagt grunden rätt och hästen litar på dig och ser olika saker man gör som kul och nya spännande upptåg med matte är det sällan problem.
Hösten som tvååring brukar jag sitta upp. Innan jag sitter upp måste några saker ABSOLUT fungera. De måste kunna göra halt på röstkommando, och sen stå still. En bra stund. De ska vara trygga med det. Och de ska vara trygga med och lugnt kunna stå bredvid pallen när jag står på den.
Sen tar jag en dag som känns bra. Vill inte ha medhjälpare för då blir det så 'bestämt'. Jag känner av, och när jag känner att 'idag är det dags' sitter jag upp. Lägger mig över en gång och ber om steg, gör halt, berömmer, glider av. Tillbaka till pallen, ställa mig i en stigbygel och luta lite över, be om steg, göra halt, berömma, glida av. Tillbaka till pallen, och om det kändes okej det tidigare, så sitter jag upp. Rakt upp och ner utan krumelurer. Kliar och berömmer, sitter av, gör om det hela. Ber om steg men gör inget om jag inte fåt några, huvudsaken är att hästen är trygg i att stå still, och i att jag sitter på.
Sen bygger på, med skritta 25 meter, göra halt, stå en stund, sitta av. Lite senare skritta 25 meter till efter halten, sen prova ta en sväng på 200 m t ex, prova några travsteg. Viktigt är att hästen är lugn och trygg i allt, inte minsta rusa eller stressa, då måste man backa.
Sen bygga på extremt långsamt med mycket vilor, så de på sen vår som treåring går 3 gånger/vecka (med viloveckor) rakt fram i skogen i skritt, trav och galopp, 20 - 30 minuter. Då först funderar jag ens på att låta de se en ridbana. Rider alltså ut från FÖRSTA gången, det absolut viktigaste på en ung en är näst efter att bromsen fungerar, framåtbjudning, och att det ska vara ROLIGT.
Nuvarande 06:a har haft sadel fyra gånger. Satt på honom på stallgången för nån månad sen, satt av och satt upp igen, några steg skritt, 4 - 5 ggr.
Och det här är från andra gången jag satt upp, fjärde ggn med sadel, och första uppsittningen ute. Och såhär är målet att det ska 'gå till'. Lugnt och tryggt. Oftast gör det det med om man tar det i hästens takt och lagt en bra grund.
Det här är förra damen, andra uppsittningen
Finns en film på hennes andra ridtur, första trav uppsuttet om du vill se.
Men, långsamt, med hänsyn till hästen,absolut viktigt att hästen är trygg och avslappnad och tycker det är roligt. Krångla inte till det, gör det enkelt, självklart och naturligt.
Och ha medhjälpare, den delen ska du inte 'kopiera' från mig, det är inte att rek och även om jag valt att göra det så så vill jag inte rek det alls.