Finns det något negativt med att trimma ner papillons rent tekniskt? Vissa hundar har ju en typ av päls som t.ex fungerar svalkande när det är väldigt varmt ute.När jag var inne i en lokal hästbutik för en massa år sedan kom en liten råttliknande sak som eventuellt skulle kunna vara en skalad pappi knatandes runt ett hörn själv. Himla glad och trevlig sak som ville heja. Sen kom matte runt hörnet och frös i fasa med uppspärrade ögon mitt i steget och väste: "Tuaphua? Säg inget till *uppfödarens namn*!"
Det visade sig vara en tjej jag mött en gång hemma hos en vän på middag. Min vän hade umgåtts med mina pappisar och sedan köpt själv från min uppfödare. Det ledde till att den här tjejen också köpt av uppfödaren. Nu hade de den i stallet och den verkade ha lite mer Torstenpäls. För det fastnade så mkt lera och spån i pälsen att de rakat av allt. Han hade väl kanske 1 cm hår. Öron som 2 paraboler!
Jag svarade att vår uppfödare skiter i vilket. Min ena dåvarande hund sov alltid i min famn. Och på den tiden knarkade jag brunutansol. Jag sov med det en gång i veckan. Det ledde till gul hund. Jag skämdes först inför uppfödaren. Men hon garvade bara läppen av sig.
Det gjorde iaf ägaren till den skalade pappikillen lite bättre till mods.
En av mina första pappisar hade brutit svansen då hon var valp. Den var buren till punkten där den gått av och hängde ner åt sidan lite mer som en trasig antenn på ngt radiostyrt. Men den kom igång sedan och hon viftade på den även om den fortsatte vara ngt sned och man kunde känna en för stor rörlighet på en punkt.
Det här kanske är lite provocerande då jag fattat det som att päls är ganska "viktigt" för många anhängare av rasen men jag tycker nog att de är lite finare när de är trimmade? inget stort fan av plymöronen tyvärr Verkar dock som en helt underbar ras och jag tycker du skriver så fint om dem. Jag planerar hund någon gång i framtiden då det fungerar bättre i min vardag och måste säga att papillon är en ras jag tidigare aldrig ens hade övervägt men som funnits där som ett potentiellt val sedan jag började se dina inlägg om dem