Uppkörning i morgon

Tack allihop!
Snart är det dags :nailbiting:
Regnar här idag, får se hur vädret blir sedan. Men det ska inte vara några problem, bara man inte fipplar bort hur torkarna fungerar så :p

Men uppkörningen är ju inte så lång heller, tror körläraren sade max 45 min eller något sådant. Det ska man väl kunna klara tycker jag :p

Ja, det behöver definitivt inte köra prickfritt för att du ska klara körkortet. Så ta det lugnt bara! Jag körde 40 på en 30-väg men skylten var helt igensnöad så hon påpekade bara att "Det är 30 här, men skylten syns inte". Sedan körde jag fel när jag skulle följa skyltar mot centrum. Åkte in på en bensinmack och vände, och hon sa att jag kanske skulle träna lite mer på att följa skyltar men att alla kör fel och att det viktigaste är att man kan lösa situationen på ett lugnt och kontrollerat sätt. Vilket ju är helt sant. På samma sätt brukar man få ett par-tre chanser på sig att t.ex. backa runt ett hörn eller fickparkera. Det är ju sådant som inte ens vana förare klarar av i en handvändning i en helt främmande bil.

Så om något blir lite knas, ta en djupt andetag, rätta till situationen och kör vidare!

Lycka till! Håller tummarna :)

Påminner mig lite om min uppkörning. Inspektören säger plötsligt; ta höger här, med kort varsel. Jag ligger i vänsterfilen med en lastbil i högerfilen jämte mig och hinner inte vänta ut denne innan avfarten redan är förbi. Öh, tänkte jag? Vad gör jag nu, frågar jag inspektören, som då svarar; ja jag vet inte, det är ju du som kör bil. JO, det vet ju jag också, men hade det varit jag som bestämde hade jag ju planerat min sväng lite bättre, nu fick jag ju för kort varsel.
Men, vill du fortfarande att jag ska ta mig till den där vägen?
Mm, jag vet inte, mumlar inspektören och jag tänker att det var väl själva fan då, kör ilsket på en liten bit till, och tänker, undrar om man blir kuggad om man U-svänger på sin uppkörning? Plötsligt kommer jag till ett industriområde där jag vet att det ligger en rondell. Svänger in, kör ett varv i rondellen och ut tillbaka åt rätt håll, och tar de väg jag tidigare missade.
Klarade uppkörningen och inspektören sa att han var sååå imponerad av mitt säkra val med rondellen. Han skulle bara veta hur nära jag var att U:a mitt i Sundbyberg...

Tack allihop!
Snart är det dags :nailbiting:
Regnar här idag, får se hur vädret blir sedan. Men det ska inte vara några problem, bara man inte fipplar bort hur torkarna fungerar så :p

Men uppkörningen är ju inte så lång heller, tror körläraren sade max 45 min eller något sådant. Det ska man väl kunna klara tycker jag :p

Sista gången jag körde upp (ja, jag har misslyckats med uppkörning också ;) ) så var det min enda "säkerhetskontroll", att kolla så att vindrutetorkarna fungerade :p
I ca 30 minuter körde vi runt, tillräckligt för att de skulle hinna se att jag klarade av att köra i bostadsområden, på större vägar, på motorväg, i rondeller, i korsning med högerregeln samt parkera.

Sista gången jag körde upp (ja, jag har misslyckats med uppkörning också ;) ) så var det min enda "säkerhetskontroll", att kolla så att vindrutetorkarna fungerade :p
I ca 30 minuter körde vi runt, tillräckligt för att de skulle hinna se att jag klarade av att köra i bostadsområden, på större vägar, på motorväg, i rondeller, i korsning med högerregeln samt parkera.
Lät som en bra uppkörning :p
Hoppas man har sådan tur att inspektören säger "parkera på valfritt sätt" då väljer man ju nosparkering utan bilar bredvid. Enklare kan det väl inte bli.
Är på körskolan och väntar på körläraren nu, körde föräldrarnas jeep lite hit och parkerade med den en sväng. Så försöker tänka att kan man köra den stora bilen, då kan jag köra en liten golf också.

Lät som en bra uppkörning :p
Hoppas man har sådan tur att inspektören säger "parkera på valfritt sätt" då väljer man ju nosparkering utan bilar bredvid. Enklare kan det väl inte bli.
Är på körskolan och väntar på körläraren nu, körde föräldrarnas jeep lite hit och parkerade med den en sväng. Så försöker tänka att kan man köra den stora bilen, då kan jag köra en liten golf också.

Lycka till nu! Och OM det känns konstigt för att bilen är annan storlek än vad du är van vid, säg det till den du kör upp med! Jag fick köra en helt hopplöst bökig Volvo och när det kändes som om det gick dåligt för att bilen var så klumpig, då sa jag det och förklarade att det nog skulle gått bättre med vad som nu gjordes om jag skulle få möjlighet att vänja mig lite mer med bilen, helt ok enligt min uppkörningsmänniska!

Håller tummarna för dig! Det är skitjobbigt att inspekteras när man är nervös redan, men tycker ofta körläraren och personen som bedömer körningen småpratar om väder och vind, blir lite isbrytande tyckte jag :) Lycka till! :)
De vet ju att ALLA är nervösa när man ska köra upp. Även om man förnekar det :)

När jag körde upp så fick jag tvärnita i en korsning med dålig sikt och det är en hop ungar där när jag svänger upp. Inspektören åker fram som en vante mot rutan och säger barskt, ÅK TILLBAKA TILL SKOLAN ! Jaha det var det det. Det gick ju bra det här säger han när vi kommit fram :confused:. Du har klarat dig. Jag var helt oförstående.

Happ kuggade, allt gick skitbra verkligen. Sedan kom jag till en korsning, väjningsplikt och skulle svänga vänster. Klantar mig och glömmer kolla åt höger, kom en bil som jag inte såg och inspektören slängde sig på bromsen. Men det var bara det jag kuggade på, allt annat var godkänt.
Trodde jag skulle kugga på backparkeringen, jag tyckte jag tog för lång tid på mig men den var godkänd.
Kuggade enbart på korsningen.

Så får en ny tid, men funderar på om man ska meddela körskolan redan nu att man vill köra med körläraren jag hade idag eller med den andra som finns. Inte med den jag körde med igår.

Senast ändrad:
Happ kuggade, allt gick skitbra verkligen. Sedan kom jag till en korsning, väjningsplikt och skulle svänga vänster. Klantar mig och glömmer kolla åt höger, kom en bil som jag inte såg och inspektören slängde sig på bromsen. Men det var bara det jag kuggade på, allt annat var godkänt.
Trodde jag skulle kugga på backparkeringen, jag tyckte jag tog för lång tid på mig men den var godkänd.
Kuggade enbart på korsningen.

Så får en ny tid, men funderar på om man ska meddela körskolan redan nu att man vill köra med körläraren jag hade idag eller med den andra som finns. Inte med den jag körde med igår.

Synd! Jag kuggade två gånger innan jag klarade det på tredje försöktet, bad att min körskolelärare fick följa med för annars hade jag sprängts i atomer och åkt upp i omloppsbana. :crazy:

Första gången tyckte han jag körde upp med att jag skulle ha varit med offensiv (dock inget jag kuggade på) och att backning + placering i rondell kunde ha varit bättre. Andra gången fick jag efter två minuter i bilen åka och ställa mig i stans brantaste backar och göra en start i backe. Klarade inte på första, andra eller tredje försöket. På tredje försöket svartnar det och jag glömmer bort i princip allt jag lärt mig, och den jag körde med säger syrligt "nästa gång kan du tänka på att du måste lägga i en växel för att komma någonvart" :angel: (till mitt försvar så hade jag växeln i men på tredje försöket hade jag fått panik). Fick sedan köra tillbaka och efter det grät jag hysteriskt när min syster hämtade upp mig och inför körläraren. Körläraren tyckte det var väldigt konstigt att få start i backe så tidigt in i uppkörningen.

