Nepenthe
Trådstartare
Även med scootboots?
Ja det blir ju mer grepp med dem än barfota/järnskor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Även med scootboots?
Vad fin hon ärJag har en welsh cob Hon blir 9 år i april, jag har haft henne i snart två år.
E. Danaway Mathias U. Rotherdale Lady Laura
(Förutom henne så har jag en okänd import, på bilden sovande, och en shettis. Men coben är min ridhäst )
Man måste INGENTING, du avgör när du tycker att det är dags och det finns de som enbart håller på från marken med sina hästar. Så det är bättre att det tar lite tid och att alla alla känner sig trygga.Jag har fått frågan många gånger varför jag inte har börjat rida ännu. Många tycks tro att 1 månad med en ny häst är jättelång tid och jag har tom fått höra att jag "måste" börja rida henne snart annars kommer hon glömma hur det är att bli riden vilket är helt befängt...
Ja vi tar det lugnt och fint och det får ta den tiden det tar helt enkelt. Vi har ett antal trösklar att ta oss över så det är inte lönt att försöka med quick fixes om det ska bli bra i längden.Man måste INGENTING, du avgör när du tycker att det är dags och det finns de som enbart håller på från marken med sina hästar. Så det är bättre att det tar lite tid och att alla alla känner sig trygga.
Min gamle ponny tar ex 2månader innan hon har acklimatiserat sig på ett nytt ställe medans min förra ponny tog bara några dagar.
Så njut av tiden med din nya fina häst oavsett vad du gör
Helt rätt inställning som många fler hästfolk borda ha tror många folk hade upplevd mycket mindre problem med sina hästar om tog det lugnt och byggde på relationen som du beskriver istället för att ha så bråttom. Tänker då även på den attityd du stött på. Varit med om samma själv för i tiden. Nu står jag i ett lilla stall och släpper som tur är såna tråkiga kommentarerJa vi tar det lugnt och fint och det får ta den tiden det tar helt enkelt. Vi har ett antal trösklar att ta oss över så det är inte lönt att försöka med quick fixes om det ska bli bra i längden.
Vad skönt att känslan höll i sig!Visa bifogad fil 88435Känslan från igår höll i sig idag så jag satt upp och red lite. Hon är fullt ridbar i alla gångarter men jag väljer ändå att behandla henne lite som en unghäst som knappt är inriden. Vi har minst lika mycket arbete framför oss från ryggen som vi har från marken och jag ser samma "problem" uppsuttet nu som jag gjorde från marken i början. Men vi tar det lugnt så ska vi nog komma framåt så småningom.
Går det inte att fiska in nya hästar i stallet som ersätter de som försvinner? Eller stallägaren tänker lägga ned helt och även sluta hyra ut?Tvära kast.
En inhyrd ska nu flytta sin häst och samtidigt får jag veta att stallägarens döttrar slutar med hästar så båda deras är till salu.
De är redan få hästar och ett misslyckat ihopsläpp gör att alla 5 gått i varsin hage (Goldie skadade sig värst)
Då är Goldie alltså en häst som gått på lösdrift hela sitt liv tills nu december förra året och även om hon ser de andra märks det att hon är stressad...
Har letat stall sen hösten 2021 så jag vet inte hur jag ska göra, hittar inga bra stall och absolut ingen lösdrift
Vart i landet bor ni?Tvära kast.
En inhyrd ska nu flytta sin häst och samtidigt får jag veta att stallägarens döttrar slutar med hästar så båda deras är till salu.
De är redan få hästar och ett misslyckat ihopsläpp gör att alla 5 gått i varsin hage (Goldie skadade sig värst)
Då är Goldie alltså en häst som gått på lösdrift hela sitt liv tills nu december förra året och även om hon ser de andra märks det att hon är stressad...
Har letat stall sen hösten 2021 så jag vet inte hur jag ska göra, hittar inga bra stall och absolut ingen lösdrift
Vart i landet bor ni?
Vi snackade om en studie som är gjort på barfota/skodd hästar och då visade det sig att alla sparkar med barfota inte ledde till frakturer hos hästarna, som dom gör med skor. Så man borda äntligen dra av sko när man släpper ihop hästar. Iaf dom på bak.
Ah tyvärr fel del av landet känner inget därOskarshamn/Mönsterås
Ja verkligen! Detta var ett ihoppsläpp jag inte ville göra då de visat innan att de inte gillade varandra men jag hade inget val. Då fanns de inga fler hagar sades det men efteråt fanns de hagar..
Kommer hon från säljaren i Lithuania som man ofta ser på hästnät? Super fin häst båda färg och typ!Visa bifogad fil 88381
Oerhört bra känsla idag. Om det är samma känsla imorgon så blir det nog uppsittning för första gången på hemmaplan.
Vilken hästhandlare som tagit hit henne har jag ingen aning om men jag har köpt henne från en ridskola i Stockholmsområdet som i sin tur köpte henne från en hästhandlare ihop med en annan häst. Kan kolla närmare i hennes pass sen när jag är i stallet. Hon passade inte mentalt för ridskoleverksamheten och istället för att skicka tillbaka henne till hästhandlaren så valde de att sälja henne privat istället för att minska risken att hon blir vandringspokal och hamnar i fel händer. Hon är lite av en enmanshäst och trivs inte med att massor av olika människor ska hantera och rida henne. Hon behöver lugn och konsekvent hantering av ett fåtal personer och det går inte riktigt på en stor ridskola med 30 lektionshästar och 10-15 privathästar. Om jag minns rätt från passet så har hon mellanlandat hos en ägare i Estland innan hon slutligen kom till Sverige sommaren 2021.Kommer hon från säljaren i Lithuania som man ofta ser på hästnät? Super fin häst båda färg och typ!
Går det inte att fiska in nya hästar i stallet som ersätter de som försvinner? Eller stallägaren tänker lägga ned helt och även sluta hyra ut?
Aha ja det kan jag förstå. Kanske är hon villig att låta er sköta er själva sas och mer eller mindre hyra ut hela stallet rakt av som ett kollektiv utan att behöva vara inblandad själv?Verkar som stallägaren inte mår så bra av beskedet från sina döttrar just nu så musten gick ur henne lite. När jag frågade vill hon ta en paus.
Kommunikationen är ju kass med så jag fick veta genom att vi pratade om den inhyrda som ska flytta
Aha ja det kan jag förstå. Kanske är hon villig att låta er sköta er själva sas och mer eller mindre hyra ut hela stallet rakt av som ett kollektiv utan att behöva vara inblandad själv?