Jag har två dvärgschnauzrar som trimmas regelbundet. Stora trimningen (ca var 10:e vecka) görs av vår uppfödare. Sambon står för putsen däremellan (rakning av halsparti och öron, trimning av huvud och ögonbryn). Tillkommer gör sen allt jobb med borstning, kamning och allmänt pälsfix vilket brukar ta iaf två timmar per vecka, per hund. Det tycker jag är ganska mycket.Trimmade hela puffen igår, gör det var tredje vecka men ansiktet 1-2 gånger i veckan. Vill inte låta det gå för lång tid mellan kroppstrimningarna för då tar det jätte lång tid att fixa honom, idag gick det på 35 minuter och han blev super fin Rekordtid tror jag, brukar ta 1-1,5 timme annars om det går längre tid mellan gångerna. Har bra rutiner med trimning och pälsvård som underlättar för oss.
Båda hundarna kräver mycket pälsvård och fixning. Är väl inte alltid jätte kul att hålla på med allt som rör deras päls men det går på rutin och det tråkigaste är ju att trimma hela puffen och det gör jag ju bara var tredje vecka. Borsta dom måste jag ju helst göra varje dag och trimma nakenfisen 2-3 dagar i veckan.
Är det någon mer med hundar som kräver mycket pälsvård och fixande och trixande med allt?
Båda mina hundar blir dock så fina när de är iordninggjorda att det är värt tiden. Men pälsvård är ganska tråkigt i övrigt tycker jag