Tredje gången körde jag med en som var helt underbar! En yngre kille som satt och surrade med min körskolelärare och sa åt mig innan en korsning med trafikljus, där en olycka hänt, att jag skulle hålla ögonen på vägen (för han såg ju förstås att det kom en massa gående personer som skulle korsa). Alldeles innan jag skulle svänga över och korsa en väg som var hårt trafikerad så stannade en bilist i mötande fil och vinkade fram mig. Jag vägrade att korsa med orden från körskoleläraren att aldrig göra det (med fotgängare). Då sa uppköraren (haha, tappar benämningen) att vid ett sånt tillfälle så kan jag köra.

Sen klarade jag det! Vet inte vad mitt körkort kostade men närmare 30 000 kr tyvärr! Men samtidigt, de bästa spenderade pengarna någonsin!

*pepp pepp @Mirre*

Det är vanligt att kugga, och glömma av sig i trafiken. INGEN bilist är perfekt, och observera hur vissa kör så inser du att även du kommer lyckas :up: :up: Klart att du får ha önskemål på körskolan, det är DINA pengar som spenderas och det är DU som ska lyckas. Själv bytte jag körskola när jag efter 10 lektioner fortfarande bara fick köra i ett lugnt industriområde. Dit och tillbaka körde körläraren. Jag tröttnade och herrejösses, första lektionen på nya körskolan så beordrade han in mig i centrum för han tyckte att jag körde bra :nailbiting: :eek: Ibland behöver man bara få lite pepp :up:

Det misstaget kommer du inte göra om! Jag kuggade första gången och det sög men det är ju tur det finns fler chanser ;)

@Mirre De brukar inte bry sig om backning/parkering tar tid, så länge man i alla fall försöker på ett någorlunda korrekt sätt.

Jag missade (nästan) en bil från höger när jag körde med mina kompisar för tre år sedan, har fortfarande inte vågat köra med någon "utifrån" och känner mig alltid som världens sämsta i stadskörning. Jag tror att jag egentligen är helt okej, men hjärnan säger att jag är urusel ;)

Lycka till nästa gång :)

@Mirre De brukar inte bry sig om backning/parkering tar tid, så länge man i alla fall försöker på ett någorlunda korrekt sätt.

Jag missade (nästan) en bil från höger när jag körde med mina kompisar för tre år sedan, har fortfarande inte vågat köra med någon "utifrån" och känner mig alltid som världens sämsta i stadskörning. Jag tror att jag egentligen är helt okej, men hjärnan säger att jag är urusel ;)

Lycka till nästa gång :)
Jag påpekade att jag stod snett men han mumlade typ bara att "det är bra så" oh shit tänkte jag :D men det var godkänt.

Jag undrar hur det kommer vara och köra själv sedan, man kommer ju knappt våga göra någonting haha

Härligt att du blev godkänd på allt annat och "bara" kuggade av en ganska förståelig anledning ändå! :) En kompis till mig blev kuggad för att hon körde för "orutinerat i rondeller" (kontrollantens egna ord), men han kunde inte motivera exakt VAD hon gjorde för fel. Konstruktivt! :grin: Min körlärare sa till mig att var tredje kuggar uppkörningen första gången, så det är ju inget märkvärdigt egentligen. Lycka till med nästa uppkörning, då går det säkert galant!

Jag undrar hur det kommer vara och köra själv sedan, man kommer ju knappt våga göra någonting haha

Första gångerna jag körde helt solo tyckte jag det kändes som att bilen skulle välta för att den var framtung till vänster, det fanns ju ingen motvikt på högersidan (aka medpassagerare)! :D

Liknande trådar

Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
865
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 339
Senast: MiniLi
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 582
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama