Uppdateringstråd 30

Vi kom på 13 plats totalt i finalen. Det låter inte som så mycket, men med tanke på vilken jävla resa vi har haft med flyttar och allt hela Tams liv, aldrig haft så dåliga träningsmöjligheter, så lite tid... så känns det helt enormt ❤️

Min lille Tam ❤️
Stort grattis! Superbra jobbat 🤩

Jag har förkärlek för att börja träna på bara fyra pinnars slalom om man inte har tillgång till alléslalom (gärna ihop med bågar). Alla vägar leder till Rom så att säga men; ju lättare man kan göra det för hunden i början och att belöning kommer för liten insats desto mer taggade brukar de bli :D.
Jag brukar våga ligga kvar i det enkla men öka svårigheten genom att de ska hitta ingången självständigt, att de ska kunna börja göra det på lite distans, från olika håll och vinklar m.m. Klassiskt misstag är att man ökar svårigheten på flera nivåer, dvs ökar fler pinnar samtidigt som man vill ha bra ingångar eller distans, fart m.m. Försök öka stegvis och en sak i taget så kommer du få ett bättre resultat på sikt än när man skyndar på.
Tack för jätte bra tips, jag har provat flera slalomkombinationer med olika antal pinnar, 2,3,4 och 5 men precis som du skriver fungerar 4 väldigt bra men när jag tränar ingångar har jag ibland bara 2 pinnar eller 3. Utan min hjälp har han inte riktigt koll på var han ska gå in men vi har aldrig fått ordentlig hjälp med enstaka moment utan bara blivit utkastade till olika banor och jag har fått testa mig fram, tittat på andra och lite på youtube. Men främst tränat och tränat själva. Det är ett under att vi kommit så långt för han är väldigt duktig. Och ska bli intressant att se oss på blåbärstävlingen i seriösa sammanhang och ännu större störningar än dom andra på banträningarna.

@Malibu_Stacy eller annan bukevet, går det att använda Oculentum simplex till hund?
Den verkar närmst Noviform om jag förstår det hela rätt?

Om någon har tid att svara vore jag evigt tacksam!

@Malibu_Stacy eller annan bukevet, går det att använda Oculentum simplex till hund?
Den verkar närmst Noviform om jag förstår det hela rätt?

Om någon har tid att svara vore jag evigt tacksam!
Ja i regel kan du använda alla ögondroppar som är för människor till hundar. Just oculentum innehåller dock bara paraffin och vaselin så den har inte riktigt samma användningsområde som noviform som faktiskt är bakteriehämmande.
Jag hade köpt Vetericyn+ ögongel om det handlar om att behandla en vanlig konjunktivit (det som vi ofta använder Noviform till när den finns att få tag på).

Ja i regel kan du använda alla ögondroppar som är för människor till hundar. Just oculentum innehåller dock bara paraffin och vaselin så den har inte riktigt samma användningsområde som noviform som faktiskt är bakteriehämmande.
Jag hade köpt Vetericyn+ ögongel om det handlar om att behandla en vanlig konjunktivit (det som vi ofta använder Noviform till när den finns att få tag på).
Tack snälla för hjälpen! Och ja det stämmer.

Trimmade hela Alvin, tog bort rätt mycket eftersom pälsen snart var på väg in i tovperioden, den måste hållas relativt kort och nu var det dags. Då hittade jag en knöl på hans mage som växt, så mycket som jag pysslar med honom och anhöriga och vänner som gosar och klappar, ingen av dom har reagerat på knölen. Men när jag trimmade tog jag bort all päls för att se och hittade inget mer. Men den som förut var en rätt liten mjuk knöl har växt rätt mycket på kort tid.

Den är mjuk och man röra på den och flytta lite. Jag ringde så klart veterinären och frågade om dom kan avsätta extra tid när han ska få Librela sprutan i veckan.

Oron är stor men jag kan inte göra mer just nu.
IMG_0765.webp

Senast ändrad:
Efter en lång och hemsk natt där ena gammelkissen blev akut dålig och fick avlivas, så var det ganska skönt med en långpromenad i låg novembersol för att köra lite styrketräning.

IMG_7603.webp

Vad hemskt det har blivit… trots två distriktsveterinärstationen inom fem mil, så är det bara avlivning de kan erbjuda nattetid. Nu var det väl inte mycket annat till alternativ för katten i fråga den här gången, men man får ju verkligen hålla tummarna att man slipper hamna där igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
994
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 235
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
610
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
4 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka