Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
pigleton skrev:om det nu visar sig att man är extremt ute om man inte samlar Yu-Gi-Oh-kort, tittar på pokemon och leker med Bionicle-gubbar hemma så har jag svårt att neka honom det.
så var min bror också. mina föräldrar ville inte köpa vapen men han var besatt av kompisars krigsleksaker så de gav upp och lät honom få egna. kan tillägga att min bror inte är minsta våldsbenägen och aldrig var i slagsmål som barn.cirkus skrev:Det ÄR svårt detta med vapen.
För många år sen var vi på besök hos goda vänner, det fanns två familjer på gården, dena ena tillhandahöll vapen - den andra hade förbjudit sia pojkar att leka med vapen. Varje morgon kom Axel in till familjen som tllhandahöll vapen och utrustade sig, sen släppte han inte pickadollerna på hela dagen, medan Philip och Vilhelm var i princip helt ointresserade av sina vapen. Så det kan ha motsatt effekt.
havreflinga skrev:Vårt barn kommer inte få leka med leksakspistoler och sånt, oavsett kön. Det kommer nog att bli hårt, särskilt om det blir en kille, eftersom många av kompisarna antagligen får det.
Silverkedjan skrev:Alltså, jag kan direkt min fyraåring kommer hem från pappan säga vad han sett på TV.
Han blir hyperaggressiv, utagerande, våldsam och okommunikativ av de där Beyblade- och Pokemon-liknande programmen på 4:an och 5:an tex.
Varför skulle inte det påverka menar du
Yamaha skrev:Denna stackars förskolelärare vred nästan händerna i förtvivlan över vår son som var en sådan vapenfanatiker, hur ska detta sluta??! Tilläggas bör att han älskade att jaga med sin morfar och han önskade sig hett ett patronbälte...
Olius skrev:Låter som mig som barn, än har jag inte skjutit någon
Olius skrev:Jamen såklart härmar de, men det är inget som formar dem till våldsmän när de blir äldre. Det är vad jag menar.
Silverkedjan skrev:Hur vet man att de INTE är påverkade? Jag har ett skitstörigt barn i "närheten" som är klart aggressivt och ska härma sina superhjältar (=dödsmaskiner) i det mesta. Men hans föräldrar ser inget konstigt i det och skulle aldrig gå med på att han var "påverkad" av något.
Visst kan man inte låtsas som om våldet inte finns. Man måste lära sina barn att hantera och förstå det.
Och det är ju upp till var och en hur pacifistisk man vill vara som förebild.
Själv blev jag djupt berörd av att överhöra en diskussion mellan en en kollega och hans brådmogna femåring långt innan jag ens övervägde egna barn. Flickan i fråga frågade varför det fanns krig så människor blev dödade. Pappan förklarade så gott han kunde att olika länder kanske ville olika saker och inte kunde komma överens så då blev det slagsmål istället. Ungen funderade med pannan i djupa veck och sa: "Men man ska ju inte slåss, har dom inte lärt sig det? Varför går alla människorna dit? Om alla stannade hemma istället skulle det inte bli några krig."
mandalaki skrev:Klart man har en extremt viktig uppgift som förälder! Men samtidigt tror jag inte att man ska se det som ett personligt misslyckande om dottern kräver en illskär Barbieanläggning
Yamaha skrev:Denna stackars förskolelärare vred nästan händerna i förtvivlan över vår son som var en sådan vapenfanatiker, hur ska detta sluta??! Tilläggas bör att han älskade att jaga med sin morfar och han önskade sig hett ett patronbälte...
Olius skrev:Visst skulle man väl önska något mindre våld i TV programmen riktade till barn, men några mördare eller våldsmän/kvinnor tror jag knappast vi skapar. De som blir våldsamma till slut hade nog blivit det med eller utan Beyblade (?)
pigleton skrev:Min son är 7 år ( i morgon) och är en känslig vek person som lätt följer med grupptrycket, han saknar pappa, har haft svårt med talet och motoriken, är ganska tunn och klen, ingen sportig typ heller. Han ligger helt enkelt i riskzonen för att bli ett offer känns det som. Hur ska man då göra?
Jag försöker kompensera genom att ha en dialog, ge honom tid och prata om hur saker ska vara. Vattengevär är väl det vapen vi har tillåtit här även om jag har funderat i banor kring indianer och cowboys.