Uppdateringstråd 30

Apropå parkera vid huset :rofl:
IMG_0665.webp

Hur lär man en tvåkilos phalene att det inte är OK att äta stora katter.
Han älskar katten men om katten springer och han kommer ikapp den sätter jaktinstinkten in och nyss satt han i nacken på katten.
Katten är för snäll för den slåss inte tillbaka, den bara fräser och flyr. De är så snabba att jag inte hinner greppa hunden innan de hunnit bråkan några sekunder.

Bekymret är också att katten inte är tam. Den bara bor här.
/Rätt uppgiven.

Hade en tacka som inte mådde bra, så hade ett helsicke i singeln. Tid ute, men 85 poäng ändå och plats mitt i startfältet imorgon.

Så sjukt nervös att jag slarvade bort flera poäng, men har fått lite bra feedback från duktiga vänner inför morgondagen, så känns pepp ändå 😅

Hur lär man en tvåkilos phalene att det inte är OK att äta stora katter.
Han älskar katten men om katten springer och han kommer ikapp den sätter jaktinstinkten in och nyss satt han i nacken på katten.
Katten är för snäll för den slåss inte tillbaka, den bara fräser och flyr. De är så snabba att jag inte hinner greppa hunden innan de hunnit bråkan några sekunder.

Bekymret är också att katten inte är tam. Den bara bor här.
/Rätt uppgiven.
Jag hade helt ärligt sugit tag i honom när han är på katten, skitsamma om jag är några sekunder sen och verkligen ryat åt honom - så han faktiskt tar åt sig ordentligt. Ordentligt missnöje alltså. Jag tror inte att sånt där går att belöna bort eller liknande då det är otroligt självbelönande. Samt ev lina på inne och varit på honom om han ens tittade på katten.
Tränar mest positivt men alltså - sånt där är absolut förbjudet i min värld eftersom det även handlar om kattens säkerhet och trygghet.

Har man lite på relationskontot så tål de faktiskt att man ger dem hårda gränser ibland, när det faktiskt är viktigt. Menar alltså inte att man ska pryla hunden men rejäl social press sas. Tycker fö det är bättre att ta i för "mycket" så hunden blir riktigt låg i det läget än att behöva trappa upp korrigeringarna i längden.

Jag hade helt ärligt sugit tag i honom när han är på katten, skitsamma om jag är några sekunder sen och verkligen ryat åt honom - så han faktiskt tar åt sig ordentligt. Ordentligt missnöje alltså. Jag tror inte att sånt där går att belöna bort eller liknande då det är otroligt självbelönande. Samt ev lina på inne och varit på honom om han ens tittade på katten.
Tränar mest positivt men alltså - sånt där är absolut förbjudet i min värld eftersom det även handlar om kattens säkerhet och trygghet.

Har man lite på relationskontot så tål de faktiskt att man ger dem hårda gränser ibland, när det faktiskt är viktigt. Menar alltså inte att man ska pryla hunden men rejäl social press sas. Tycker fö det är bättre att ta i för "mycket" så hunden blir riktigt låg i det läget än att behöva trappa upp korrigeringarna i längden.
Jodå, han greppas i nackskinnet och får en rejäl utskällning. Han blir låg i typ 15 sekunder. Han är tyvärr ingen mes. Och inte långsint alls

Har koppel inne emellanåt och får nog bli tuffare med med det

Belöning är inte aktuellt.

Har använts kan jag säga :rofl: När jag flyttade in gick det inte ens att ta sig fram till huset, vi rev bokstavligen sönder både kläder och oss själva när vi försökte ta oss in. Det var helt överväxt. Pappa har röjt med motorsåg och röjsåg tills jag fick säga stopp, vill inte ha full insyn. Men mycket av det tål nog inte ens en motorsåg eller röjsåg. I vår ska vi fälla lite träd nere på tomten och så får vi röja ännu en gång på stigen för annars tar naturen över igen, vi har gjort stigen stor längs upp. Men jag vill inte förstöra för mycket heller, gillar att det är lite som att bo i en skogspark här med massor av stigar och olika odlingar som jag bara längtar till att se i vår, men tyvärr är det massor, massor som måste bort överallt. Det går inte att förstå hur förvildad en så stor tomt kan bli.

Högst upp
IMG_0621.webp

Dålig i magen i två dagar med kräkningar på natten. Dålig aptit också men energin verkar det inte vara något fel på iallafall! ❤️

Hoppas på att lite snäll kost och prokolin ska göra susen!

Bifogade filer

• IMG_0581.webp
    IMG_0581.webp
    963,3 KB · Visningar: 47
Milou är så fjompig så snart får jag växla upp till ett varmare täcke men nästa steg är vintertäcke så jag tror att jag börjar med ett fleecetäcke under hans nuvarande täcke. Det nuvarande är också varmt, självreflekterande värmefoder, helt vind och vattentätt. Man får lite tvinga med honom ut, han får ställa om till höst och vinter nu. En nakenhund är aldrig förtjust i regn och kyla men nu i höst har han varit mer frusen än han brukar.

Men han ska få upp värmen, jag har fått hem tre hinder till till min agilityplan så tanken är att jag ska ner nu och bygga lite kluriga kombinationer med det som redan finns, prova dom och sen vill mamma och pappa vara med också sen.

Jag börjar bli frisk, lite feber men inte 39,9 som i onsdags. Så det blev 13 veckors sjukdom som kunde blivit mycket, mycket kortare om vården tagit mig på allvar, problemet är att jag troligtvis har brutit en tå men den är hårt ihoptejpad och inget jag låter stoppa mig från lite agility och har @Bulldoozer tips med mig . Så typiskt bara att det alltid är något.

Men kommer försöka bygga klurigt så Milou får träna först och sen brukar jag sänka nästan så bommen nuddar marken så Alvin får sitt. Och tunnlar gillar båda, Alvin är bra på slalom men Milou har lite för bråttom men det verkar ha gått upp för honom vad han ska göra, sen får han gärna öka farten men inte nu när han missar ibland.

@Bulldoozer Har du några tips på hur man tränar för riktigt bra slalom?

Milou är så fjompig så snart får jag växla upp till ett varmare täcke men nästa steg är vintertäcke så jag tror att jag börjar med ett fleecetäcke under hans nuvarande täcke. Det nuvarande är också varmt, självreflekterande värmefoder, helt vind och vattentätt. Man får lite tvinga med honom ut, han får ställa om till höst och vinter nu. En nakenhund är aldrig förtjust i regn och kyla men nu i höst har han varit mer frusen än han brukar.

Men han ska få upp värmen, jag har fått hem tre hinder till till min agilityplan så tanken är att jag ska ner nu och bygga lite kluriga kombinationer med det som redan finns, prova dom och sen vill mamma och pappa vara med också sen.

Jag börjar bli frisk, lite feber men inte 39,9 som i onsdags. Så det blev 13 veckors sjukdom som kunde blivit mycket, mycket kortare om vården tagit mig på allvar, problemet är att jag troligtvis har brutit en tå men den är hårt ihoptejpad och inget jag låter stoppa mig från lite agility och har @Bulldoozer tips med mig . Så typiskt bara att det alltid är något.

Men kommer försöka bygga klurigt så Milou får träna först och sen brukar jag sänka nästan så bommen nuddar marken så Alvin får sitt. Och tunnlar gillar båda, Alvin är bra på slalom men Milou har lite för bråttom men det verkar ha gått upp för honom vad han ska göra, sen får han gärna öka farten men inte nu när han missar ibland.

@Bulldoozer Har du några tips på hur man tränar för riktigt bra slalom?

