uppfödning av importhund

J

Jeka

Jag funderar på att importera en hund av en ras som inte finns i Sverige. Jag har tagit reda på en hel del om hur själva importen fungerar genom jordbruksverket.
Jag funderar på att kanske starta upp en liten uppfödning av denna ras och undrar hur det fungerar när hundrasen inte är godkänd ännu av varken FCI eller SKK. Jag kan inte så mycket om alla regler som finns kring detta...
Jag har förstått att jag inte får ställa ut hundarna i sverige. Men hur fungerar det med stamtavlor?
Min kontakt har sagt att jag kan starta upp en klubb här i sverige, men hur går det till?
Tacksam för all info jag kan få!

Sv: uppfödning av importhund

Om hundrasen inte är godkänd av FCI så kan du inte få riktiga stamtavlor iaf, eftersom den inte räknas som en egen ras...

Hur de sen har gjort hos ex dansk svenskarna hade ju varit intressant att veta, de blev ju godkända för bara några år sedan. Så jag hade hört med någon insatt i deras rasklubb.

Får man fråga vad det är för ras, rasfreak som man är :angel:

//E

Så pass, misstänkte det. Då borde det ju vara samma bekymmer...? Fast de är ju då godkända av SKK...?

Den här rasen, är den godkänd i sitt hemland, av deras kennelklubb??

//E

Ok. Tack för tipset.
Det är en tjeckisk ras som heter Prazsky Krysarik.

Är osäker på det...
Har en kontakt i Tjeckien som jag pratat en del med. Men varken hon eller jag är jätteduktiga på engelska så vi har väl lite svårt att förstå varandra ibland.
Hon har sagt till mig att jag bör köpa valp av någon som inte är medlem i UCI eftersom FCI inte godkänner sådana stamtavlor.
Det finns en "klubb" för Prazsky krysarik i Tjeckien och en klubb i Japan. Min kontakt sa att jag kan starta en sån klubb i Sverige, men jag har inte riktigt förstått än vad hon menar eller vad det innebär...

Jag skulle kunna tänka mig att hon menar att du ska starta upp en rasklubb i sverige för din ras, och jobba för att så småningom få rasen gk av skk.

Ok. Vet du hur det fungerar? Hur man går till väga osv? Vart man kan vända sig?

Ok. Tack så mycket för hjälpen!
Ja, de är väldigt söta... :love:

FCI är världsorganisationen för kennelklubbar.

Nja, för att en ras skall bli godkänd av FCI så måste den först vara godkänd i en nationell kennelklubb i X-antal år. Det är denna kennelklubb som ser till att det finns en fungerande rasstandard, att avelmaterial är stambokfört korrekt och all annan byråkrati. Sedan när detta fungerar kan man ansöka till FCI om att rasen skall godkännas. DSG kommer troligen göra det vad jag har förstått inom kort framtid.

Vill även tillägga att det finns kennelklubbar som inte lägger under FCI mest känd är AKC även om de handhar alla de raser som FCI godkänner. AKC är helt fristående och en konskvens av detta är tex att amerikanerna inte kommer få vara med på FCIs agility-VM!! Vidare så godkänner inte AKC vissa raser som är godkända av FCI, ett exempel är Australisk Kelpie. AKC ser inte Working Kelpie och Australisk Kelpie som en delad ras och eftersom de inte är överrens med Working Kelpie organisationen så är inte heller Australisk Kelpie godkända...krångligt va??

oh, jag kan ta en till min kompis, hon vill ha ngt liknande;)

//E - överst på valpköparlistan :angel:

Vad jag förstår är rasen bara erkänd i Tjeckien. I så fall kan du inte ställa ut rasen i Sverige. Du kan heller inte registrera några valpar i SKK utan du får i så fall registrera valparna i Tjeckiska Kennelklubben eller sälja dem oregistrerade. För att kunna registrera en ny ras i SKK krävs en hel del, se SKKs reg.bestämmelser sidan 13-14.

Jo, det stämmer.
Jag pratade med någon på SKK för några månader sedan och hon sa också att jag inte får ställa ut hundarna i Sverige eller registrera dem i SKK. Men man kan väl registrera hundarna genom jordbruksverket? Fast jag antar att det inte har någon betydelse att hundarna har "stamtavla" då?
Min kontakt har också sagt att jag kan registrera hundarna i Tjeckien. Men som jag förstått så måste jag åka ner till Tjeckien några gånger då.

Så här har uppfödaren jag har kontakt med skivit:
"NO THEY ARE NOT RECOGNIZED INTERNATIONAL. YOU CAN MAKE BREED ONLY IN CZECH CLUB,IT MEANS YOU MUST COME 1X TO "CONFIRMATION TO BREED"(ON GERMAN IT IS "KÖRUNG")and 1x TO TAKE A PART ON CZECH EXHIBITION.THERE IS ONLY ANOTHER CLUB OF PK IN JAPAN.OR YOU CAN FOUND CLUB OF PK IN SWEDEN.PRAŽSKÝ KRYSAŘÍK IST CZECH NATIONAL BREED.WE WANT BE CONFIRMED BY FCI, BUT IT IS A VERY LONG AND DIFFICULT WAY."

Är det någon som vet hur det fungerar med stamtavlor osv om man startar upp en rasklubb i Sverige? Jag är som sagt inte så insatt i detta med kennelverksamhet så jag är glad för all info jag kan få

English Toy terrier:
Twinstripe%20Alea%20Jacta%20Est.jpg

11047.jpg

360.jpg

Praszky Krysarik:
Image9.jpg

Image3.jpg

sap1.jpg

broucek.jpg

Du kan läsa mer om dem här:
http://www.prazsky-krysarik.cz/angl/an.-index.htm

Den nedersta bilden tror jag är på en dvärgpinscher...

Hade jag varit du hade jag hellre satsat på en ras som redan är godkänd i Sverige och har kända linjer, avelsprogram, rasklubb etc. Du har ju den snarlika toyterriern eller dvärgpinchern eller varför inte chihuahua i Sverige redan :idea: Det är svårt att bedriva serös avel annars. Vad vet du om denna rasens lynne och mentalitet, rasrelaterade sjukdommar i linjerna, exteriöra problem att jobba med etc?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 739
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Efter min förra tråd har jag verkligen försökt hitta en rasklubb och SKK-sammanhang som är trevlig och vettig och sätter hundhälsa före...
20 21 22
Svar
431
· Visningar
18 610
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17