uppklassning?

Iaraphel

Trådstartare
Hur många debutanter och med vilket resultat måsste ha gjorts för att få starta i lätt klass? hur många lätt-klasser (o med vilket resultat) för att starta nästa klass som är???

på häst, och är det någon skillnad ojm man är junior, YR eller senior?

tacksam för svar.

har ej TR tillgängligt, men vet att det brukar finnas vänsliga själar här.

Sv: uppklassning?

man måste ha ridit 2 deb utan hinderfel i trängen för å få rida lätt sen måste man rida 3 lätt utan hinder fel i trängen för å rida en stjärnig...man får inte häller ha fler än fyra rivningar i nån klass....

tack för svaret, nu kommer fljdfrågor :bow:

ok, men är det på ponny som de kallar klasser mör medelsvår? eller finns det i häst också? eller i inget av det?

Är det då
debutant (90cm)
lätt (1m)
enstjärning (110cm)
tvåstjärnig (120)
trestjärning (höjd?)
fyrstjärnig (höjd?)

Vad ingår i dressyren i lätt och enstjärnig?

tacksam för svag

mmm... ponny har kvar gamla beteckningarna på klasserna, dvs. debutant, lätt, msv B, msv A. förut hette även hästklasserna så, men det är ändrat sen några år. De heter numera: 90cm, 100cm å sen *,**,***,****

maxhöjderna (i terrängen) är som följer
90cm - 90cm (deb)
100cm - 100cm (lätt)
CNC*,CCN* - 110cm
CNC**,CCN** - 115cm
CNC***,CCN*** - 120cm
eftersom fyrstjärnig bara finns internationellt har jag inga mått men ja tror de är 125cm i terrängen. I samtliga klasser är maxhöjden i hopprovet maxhöjden i terrängen +5cm.

i lätt är det i dressyren 15m volter i trav, mellantrav,ökad skritt, i galopp 20m volt m förlängning av galoppsprången, 15m volt i galopp.

sen måste man utöver 3 lätt utan hinderfel i terrängen ha F-märket del 2 för att få rida enstjärnig.

i dressyren:
deb=lättare än LC
lätt=lättare än LB
* el msv b= lättare än LA
** el msv a=LA
*** = msv b
os, vm o världscupen=msv b

msv b + a är för ponny... :p :angel:

Hej!
Kval regler på häst, oavsett ålder på ryttare.

Som kvalificerande resultat gäller: ej mer än 75 straffpoäng i
dressyrmomentet, ej mer än 20 straffpoäng vid övervinnande av hinder i
terrängprovet, ej mer än 90 sekunders överskridande av optimaltiden i terrängprovet,
ej mer än 16 fel på hinder i hopprovet.
För att få starta i klass skall ryttare och häst under kvalificeringsperioden
antingen ha genomfört klass med samma svårighet eller med kvalificerande resultat minst genomfört:

90 Grönt kort + fälttävlansmärke I
100 Två 90 klasser
CNC* Tre 100- klasser + fälttävlansmärket steg II
CNC** Fyra CNC*
CNC*** Fyra CNC**
CCN* Två CNC* varav minst en innevarande säsong
CCN** Två CNC** varav minst en innevarande säsong
CCN*** En CNC*** under samma säsong

Det var häst du undrade över eller?

MVH Anna

Håller inte riktigt med om att debutantdressyren är lättare än LC. 15 m åttvolt i trav och 15 m volter i galopp är väl inte lättare än enstaka travvolter och 20 m galoppvolter (eller ja på vissa hästar kan det ju faktiskt vara det men inte generellt sett)? Nånstans mellan LC och LB skulle jag vilja säga, formkraven för godkänt däremot kan nog ligga på LC eller tom lite under LC nivå.

men i debutantprogrammet får man rida lätt i travdelen och volterna ska bara vara CA 15 m. så jag tycker att det är lättare än LC för i vanlig dressyr LC måste ju hästen gå i LA-form för att man ska få höga poäng..........så har de varit på tävlingar jag varit på iaf. i FT-dressyren upplever jag att formen inte är lika viktig i debutant utan man får bra poäng om hästen söker sig framåt och är hyfsat avslappnad och gör vad man ber den om.

Jo att formkraven för godkänd poäng kan var högre i en LC kan jag hålla med om och det skrev jag ju också, däremot själva programmlinjerna tycker jag nog ligger mer mellan LC och LB, 15m volt i galopp kräver mer balans än 20m volter. Lättare programmlinje än i LC kna jag iallfall inte se att det skulle vara.

ja säger som dom andra...man får ju rida lätt å de har ja gjort flera gånger....men visst 15m volt är svårare de ha du helt rätt i!!! men ja tycker ändå de e lite lättare än LC.... :D

Man har sänkt antalet * och ** för kval till nästa klass under året till 2 st. Men man ska komma ihåg att det kan vara i minsta laget att hålla sig till lägsta antal kval-klasser, oftast behöver man fler! De nya programmen blir något svårare på den högre nivån förresten. Från ** ska det delvis vara samlad trav också (innan har det endast varit samlad galopp från ***), och slutor i galopp i de högsta programmen. I hoppningen stämmer det att det är 125 i 3-och 4*. Däremot får det vara tom 130 i Världscupen

ÄNTLIGEN!!!! säger jag med lite svårare dressyrprogram och hoppning i dom högsta klasserna, dom kunde gott lagt in några seriebyten i ***/****klass, iallafall 3 i vart fjärde.
Galoppslutor yippie!!
Detta kommer gynna iallafall mig rätt mycket:devil: (ego)

Senast ändrad av en moderator:

får man rida lätt i dressyren i debutant??
fast det kan väl inte vara så bra ändå, att rida lätt? måste väl får mer poäng om man sitter ner i traven? eller?!

ja i travprogrammet får man det. det ska inte spela ngn roll om man sitter ned el inte, det är hästens och ryttarens arbete tillsammans som ska bedömas!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 607
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: Hanna2021
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 651
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar