Uppkörning i morgon

Mirre

Trådstartare
Vad kan man göra idag för att förbereda sig så mycket som möjligt?
Eller ska man bara se till att sova ordentligt, kör ju en lektion precis innan i morgon också.
:nailbiting:
Hatar att göra saker när folk ser på och ska bedöma det jag gör, hoppas inte det ställer till det i morgon.

Bara sov ordentligt, och försök att komma ihåg att andas ;) Och tro inte att du kommer att kugga automatiskt om det inte går perfekt på lektionen imorgon. det kommer gå toppen, LYCKA TILL!!!

Sov ordentligt och ät ordentligt innan imorgon!
Man behöver inte köra perfekt för att klara kortet, försök andas och tänk att du kan köra bil.

Vad kan man göra idag för att förbereda sig så mycket som möjligt?
Eller ska man bara se till att sova ordentligt, kör ju en lektion precis innan i morgon också.
:nailbiting:
Hatar att göra saker när folk ser på och ska bedöma det jag gör, hoppas inte det ställer till det i morgon.
Ta djupa andetag och försök tänka på att det bara är en uppkörning, ditt liv hänger inte på den. Skiter det sig så får man göra om :) Med den inställningen slipper man en hel del nervositet, och då blir det lättare.

Kommer du på att du gör nåt fel under uppkörningen så säg det och berätta hur du borde gjort. Då vet inspektören att du själv upptäckte ditt fel och vet hur du borde reagerat. Det hjälper förstås inte om du t.ex. glömt att stanna vid en stoppskylt, men kan vara bra vid mindre problem.
Jag fick även rådet om att berätta varför jag gjorde si och så under tiden jag körde. T.ex. "jag saktar ner extra mycket här för att se ordentligt, jag tycker att det är lite dålig sikt och vill vara säker på att det inte kommer någon från höger". Då kan inte inspektören tro att du kör långsamt för att du är osäker på själva körningen.

Lycka till!!

@Lillagoajag Tack! :)
Jag kan ju, det vet jag egentligen.
Men sedan när det ska presteras inför någon sas så blir det blankt.
Gaah. Hade en körlektion idag som inte alls gick bra, men det gör det aldrig med den läraren. Däremot med de andra, jag vet ju att det troligtvis gick kasst idag för att jag blir så irriterad på just den läraren. Lyckligtvis är det inte denna jag kör med i morgon till uppkörningen.

@fryckan: Ska tänka på det, försöker intala mig att körskolan aldrig hade bokat uppkörningen om de inte ansåg mig klar för den.

@cili Det var bra råd, verkligen tala om allt man gör.
Så har jag gjort med de två lärarna som det faktiskt går bra att köra med :p
Men den jag hade idag är ju aldrig tyst så då blir det bara att jag tiger istället

Sov, andas, kom ihåg att personen som du kör upp för är van vid nervösa personer och därmed inte förväntar sig att du ska vara helt fri från nervositet ;) Kom också ihåg att vara noga med säkerhetsgrejer.

Det går absolut att bli godkänd på uppkörningar även om man gör fel på flera saker, men inte om du gör fel som innebär säkerhetsrisker för dig eller andra som är ute på gatorna. När jag körde upp tex, då skulle jag parkera på valfritt sätt utanför en mataffär. Jag valde att göra det lätt för mig och körde rakt in i en lucka mellan två bilar. Problemet var att luckan var på tok för liten för den stora bil jag körde, något som jag insåg när jag väl börjat köra in i luckan. Jag fortsatte ändå, för jag ville inte framstå som negativt impulsiv och parkeringen blev såklart usel. När uppkörningsmänniskan frågade mig hur jag tänkte så sa jag precis som det var, att jag inte ville framstå som mer impulsiv än jag är, men att jag sett att det blev fel och nog behövde vänja mig vid att köra större bil. Jag fick därför prova igen, på ny plats, valde omsorgsfullt en stor(!) lucka och parkerade betydligt bättre, även om det blev lite snett ;) Dessutom låg jag i fel fil på motorvägen, men även där förklarade jag hur jag tänkt.

Och tja, jag blev godkänd. De hade sett att jag inte gjorde några plötsliga konstigheter, att jag hade god koll på vad som hände runt omkring bilen, att jag visade hänsyn till medtrafikanter och inte tog några onödiga risker. Kort sagt såg de att det inte var farligt att släppa ut mig ensam på gatorna, och det är faktiskt allt de behöver se. Proffs på parkeringar m.m, det blir man efter att man tagit körkortet :p

Ja, det behöver definitivt inte köra prickfritt för att du ska klara körkortet. Så ta det lugnt bara! Jag körde 40 på en 30-väg men skylten var helt igensnöad så hon påpekade bara att "Det är 30 här, men skylten syns inte". Sedan körde jag fel när jag skulle följa skyltar mot centrum. Åkte in på en bensinmack och vände, och hon sa att jag kanske skulle träna lite mer på att följa skyltar men att alla kör fel och att det viktigaste är att man kan lösa situationen på ett lugnt och kontrollerat sätt. Vilket ju är helt sant. På samma sätt brukar man få ett par-tre chanser på sig att t.ex. backa runt ett hörn eller fickparkera. Det är ju sådant som inte ens vana förare klarar av i en handvändning i en helt främmande bil.

Så om något blir lite knas, ta en djupt andetag, rätta till situationen och kör vidare!

Lycka till! Håller tummarna :)

@Red_Chili Hoppas jag inte får backparkering i morgon :p
Eller fickparkering, men hellre det än backa. Får bara inte till det, fick det inte idag alla fall. Men hinner iof göra det en gång innan uppkörningen i morgon.
Det är jag väl mest nervös för att få göra och kugga på.

@cherie skönt och läsa att ni blivit godkända trots småmissar här och där :p
Och det är ju sant att det är ytterst få som parkerar perfekt direkt.

1. Försök att släppa det ikväll och gå och lägg dig istället (lättare sagt än gjort, I know ;) )
2. En kan absolut bli godkänt även om en gör misstag. Jag gjorde själv två fel men blev godkänd ändå.
3. Överdriv spegeltittandet - vrid på huvudet så kontrollanten ser att du verkligen tittar och titta ofta i alla speglarna.
4. Mitt körkort kostade mig 20.000 - aldrig i livet att jag skulle köpa en present eller blommor eller något till dem efteråt :p

Lycka till!!!

Har ni gett körskolan någonting när ni klarat uppkörningen?

Nä jag fick en kram av körläraren haha och sen fick jag köra körskolebilen till skolan (gick på gymnasiet). Läraren väntade medans jag körde upp :)

Kommer gå kalas imorrn! Håller tummarna :D

Andas, andas och åter andas, så kommer det gå hur bra som helt:D
Här är en till som inte gjorde en prickfri uppkörning men blev ändå godkänd!

Var bara noga med att titta i speglarna, det vet jag många som blivit kuggade pga av.

Och nej, jag gav inget till min körlärare för han var helt jäkla pantad i huvudet! Det som eggade mig mest med att klara uppkörningen var vetskapen om att jag skulle slippa honom!:o

Lycka till imorgon!:D

@McFlurry ska sova nu :p
Är nåt sådant mitt körkort går på också, sjuka priser på allt.

@BernT :D kör också skolans bil i morgon och det känns bra. Då är det ju ändå en bil man är van vid och köra.

@LittleJohn hehe lite så tänker jag också med den körläraren jag kört mest med. Hon verkar bara förutsätta att jag kommer kugga, vore så fint att bara trycka det i nyllet på henne att man klarade det.

Håller tummarna för dig! Det är skitjobbigt att inspekteras när man är nervös redan, men tycker ofta körläraren och personen som bedömer körningen småpratar om väder och vind, blir lite isbrytande tyckte jag :) Lycka till! :)

Seriöst galet dyrt att ta körkort nu och ännu mer krav på vad som skall genomföras :eek: tog mitt februari 2007, tyckte det var tillräckligt dyrt då :p

Lycka till! :bow:

Det är bara att ta det lugnt. Jag kuggade min första uppkörning så in i helskotta och när jag fick samma körkontrollant på nästa uppkörning ville jag bara sjunka genom jorden. Jag tror problemet jag hade var att jag blev så otroligt stressad vid första lilla felet att jag gick igenom taket lite vilket jag brukar då jag kör bil .. :o
Andra gången som jag klarade kom kontrollanten på att kurvan jag precis passerade hade varit perfekt för momentet backa runt gathörn varpå denne ropade rätt ut ungefär, och jag som var övertygad om att kontrollanten fått en hjärtattack eller att jag gjort något hemskt tvärnitade ordentligt. :eek: Tände på precis alla stressade panikcylindrar av det så backningen runt gathörnet tog sin lilla tid. Det är bara att andas, andas, andas! Gör du bort dig behöver det inte vara hela världen och parkeringar/start i backe/backa runt hörn behöver inte bli perfekt på en gång. Jag frågade om jag fick göra om backningen och jo, det fick jag och då blev det bättre. :)

Det är en sådan trygghet att köra en bil man är van vid. Den jag hade på körskolan och körde upp med var ungefär den mest förlåtande bilen någonsin. Älskar diesel! I alla fall för mig som inte vågar ge grundgas .. :angel:

Andas och ta det lugnt. Tänk precis som om det vore en körlektion..allt har du gått igenom.
Skulle väl vilja säga sova..men det vet jag hur det är, jag var så nervös att jag sov inte ett skit och hade uppkörning tidigt så jag la mig faktiskt och såg på serier natten igenom för att skingra tankarna (obs är ingen rekommendation som så att vara uppe bara för att, för trött blir man ju).

Sen så, gör man fel, beroende på hur fel dock..ska man alltid rätta till det i stället för att panika och skita i momentet..det värderas högt att man kan rätta till en situation! Det de värdesätter är att man kan framföra fordonet på ett lugnt och säkert sätt,.
Jag tex när jag skulle backa runt ett gathörn var faktiskt nära på att backa ner i ett dike..men jag stannade, körde fram..rättade upp och klarade momentet. Iaf är det vad kontrollanten sa till mig, att det är tusen gånger bättre att göra om, göra rätt om det blir lite snett eller lite fel någonstans för fel gör ändå bilister men de viktiga är att bevisa att man vet vad som ska göras och kan rädda situationen.

Sen hoppas jag du får en schysst kontrollant men de brukar vara väldigt snälla och vet ju att alla är nervösa så de småpratar gärna de allra flesta om vad som helst..då kommer man av sig och tänker inte så mycket på det.

Som "tröst" kan jag säga att min uppkörning gjorde jag i full snöstorm och såg inte ett skit så jag satt på helspänn och hade aldrig kört i dåligt väder alls och trodde ärligt talat att vi skulle dö

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
865
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 339
Senast: MiniLi
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 582
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama