Uppdateringstråd 31

Igår när vi varit i hundparken såg jag en god vän som var på lunchpromenade med sina två och barnbarnen.

Glad stannade jag för att prata och efter en stund tog jag ut Oskar ur bilen för att barnen skulle få hälsa. Oskar blev lycklig över att träffa barn, hundkompisarna och ville leka. M vän log och sa att ena settern löpte - men det märkte inte Oskar. Så chipet funkar fortfarande! :up:

Läser Erik Wilsons Hunden — Människans spegel och tänker att Bella kanske haft lite tur ändå, att det var i och med avvecklingen av mitt långa och mycket intensiva hästliv skaffade just henne och växlade fokus från att ”ha hund” till att aktivt träna hund? 😃

IMG_9397.webp

Som numera instruktör inte bara inom häst utan även inom hund klar skillnad i naturligt kroppsspråk i kommunikationen hos elever som har en hästbakgrund.

Läser Erik Wilsons Hunden — Människans spegel och tänker att Bella kanske haft lite tur ändå, att det var i och med avvecklingen av mitt långa och mycket intensiva hästliv skaffade just henne och växlade fokus från att ”ha hund” till att aktivt träna hund? 😃

Visa bifogad fil 166549

Som numera instruktör inte bara inom häst utan även inom hund klar skillnad i naturligt kroppsspråk i kommunikationen hos elever som har en hästbakgrund.
Tror inte det är en slump att så många brukshundsmänniskor är gamla hästmänniskor faktiskt.

Messenger_creation_1D1C0688-5B2A-4D62-99C0-E0E06B394D7B.webp

Vi har överlevt våran första start i muddypaws, lerigt, blött och jobbigt men jäkligt roligt.
Så får bli en start i september igen 🙈
Nisse uppskattade inte riktigt leran och vattnet, och några krypa igenom hinder var lite läskigt. Men alla hinder på torra land var inga problem :) så stolt över min älskade lilla hund ❤️

Mötte en hund ute som inte riktigt ville gå "pga värmen" :( Jag och damerna har spenderat större delen av dagen utomhus idag för att det äntligen börjar bli skönt ute. Typ 14 grader varmt och stundtals soligt. Och redan då blir vissa trubbnosar så påverkade att det blir jobbigt för dem... (Vi har mött samma trubbnos kyliga dagar och har sett att den då är betydligt piggare.)

Mötte en hund ute som inte riktigt ville gå "pga värmen" :( Jag och damerna har spenderat större delen av dagen utomhus idag för att det äntligen börjar bli skönt ute. Typ 14 grader varmt och stundtals soligt. Och redan då blir vissa trubbnosar så påverkade att det blir jobbigt för dem... (Vi har mött samma trubbnos kyliga dagar och har sett att den då är betydligt piggare.)
Tänk om folk bara kunde köpa sunda hundar samt hundar som passar i ens närmiljö. Jag tycker inte om att se draghundar i stan och nakenhundar i Norrbotten heller även om trubbnosar är värst :(

Det bor en suicidal katt i mitt område. Vincent stod och sniffade i ett buskage och den sprang ca 30 m för att sätta sig RAKT bakom honom :eek: han får spel på katter precis som han får på hundar så försökte bara låtsas som ingenting och muta bort honom innan han märkte den. Det är samma katt som försökte gå fram till oss några veckor sen, trots att han bjäbbade för fullt :crazy: vad är det här för knas

IMG_3577.webp
IMG_3577.webpVälkommen Bella, två-årig mellanpudel ifrån samma uppfödare som vår andra pudel. Vi planerade valp senare i år men ändrade oss hastigt när vi fick syn på denna godingen. Vi är nu fodervärdar sedan en vecka tillbaka. Det har gått riktigt bra med relationen till vår andra pudel Cindi som är 6år. Enstaka små morr första dagarna när Bella kom alldeles för nära men nu sover de ihop, leker ihop och verkar helt avslappnade. Bella har mest gått i hundgård med flera andra pudlar men är också utställd. Det hade nog varit svårare med en hund som varit ensamhund men det syns tydligt hur bra Bella är på att leva flockliv, hon har vetet precis hur hon ska ställa in sig hos Cindi. Första dagarna var vi i sommarstugan och det fungerade det bra att ha dem lösa, hon verkar inte intresserad av att jaga fåglar eller vilt. Hon är försiktig men nyfiken, pigg och med mycket fart i. Om sju veckor går jag i pension och då hoppas jag på många hundkurser med bägge pudeltjejerna. Bella är inte tränad på annat än utställning så jag får snart börja med alla grundmoment.

Det bor en suicidal katt i mitt område. Vincent stod och sniffade i ett buskage och den sprang ca 30 m för att sätta sig RAKT bakom honom :eek: han får spel på katter precis som han får på hundar så försökte bara låtsas som ingenting och muta bort honom innan han märkte den. Det är samma katt som försökte gå fram till oss några veckor sen, trots att han bjäbbade för fullt :crazy: vad är det här för knas

En katt kan nog märka att hunden är rädd/osäker med även om den skäller :)

Höll på att bli galen på en bekant nu när jag morgonrastade hundarna... Vi stannar i princip alltid och pratar när vi möts då hon också har hund och våra hundar tycker det är jättekul(!) att säga hej.

Salukipojken var idag lite avvaktande, vilket inte är så konstigt då han det senaste varit väldigt rädd om sitt huvud pga tandoperationen. Han har ju inte läkt helt än, äter försiktigt, ser till att andra hundar inte kommer nära hans huvud osv, men är som alltid genomsnäll och låter sig hanteras och visar inga tecken på smärta. Jag låter honom vara, sköter om munnen enligt instruktioner från veterinär samt gör små bollar av hans färskfoder eftersom det verkar vara något han föredrar just nu. Tänker att det ger sig med tiden när han läkt helt och känner sig bra igen.

Allt detta vet vår bekanting om. Jag har berättat det för henne, och jag kommenterade idag när vi möttes att han fortfarande är lite rädd om sitt huvud. Vad gör hon då? Jo, då går hon fram till honom för att tvångsgosa med honom, hålla fast honom och klappa över hela huvudet på honom! Bara sådär, helt utan förvarning! Hade jag försökt slita bort honom hade det såklart gjort saken värre, så jag försökte lugnt och tydligt förklara för henne att han inte vill, och hon släppte iaf ganska snabbt.

Men alltså. HUR är man funtad när man tar sig friheten att tvinga sig på någon annans hund på det sättet? (eller ens sin egna, men ja...) Det var tydligt att han först trodde att hon bara tänkte klappa vanligt, och han såg inte alls bekväm ut när hon plötsligt tog tag runt hela huvudet på honom och höll fast, och inte kunde han backa undan heller eftersom han är rädd att det ska göra ont.

Nästa gång vi möter dem ute kommer jag verkligen hålla honom kort och inte låta honom gå i närheten av den där tanten... Jäkla människa alltså!

2,5 månader efter kastrering och det funkar hur bra som helst. Inga negativa reaktioner.

Var med på hundpromenad i stan förra veckan och han skötte sig hur fint som helst. Mycket fokus på mig (och osttärningarna i fickan…). Det var ett par hundmmötesövningar insprängda, superbra! Några av de andra var reaktiva och gjorde utfall, tydligen var det nån höglöpande tik med.

Nu vågar jag nog anmäla till allmänlydnadskurs till hösten. Mer matglad är han också nu, det är bara bra :up:

Måste vara fråga är det någon annans hund som är tokig i just banan?
jag har 2!! Hundar som är fullständigt galna i just banan och det är inga ”labbar” som är matglada överlag men just banan får dom att gå bananas så att säga 🙈

Måste vara fråga är det någon annans hund som är tokig i just banan?
jag har 2!! Hundar som är fullständigt galna i just banan och det är inga ”labbar” som är matglada överlag men just banan får dom att gå bananas så att säga 🙈
Här dreglas det efter äpple och mango, och clementin som är storfavorit hos den ena.
Men banan går också ner även om tiggandet inte är lika intensivt. Leka med bananskal är dock toppenkul! 😆

Liknande trådar

Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 651
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 398
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 290
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 315
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31