Jag har förkärlek för att börja träna på bara fyra pinnars slalom om man inte har tillgång till alléslalom (gärna ihop med bågar). Alla vägar leder till Rom så att säga men; ju lättare man kan göra det för hunden i början och att belöning kommer för liten insats desto mer taggade brukar de bli :D.
Jag brukar våga ligga kvar i det enkla men öka svårigheten genom att de ska hitta ingången självständigt, att de ska kunna börja göra det på lite distans, från olika håll och vinklar m.m. Klassiskt misstag är att man ökar svårigheten på flera nivåer, dvs ökar fler pinnar samtidigt som man vill ha bra ingångar eller distans, fart m.m. Försök öka stegvis och en sak i taget så kommer du få ett bättre resultat på sikt än när man skyndar på.

I typ 20 minuter leder Tam och jag 🤣 Synd att de 16 bästa från igår ska starta nu 😅🤪

Jag var inte lika bra idag, Tam tyckte jag var lite jobbig och så tittade han på fel djur i delningen... men på det hela gjorde vi det helt okej, 85 p igår och 86 idag. Nu 8½ timmars körning hem...

Varit i fårhagen med husse och hundar idag.
Tränade Spock, ibland känns det som det typ inte händer nånting i träningen.. Idag var en sån dag.. Jag var sämst på att dela får, Spock tryckte dem till slut mot staketet och delade dom själv men det går ju inte ha som en lösning när man är på tävling :p.Delade iallafall upp fåren och tryckte bort ena flocken till änden av hagen och då fick jag lite drag så blev det lättare att dela de som jag hade kvar så vi fick till ett par bra delningar sen.

Husse och Tay fick ta det lugnt, Tay har läkt fint men ska inte anstränga sig så mycket fortfarande. Två får försökte sticka från 25an när de körde men Spock som låg utanför på paus var snabb och fångade upp dem och de togs in igen. Dock så blev det till att fixa grinden till 25an som fått vara men nu när fåren kom på att den inte funkar som den ska så var det ju bara att fixa den så man slipper att det händer fler gånger. för får lär sig fort :p.

Så det blev en förmiddag ute hos fåren med allt pyssel som vi gjorde också (släpa grindar från en annan hage, fylla på hö i bagghagen m.m.). Hundarna är nöjda nu iallafall.

20241110_102229.webp

Haha känner igen känslan. Taty tycker jag är sämst på att dela får, ibland känns det som hon tänker ’idiot 🤯🤣 Men har mycket lättare sen jag började dela i fart mot fårens bredsida, för mig alltså mer än hunden 🤣

Varit i fårhagen med husse och hundar idag.
Tränade Spock, ibland känns det som det typ inte händer nånting i träningen.. Idag var en sån dag.. Jag var sämst på att dela får, Spock tryckte dem till slut mot staketet och delade dom själv men det går ju inte ha som en lösning när man är på tävling :p.Delade iallafall upp fåren och tryckte bort ena flocken till änden av hagen och då fick jag lite drag så blev det lättare att dela de som jag hade kvar så vi fick till ett par bra delningar sen.

Haha känner igen känslan. Taty tycker jag är sämst på att dela får, ibland känns det som hon tänker ’idiot 🤯🤣 Men har mycket lättare sen jag började dela i fart mot fårens bredsida, för mig alltså mer än hunden 🤣

Ja, jag känner att jag är den svaga länken i delningen.. Hunden klara ju uppenbarligen bättre utan mig 😝. Sen är det lite irriterande när man känt att jag börjat få kläm på det att det går dåligt igen. Tror jag är för otålig och egentligen vill helst gå vidare till nåt roligare 🙃.

Vi kom på 13 plats totalt i finalen. Det låter inte som så mycket, men med tanke på vilken jävla resa vi har haft med flyttar och allt hela Tams liv, aldrig haft så dåliga träningsmöjligheter, så lite tid... så känns det helt enormt ❤️

Min lille Tam ❤️

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 240
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
612
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
4 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka