Uppklassning ponny mm.

P

pampen

Har fått låna en ponny på foder. Hästen har tidigare gått FEI dressyr, så jag bara undrar vad som gäller angående uppklassning mm. Får jag rida vilka klasser jag vill på honom nu eller är han uppklassad?
Sedan undrar jag vad som krävs för att få starta Nationell dressyr, jag har kollat i TR men fatttar inte :o Om någon orkar så den personen gärna förklara hur alla uppklassningssystem fungerar... Jag fattar ingenting :confused:

Sv: Uppklassning ponny mm.

Kvalifikation elit och nationell tävling ponny:
För att få starta i FEI:s lagtävlansprogram för ponnyryttare och FEI:s individuella mästerskapsprogram för ponnyryttare skall ekipaget ha uppnått minst 62% som slutresultat i LättA:P1, LättA:P2, LättA:5 eller FEI:s inledande program för ponnyryttare på regional tävling.
För att få starta övriga klasser på elittävling eller nationell tävling skall ekipage ha uppnått minst 62% som slutresultat i LättA:klasser eller högre på regional tävling. Kvalificering kan ske under det föregående året eller innevarande året. Kvalificering kan ej ske i kürklass.

Om ponnyn är uppklassad eller ej beror väl på när den gjorde resultatet. Du kan klassa ned ponny genom att betala in en avgift till förbundet.

Hur många starter måste man ha gjort över 62%?

Jag trodde att uppklassningen inte gällde längre när man bytte ryttare...

malu

Resultat tagna före 1/1 2003 räknas inte. Alla uppklassningspoäng tagna 1/1 2003 och senare räknas i år (2004), oavsett vilken ryttare som satt på när poängen togs.
Väntar du till 2005 med att tävla så räknas bara uppklassningspoängen tagna 1/1 2004 och senare.
Om/när ponnyn byter ryttare stadigvarande (nya ryttaren disponerar ponnyn helt i minst 6 månader, t.ex. en fodervärd) så kan man anmäla ryttarbyte till förbundet (kostar ett par hundra) och sedan får nya ryttaren tävla vilka klasser som helst (tills ponnyn fått nya uppklassningspoäng förstås). Om man inte anmäler ryttarbyte så räknas även de gamla poängen. Det krävs alltså att ryttarbytet anmäls för att poängen ska 'försvinna'. Om gamla ryttaren tävlar igen så kommer alla gamla poäng tillbaka direkt, plus ev. nya poäng.

Att ponnyn har startat FEI dressyr behöver dock inte betyda att den har några uppklassningspoäng. Man får bara poäng vid placering. Ryttaren är skyuldig att hålla reda på ponnyns uppklassningspoäng.

Senast ändrad av en moderator:

Halloj!

För att få tävla nationella tävlingar så måste man rida på över 62 % i LA:2 eller högre inte FEI`s inledande etc. Ponnyn kan ha gått SM eller ännu högre och starta en LC, bara om ryttaren inte är uppklassad med samma ponny.

MVH Emma

Det trodde jag med, är det inte så att ponnyn automatiskt klassas ner när den byter ryttare?

vondutch skrev:
Det trodde jag med, är det inte så att ponnyn automatiskt klassas ner när den byter ryttare?

nej, man maste fortfarande anmala det till ridsportforbundet. dessutom om ponnyn inte blir sald, utan vid stadigvarande ryttarbyte (6 man) ska det ske.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
31 541
Senast: Saeta
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 445
Senast: Hippocampus
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 260
Senast: Nielaa
·
  • Låst
Relationer Detta är rena spekulationer dock. Personen själv är fast och fullt medveten om att det svänger REJÄLT i humör och känslor, och tror sig...
Svar
3
· Visningar
6 307
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama