"Uppfostring" av unghäst.

sannaaah

Trådstartare
Min 3 (snart 4) åring har blivit lite väl kaxig nu på sista tiden. Drar en i kläderna, klampar på rakt in i en när man leder honom, kliar sig på mig osv. Hur ska jag få honom att förstå att det inte är okej?

Har slutat ge honom godis ur handen, vilket lär vara anledningen till att han nafsar. Brukar göra halter och få honom att backa när jag leder honom, men då buffar han på en och börjar gå innan jag sagt till osv.
När man hämtar honom från hagen kan han frysa fast och bara stå där som en tjurig åsna :p. Tillslut följer han med in. Detta är iofs bara när de andra hästarna är kvar ute. Det är dock aldrig problem att hämta honom i hagen, han kommer och möter en.

Vet att det är bara att ha tålamod och göra om och göra om och göra om tills han fattar men vad mer kan jag göra för att han ska förstå vem som bestämmer?

Sv: "Uppfostring" av unghäst.

är nog också väldigt induviduelt, min tjej är väldigt hårt i psyket, henne har jag fått markera ordentligt vad som gäller och vad som är okej att göra. Flera tillfällen fick jag ha ett spö med mig, för att kunna markera att det var allvar och för att slippa använda "händerna" då hästen inte ska ta bestraffning från människan, handlar nog om att upprepa o upprepa och beröma med rösten när det e rätt, och ha lite övningar att göra, som du säger att du gör, ex stanna upp plötsligt och backa, då även hästen ska backa, gör hästen de inte så fort som du vill eller står helt stil kan ett spö på bogen peta hästen bakåt.

lycka till :)

Senast ändrad av en moderator:

När du leder en häst, och hästen på något sätt kan få dig att ändra riktning, så dominerar hästen dig.
Du kanske inte tänker så mycket på det, ni går tex på en ganska smal stig och helt plötsligt så befinner du dig i blåbärsriset och hästen går på stigen.
Du kankse rentutav tror att du hamnade där för att hästen såg något läskigt på marken och var tvungen att ta del av din del av vägen för att kunna fortsätta att gå.

Då dominerar din häst dig. FETT!

Led din häst, stanna, då ska hästen också stanna, om inte så brukar jag använda små snärtiga ryck i grimskaftet, och kommendera "stilla".
Tränger hästen mig, så tar jag min egen armbåge kör in den i bogen på hästen och pressar undan. = Jag dominerar.
Skulle min häst "frysa", in med arbågen i bogen och flytta undan, ombedelbart! Se till att hästen flyttar på sig, direkt, åt sidan vart som helst, bara den flyttar sig och det BUMS! Dvs reagerar den inte för armbågen så gör jag mig stor, vevar upp med armarna typ: "Jag, sa flytta på dig, hör du dåligt?"
Så fort hästen reagerar, så bara slutar du att dominera, det är beröm nog.
På så sett så dominerar hästar varandra, jag lovar det funkar.
Jag använder aldrig spö, gapar och skriker aldrig, och jag är helt övertygad om att min häst tycker att det är helt ok att jag bestämmer. Så slipper han.

Och det där med godiset, hade du ju redan räknat ut..;)

vid ledning....har ni hästarna bakom er eller vid sidan om er? jag gick ju lite kurser med hantering då jag fick lära mig att dom skulle vara bakom mig...blev därför lite nyfiken på om det funkar även om man har dom vid sidan... eller hur gör ni?

Det spelar ingen roll, vid sidan eller bakom. Bara inte hästen går framför och leder expiditionen sas

Det spelar ingen roll, vid sidan eller bakom. Bara inte hästen går framför och leder expiditionen sas

Jag lägger till att hästen kan visst gå framför - om man placerar den där och den inte "leder expeditionen"

Till jupiter-judex:
Jag ser absolut ingen mening alls med att ha hästen bakom hela tiden, det enda som är viktigt är att hästen lyssnar på mig. Då varierar jag mycket hellre position i stället för att "lära" hästen sin plats o vara totalt statisk i att ha hästen där eller där. Varierar man hur man leder hästen så märker man oxå hur bra lydnad man hade eg och om den håller i alla lägen eller om hästen bara struntar i dig o klampar iväg så fort du skickar den framför.

Min egen har grym lydnad så länge han är bakom, bredvid o lite framför. Kommer han för långt framför kan lydnaden brista därför övar vi på det. Och ja, kommer han föööör långt efter så tar han gärna extra svängar för han tycker det är så kul att gå i skogen :p

Lägger till: Det är inte spec säkert att gå snett bakom osv. Ur säkerhetssynpunkt föredrar jag att ha dem vid sidan så jag hela tiden har koll och leder oxå vid sidan i ngn form på allmän plats.

Naffsar och bufflar en häst tycker jag inte det är fel att ge en rejäl klatcsh med handflatan på nosen. Den kommer då hoppa undan och ställa sig en bit ifrån. Du måste följa upp med att berömma med klapp på pannan om den är duktig och håller avstånd osv, på så vis blir inte hästen huvudskygg. Du säger ifrån ordentligt redan första nafsen. Hästen blir rädd först, men sen kommer den fram betydligt försiktigare och söker din uppmärksamhet.

Aldrig småklatcha och vifta i ansiktet hela tiden, men du måste dra din gräns månstans och där är det tvärstopp. Berömmet kommer ofta i pannan och du kommer inte få en huvudskygg häst, kruxet är bara att säga ifrån i rätt ögonblick och med tillräcklig kraft så blir det ingen andra gång...

Är han okänslig så kan du behöva få honom att vakna till, att hitta knapparna kan ta tid och kräva de mest märkliga sakerna ;)

Kan säga att min (samma ålder) får mindre klatchar på sidan av nosen när han blir otålig o nafsar efter mig. Han vill ha uppmärksamhet hela tiden och står man o pratar med någon är han genast där o vill man ska prata med HONOM ist ;) Han fattade nog inte att vi pratade om bästa sättet att sätta igång honom siste gången :angel:

Han var väldigt skygg/huvudskygg och lite svårt o sätta på grimman/ta i hagen i början. Inte minsta lilla antydan har kommit tillbaka pga de (i rätt millisekund) tillrättavisningarna. Han vet precis att han inte får nafsa och han tar en tillsägning väldigt bra. Ser lite förnärmad ut men vet precis varför man sagt åt honom. Blir heller aldrig klappad på som beröm i de lägena. Jag vill ha honom på avstånd o berömmer med rösten när han håller sig borta eftersom jag i de lägena har skickat bort honom för att han är för närgången, hade blivit lite motsägelsefullt i vårt fall.

Annars kan han gärna komma när o pilla med både hår, kläder o fingrar och söka uppmärksamhet, då gör han det på ett mysigt hänsynsfullt sätt. Det är det här "se mig, bry dig om MIG, hallå MATTE?!" jag varken tål eller accepterar. Han får lära sig succesivt att han måste ha lite tålamod med mig oxå om det är något viktigt, jag har tålamod nog under turerna när han är på det humöret ;)

Men det beror klart HELT på häst hur man kan tillrättavisa och vad den lär sig av. I början kunde jag ju bara drömma om att ens höja rösten, än mindre ens knuffa lite på honom. Men nu är han trygg o vet hur jag fungerar o då kan jag säga åt honom när han överskrider gränserna utan att han blir livrädd o tror jag ska slå ihjäl honom typ, som det var i början. Även om det innebär att han kankse blir lite kaxig längre fram (inte ngt att tala om alls nu) så ser jag det som positivt. Jag vill inte ha en häst som i grund o botten blir rädd för mig o tror jag ska göra den illa om jag ger den en tillsägelse, det känns hemskt.

Senast ändrad:

knapp

med. pollen går brevid mig jag går på stigen han får gå breviud stigen. jag brukar gå kringelikrock vägar för att se så att han lyssnar på mig, ibland är han lös med grimskaftet runt halsen, lägegr in massa halter osv.
han vill gärna klia men när han bara puffar lite vänder jag mig om och gör mig stor och då backar han sedan fortsätter vi gå.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 047
Senast: Wingates
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden