Uppfostringsproblem King Charles Spaniel

R

Regenholz

Hej!

Har en 8 månader gammal Cavalier King Charles Spaniel.
Han är otroligt mysig men har vissa påfrestande egenskaper som jag gärna skulle behöva tips på att avvänja.

1. När vi är ute och går så drar han enormt i kopplet ibland, han drar så mycket att han i pricip går på bakbenen och har frambenen i luften. Hur kan jag få honom att inte dra och följa mitt tempo?

2. När han träffar nya människor så går han försiktigt fram och nosar, och främlingen hälsar på hunden, men när främlingen ställer sig upp och "avslutar hälsningen" så börjar han skälla.

3. När vi är ute på stan så är han omöjlig att dras med, han är väldigt orolig och skäller på alla människor och djur. Han drar i kopplet osv. Vad kan jag göra?

Tack på förhand!

Mvh / Mikael Regenholz

Sv: Uppfostringsproblem King Charles Spaniel

Hej.

Ett tips när han drar i kopplet är att stanna upp / eller vända om o gå åt andra hållet några steg. Man får hålla på så ett tag tills han fattar att han inte kommer framåt så länge han drar. Men det tar tid.

Har ni gått någon valpkurs eller liknande ?
Jag har två cavalier och har gått kurser med båda dem och har lärt mig mycket på det :)

Min ena är faktiskt också 8 månader gammal, vilken kennel är er ifrån ?

Det här med oron på stan måste du nog träna bort genom att vara mycket på ställen med mycket människor och hundar. Kan tänka mig att ni undviker det nu eftersom han skäller och är livlig ;) Välj ut en bra bänk och en bra bok och sitt där tills hunden lugnat ner sig. När ni suttit lugnt och fint ett tag och hunden märkt att det inte är farligt kan du kanske byta bänk och göra om samma sak. Strunta i om folk tittar på er för att han skäller, var bara lugn. Utöka sedan med lugna promenader. Stanna ofta och stå på ett ställe och gå sedan vidare. När hunden vänjer sig vid att vistas i folktäta miljöer och märker att du är lugn så kommer han också att bli lugn som en filbunke. Lycka till!

Titta på Caesar Millan på TV-4+ på måndagar kl. 20.00. Där kan du få många tips och råd. Men OK, det går inte på en halvtimme, utan det tar sin tid och mycket träning, och framför allt, att vara KONSEKVENT. Du lyckas säkert.

Hej!
Jag har en Cavlier på 1,5 år. Han var jobbig när han var runt 7 mån. Nu är han lugn, men han kan bli lite väl glad när det kommer folk!!

Om din hund drar stanna och börja inte gå igen förren han lugnat sig. (Tar tid, men det funkar)
När han ska hälsa på någon. Säg till hunden att sätt sig ner. När han sitter fint så kan han få hälsa.

Kontaktövningar så att hunden blir mer fokuserad på dig än på sin omgivning säger jag. :)

"Kontaktkontraktet" är en bra bok jag rekommenderar.

När hunden börjat skälla på folk, efter att de slutat hälsa, vad gör du då i dagsläget?

Skogstrollet: "När hunden börjat skälla på folk, efter att de slutat hälsa, vad gör du då i dagsläget?"

Jag för nog med största sannolikhet fel, skäms att säga det men ibland kan jag nog hålla för nosen på honom eller ta lätt tag i nacken. Fast i vanliga fall försöker jag bara "shh:a" honom utan straff. Ibland drar jag även undan honom till ett annat rum eller försöker avleda honom med någon leksak eller liknande. Men jag vill försöka bli av med orsaken istället för symptomen..

Mkt tacksam för hjälp med detta problem. När han börjar skälla på människor och andra djur, hur ska jag då agera?

En till fråga på detta: Om han skäller på en hund/människa han ser på avstånd, är det viktigt att han får komma nära och hälsa på den hunden/människan då eller ska han hållas borta?

Senast ändrad av en moderator:

Det beror på varför han skäller. Tror du att han är osäker, eller vill han fram för att leka/busa eller inbillar han sig att han är en stor rottis (:cool:) och ska hålla andra hundar borta? Verkar han frustrerad/taggad?

Oavsett anledning så är det en sak som är gemensam för hur du bör agera. Hunden gör som han gör för att han tror att han får/kan/ska, han litar helt enkelt inte på att husse har situationen under kontroll så han "fixar det själv".

Om hunden skäller och drar mot en annan hund så ska du INTE låta honom gå fram och hälsa, för det är ju det han vill och då har du bekräftat att det lönar sig att betee sig så - det ger ju önskat resultat för hunden.

Jag skulle (och har gjort) träna utan störningar först på att få hunden att gå t.ex. fot. När du upplever att hunden kan detta och förstår vad du menar är du säger "fot" så kan du börja träna med störningar och tar dig successivt närmare andra ekipage. När hunden beteer sig fel, så säger du "nej/fy" och kommenderar "fot" samt NOGA se till att alltid berömma när den då gör rätt, hela tiden den gör rätt (i början). Så att det lönar sig/blir roligare att göra som du säger, än att fortsätta försöka dra mot den andra hunden.

Min hund började jag med att få att ligga still när vi mötte andra (lättare för oss då min är stor, stark och SNABB). När den andra hunden närmade sig och min fortfarande låg stilla så berömde jag lugnt (för att inte stissa upp) med rösten samt gav godbit direkt efter att den andra hunden passerat. Hon lärde sig vad jag förväntade mig av henne och vid möten började hon sedan ta kontakt med mig för hon visste att det följde något gott/roligt efteråt.

Annat alternativ är att få hunden fokusera på dig vid möte genom att göra någon övning (vacker tass/rulla runt?). Det som funkar bäst för din hund.

Genom att träna så tar du tillbaka kontrollen och initiativet från hunden.

När du har den plin på hunden och vovven börjar slappna, då kan det vara läge att börja träffa andra (trevliga) hundar. Att ta koppelpromenader tillsammans med andra är jättenyttigt!

Tack!

Men låt säga att jag står still och pratar med en vän eller bekant (på promenad/i stan) och hunden börjar skälla på min vän som jag pratar med. Hur ska jag då agera?
Han borde ju se att jag har läget "under kontroll" och att den här personen inte är något hot. Varför fortsätter han då skälla?

Mvh / Micke

Men är hunden verkligen osäker då, eller vill han ha uppmärksamhet/ är uttråkad av att stå still? Om han redan hälsat på personen så låter det mer som det sistnämnda och det är isf en olat som kan tränas bort.

Jag skulle köra med ett bestämt "nej!", "sitt" och sedan beröm. Lär hunden att göra det till en vana att när husse pratar med någon så ska jag sitta stilla bredvid honom och vänta. Passivitetsträning helt enkelt. Det är många som missar detta.

Är han duktig på att vänta annars eller har han svårt att vara stilla när inget händer?
Om du sätter dig på en bänk i en park och läser en tidning, vad gör hunden då?

Om vi gått långt så är han trött och lägger sig nog ned, men i de flesta fall är han inte trött och då går han runt o nosar så långt kopplet tillåter runt om bänken.

Men hur tränar man passivitetsträning?
Jag menar.. om jag pratar med någon och vill att han sa sitta tyst, när belönar jag då?
- Jag säger sitt, han sätter sig, får godis.
- Han fortsätter sitta, när ger jag nu nästa godis? i intervall typ eller?

Tack för alla svar! Uppskattar dem..

/ Micke

Men hur tränar man passivitetsträning?

Genom att sätta sig någonstans och helt enkelt vänta ut hunden. När han skäller, hoppar och beter sig så ignorerar man tills hunden lugnat sig och sitter/ligger stilla. Då går man lugnt därifrån tillsammans. Detta bör man göra ofta så att hunden lär sig att slappna av när husse slappnar av och inte bry sig så mycket om omgivningen.

Nu har ju din hund fått en liten olat mitt i allt detta. Han vill stå i centrum och skäller för att han blir uttråkad av att stå still. När han skäller får han uppmärksamhet = det händer något.

Jag skulle göra så här...
Jag antar att din hund redan kan kommandot "sitt"? Om inte, lär honom det hemma i lugn och ro så att det sitter (heh vitsigt värre).
När du sen är ute och stannar upp och pratar med någon, säg åt hunden att sitta, beröm lite lätt med rösten och strunta sedan i hunden. När han har suttit en stund så titta på honom och säg att han är duktig, varpå du ignorerar honom igen (man lär sig snart ungefär hur länge han kan sitta utan att bli rastlös och det bästa är om man kan berömma strax innan man anar att han är på väg att bli rastlös). Dessa stunder blir ju längre och längre vartefter hunden inser vad som förväntas av honom. Man får hålla lite koll på den i ögonvrån. Reser han på sig, så sätt tillbaka honom igen.

Genom att göra så, ger du hunden uppmärksamhet när han gör rätt vilket förhoppningsvis får honom att koppla detta "sittandet" med något angenämt. Om hunden till exempel lägger sig ner då mitt i allt så är det ett jättebra tecken! Då har han ju börjat koppla av. Då kan man berömma, men viktigt att man gör det lugnt så han inte piggnar till igen och tror det ska hända ngt. Ett lugnt "bra duktig hund" eller en liten godisbit.

Ibland kommer hunden nog att börja skälla ändå, då skulle jag luta mig över den och lite barskt säga "nej" och sedan bestämt säga åt honom att sitta igen. Sedan kan man berömma med en lätt klapp eller vad som funkar.

När hunden har suttit/lagt sig och det är dags att gå skulle jag lägga in ett "kom så går vi!" som en tydlig slutsignal att nu får du resa dig. Då lär han sig att hålla sig lugn tills detta hörs.

Så skulle jag göra, och har gjort, med mina. Har också haft en cavalier tidigare.

Senast ändrad:

Jag ska sätta igång så fort som möjligt! Och skogstrollet.. jag vill tacka så hemskt mycket för all din hjälp. Jag uppskattar det verkligen.

En sista fråga, sen ska jag sluta =) hehe

Vid vilken ålder brukar hundar komma in i "trotsåldern" och bli olydiga? Och ungefär när kommer dom ur denna period?

Mvh
Micke

Hundar har flera trotsåldrar, den jag upplevt som värst är den som brukar komma i samband med könsmognaden. Då börjar den testa gränserna (oftast) för att se hur mycket den "kommer undan med". Under den perioden är det klokt att mest fokusera på att vara konsekvent, underhålla det man redan lärt hunden, vardagslydnad och kanske vänta med att lära in en massa nytt tills man har fått lite ordning på förhållandet igen.
Din är 8 mån och det är då mycket troligt att det är lite hormoner i omlopp som spökar. Hur snabbt det går över hänger på hur konsekvent och envis du är i din träning. Ju mindre du slarvar - desto snabbare lär sig hunden att det inte är någon idé att försöka.

Träna passivitet med din du och var envis...! Det är DU som bestämmer. Särskild hård tror jag inte du behöver vara med en cavalier, de brukar lyssna rätt bra på tonfall och kroppsspråk, bara man får dem att börja lyssna vill säga.

Jag vet inte vad du gör med din hund i övrigt, om den kanske fungerar främst som sällskap? Det kan vara en klok idé att ge hunden en "hobby" så att den några gånger i veckan får ge utlopp för sin energi och använda huvudet lite. Det suger fint i en liten hundskalle att få koncentrera sig på ett spår eller söka efter grejer i en skogsdunge då och då. ;) Agility kan passa också, fart och fläkt. Kolla upp om din närmaste brukshundsklubb har någon rolig kurs ni kanske kan gå. Det är roligt, och underlättar, att få träffa andra människor som har hundar i ungefär samma ålder och utbyta erfarenheter. Hett tips! (Att gå hundkurs är bland det roligaste med att ha hund tycker jag.)

Ett boktips till dig: "Kontaktkontraktet" skriven av Eva Bodfäldt. Den tror jag kan passa dig och din hund. Väldigt bra! Jag har den om du vill låna, PM:a i så fall.

Fråga på du! :D Glöm inte att berätta hur det går sen. Lycka till.

Kom på ett tips till. Ett enkelt sätt att lära hunden "nej" samt att vänta på tillåtelse.

Lägg en riktigt god smaskig köttbulle (valfritt) på golvet och när hunden rusar fram för att ta den, blockera och säg "nej". Låt hunden vänta, så småningom kommer han att sluta försöka hypnotisera köttbullen för att få den att hoppa in i hans käft och istället ta ögonkontakt med dig för att be om lov. Då kan du säga "varsågod" eller liknande.
Du kan göra samma sak när han ska få sin mat. Upprepa några gånger om dagen och låt hunden vänta olika lång tid på sitt varsågod, men se alltid till att han tagit ögonkontakt när du gör det. Så småningom borde du kunna få stopp på hunden även om du inte står vid köttbullen själv. Eller att hunden ligger ner med köttbullen på ena tassen och väntar på tillåtelse... Målet när du tränar är att du ska lyckas varje gång och att hunden inte ska få gobiten utan ett varsågod. När han kan inne, träna på det ute.

Det borde underlätta i även i de situationer som du haft problem med och gör det tydligare för hunden att det är du som är boss.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 796
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 283
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 833
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb