uppfödning av importhund

Sv: uppfödning av importhund

Ja, det hade ju varit mycket enklare.
Men "tyvärr" har jag fastnat för den här rasen...
Jag har pratat ganska mycket med uppfödare av rasen i Tjeckien så jag har fått veta en hel del om hur de är. Men jag kommer ju självklart att åka ner till Tjeckien och träffa hundarna innan jag bestämmer mig. Det finns knäproblem så man brukar röntga dem, men annars finns det inga sjukdomar.

Det kan bli svårt att få valpköpare att åka ända till Tjeckien med sina hundar för att kunna registrera några valpar.Tycker du om rasen köp dig ett par och nöj dig med det.

:rofl: Det är ju inte valpköparna som måste åka till tjeckien för att regga valparna ... Det är uppfödaren som måste det .. I det här fallet Jeka :rofl:

Knäproblem brukar normalt sett innebära patellaluxation vilket inte kollas med rtg, vad annars? I övrigt inga sjukdomar??
PL

Gnist skrev:
:rofl: Det är ju inte valpköparna som måste åka till tjeckien för att regga valparna ... Det är uppfödaren som måste det .. I det här fallet Jeka :rofl:
Men har Jeka tänkt på att börja föda upp rasen i Sverige och få fler personer intresserade av avel måste även valpköparna åka till Tjeckien. Hur stor är avelsbasen ? Hur många hundar registreras per år ? Det finns många raser i världen som är godkända nationellt men ej av FCI pga för smal avelsbas.

De som isf åker till tjeckien för att regga är ju också uppfödare i sånna fall... Det är ju ALLTID uppfödare som reggar INTE valpköparna och jag tvivlar på att ALLA valpköpare har planer på att bli uppfödare :smirk: Såvida inte Jeka endast ska sälja till de som säger sig vilja bli uppfödare av rasen :confused:

Ja, just det, Patella luxation var det och det var som du sa att hundarna inte röntgas utan testas. Nej, det ska inte finnas några andra problem eller sjukdomar säger de.

Ja, det är isåfall jag som får åka ner till Tjeckien för att registrera valparna där...
Men jag ska kontakta Åsa på SKK som du tipsade om och höra hur det går till att starta upp en rasklubb.
Det borde ju gå att lösa på ett smidigare sätt än att behöva åka ner med valparna till Tjeckien...
Det är ju bra att veta om det i framtiden skulle bli några valpar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 739
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Efter min förra tråd har jag verkligen försökt hitta en rasklubb och SKK-sammanhang som är trevlig och vettig och sätter hundhälsa före...
20 21 22
Svar
431
· Visningar
18 610
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar