Höll på att bli galen på en bekant nu när jag morgonrastade hundarna... Vi stannar i princip alltid och pratar när vi möts då hon också har hund och våra hundar tycker det är jättekul(!) att säga hej.
Salukipojken var idag lite avvaktande, vilket inte är så konstigt då han det senaste varit väldigt rädd om sitt huvud pga tandoperationen. Han har ju inte läkt helt än, äter försiktigt, ser till att andra hundar inte kommer nära hans huvud osv, men är som alltid genomsnäll och låter sig hanteras och visar inga tecken på smärta. Jag låter honom vara, sköter om munnen enligt instruktioner från veterinär samt gör små bollar av hans färskfoder eftersom det verkar vara något han föredrar just nu. Tänker att det ger sig med tiden när han läkt helt och känner sig bra igen.
Allt detta vet vår bekanting om. Jag har berättat det för henne, och jag kommenterade idag när vi möttes att han fortfarande är lite rädd om sitt huvud. Vad gör hon då? Jo, då går hon fram till honom för att tvångsgosa med honom, hålla fast honom och klappa över hela huvudet på honom! Bara sådär, helt utan förvarning! Hade jag försökt slita bort honom hade det såklart gjort saken värre, så jag försökte lugnt och tydligt förklara för henne att han inte vill, och hon släppte iaf ganska snabbt.
Men alltså. HUR är man funtad när man tar sig friheten att tvinga sig på någon annans hund på det sättet? (eller ens sin egna, men ja...) Det var tydligt att han först trodde att hon bara tänkte klappa vanligt, och han såg inte alls bekväm ut när hon plötsligt tog tag runt hela huvudet på honom och höll fast, och inte kunde han backa undan heller eftersom han är rädd att det ska göra ont.
Nästa gång vi möter dem ute kommer jag verkligen hålla honom kort och inte låta honom gå i närheten av den där tanten... Jäkla människa alltså!