Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allt det där är gjort - utom att låta nån annan klippa. (det är ju jag som klippt andras hundklor...:cry: )
Jag fortsätter i krypfart.
Kan det då vara så att du går för fort fram till nästa steg? Hunden ska ju vara helt bekväm med ett steg innan man går vidare till nästa. Så om hunden inte är ok att man bara rör vid tassen så skulle jag inte gå vidare och lyfta på tassen utan jobba vidare med att bara röra tassarna när dom är på golvet.
 
Jag har ju misslyckats kapitalt med att pricka in klon i en hundtång. Kattången är enklare. Antaligen beror det på att jag är skapligt darrhänt... :)

Samanfattningsvis har jag klippt några klor med katt-tång och inte en enda med hundvarianten. Det får väl bli målet - att lyckas med hundtången :o
Har du bild på hur din klotång ser ut? Kanske går det att hitta något liknande som är anpassat för hund?
 
Har du bild på hur din klotång ser ut? Kanske går det att hitta något liknande som är anpassat för hund?
Tycker den är skapligt rejäl?
20230620_144440.jpg
 
Tycker den är skapligt rejäl?
Visa bifogad fil 121717
Det är ju förvisso smaksak, men jag vågar inte använda de där ens till kattklor :p Tycker de är så sladdriga och ofta slöa. Nu på jobbet använder jag en Millers och den fungerar även till katter och småhundar. Kollega med stora händer tycker att den är för liten, men jag gillar den. Den är lite tunnare än jag är van vid, men ändå stabil.
 
Bra jobbat och så fin han är🤩 försöker sätta mig in i apporteringsvärlden nu för vill ju verkligen lägga tid på det i framtiden med Toke. I alla fall för att kunna apportera på jakt, kanske inte för prov/tävling. Men det känns ju som rena grekiskan när man inte hållt på med det innan 😅

Tack 😍 ja, jag är så otroligt nöjd med honom! Det är en väldigt fin hund.

Du kommer vilja tävla och starta prov, så lika bra att träna med det som utgångspunkt :D du kommer oavsett behöva ha ungefär samma grundkunskaper i hunden, även om du ”bara” ska jaga :)
Ja, det är verkligen mycket grekiska!
Du får leta upp retrievertråden och fråga där, så ska jag försöka hjälpa dig att bena ut begreppen :D
 
Jag har ju misslyckats kapitalt med att pricka in klon i en hundtång. Kattången är enklare. Antaligen beror det på att jag är skapligt darrhänt... :)

Samanfattningsvis har jag klippt några klor med katt-tång och inte en enda med hundvarianten. Det får väl bli målet - att lyckas med hundtången :o
Jag kör också kattsax till Jackie. Hennes klor är nästan lika mjuka som en katts. Millers är för grov att komma åt att klippa alla hennes klor med. Jag är van att klippa klor, har jobbat i djuraffär och på hunddagis, som instruktör har jag hjälpt kursare. Jag klipper både mina egna hundars och andras hundars klor.

Om det funkar bra med kattsax till Oskar så kör på det.
 
Tack 😍 ja, jag är så otroligt nöjd med honom! Det är en väldigt fin hund.

Du kommer vilja tävla och starta prov, så lika bra att träna med det som utgångspunkt :D du kommer oavsett behöva ha ungefär samma grundkunskaper i hunden, även om du ”bara” ska jaga :)
Ja, det är verkligen mycket grekiska!
Du får leta upp retrievertråden och fråga där, så ska jag försöka hjälpa dig att bena ut begreppen :D
Det får jag göra 😁
 
Nu är Knut eventuellt drabbad av kennelhostan (jo han är vaccinerad)
Vår hos veterinären igår och även ringt några gånger 🙈
Han har fått hostattacker hela natten och kräkts... undra hur illa de varit om han INTE var vaccinerad :(
Ingen feber som tur e.

Lite kul när vi träffa veterinären och han, en kille på typ 2 metar började krypa runt på golvet o hoppa för att busa med Knut :D
 
Igår var vi inne i stan. Först Hagaparken (med fin hundrastgård!) och sedan mitt inne i eländet. Jag var väl inte på topphumör direkt och allt gick fel. MEN jag är så otroligt glad åt hur enkla mina hundar är. Pendeltåg, tvärbana, hissar åt alla håll, trängsel och alla möjliga saker som kan dyka upp, och mina hundar bara hakar på åt det håll vi ska och accepterar läget utan konstigheter. Självklart hade de varit gladare om vi gått i skogen jämfört med när vi åkte den varma och obekväma tvärbanan, men det var inte värre än så. Och bekantingen vi träffade som är sugen på att själv skaffa saluki, hon är helt förälskad i Lily :p Jag förstår henne. Det är svårt att inte bli det.
 
Jaktfolk, vad har ni på fötterna när ni tränar hund? Jag går sönder alla mina skor och känner att jaktmänniskor ändå borde ha bra tips på skor att träna hund i.
 
Jaktfolk, vad har ni på fötterna när ni tränar hund? Jag går sönder alla mina skor och känner att jaktmänniskor ändå borde ha bra tips på skor att träna hund i.

Gummistövlar (Le Chameau) eller Blundstone brukar jag ha den här tiden på året :p

När det är kallare har jag också mina gummistövlar, alt ett par kängor från Crispi om det är kallt men torrt.
 
Gummistövlar (Le Chameau) eller Blundstone brukar jag ha den här tiden på året :p

När det är kallare har jag också mina gummistövlar, alt ett par kängor från Crispi om det är kallt men torrt.
Blundstone är värd varenda krona. Jag har haft sådana sen 80-talets början. De håller daglig användning i 8-10 år. Efter en liten tid är de som handskar på min fot ;)
Stalltjänst, skogen, asfalt. De funkar överallt och är långlivade. Gråtit varje gång jag tvingats slänga ett par.
 
Jaktfolk, vad har ni på fötterna när ni tränar hund? Jag går sönder alla mina skor och känner att jaktmänniskor ändå borde ha bra tips på skor att träna hund i.
Väldigt olika beroende på vad jag ska göra :D men oftast kängor från Crispi eller Lundhags. Är det riktigt blött så stövlar, trivs bäst i Le Chemeau och ett par från Viking. Goretex skor från typ Salomon eller likande denna tiden på året, men det blir oftast de låga Crispikängorna som jag använder.

Fördelen med Lundhagskängorna är att de går att sula om samt att de kan lagas om andra skador eller slitage uppstår.
 
Jackie fyller 1 år om 2,5 vecka, hon kom till mig när hon var 15 veckor. Jag kände ganska snabbt efter att hon flyttade in att jag vill ha en till liten och den önskan har inte minskat. Jag har ju Viktor också men vill ändå ha en till. Är jag galen? 🤣 Har haft betydligt mer krävande raser tidigare och tycker livet med småttingarna är så enkelt. Tid har jag gott om, är alltid med mina hundar. Råd och plats har jag också.
 
Nu var det gjort. Han kämpade emot lugnandet lite men slocknade så fort jag satte mig på golvet med honom och bad honom lägga sig.

Sen tog det två sprutor extra mot vad hon hade räknat med, men det var ju inget han märkte av. Fantastisk personal.

Sov gott nu mitt troll.
 

Bifogade filer

  • F3FEF29D-DF08-42B6-8C30-81A591CFABFB.jpeg
    F3FEF29D-DF08-42B6-8C30-81A591CFABFB.jpeg
    628 KB · Visningar: 120
Nu var det gjort. Han kämpade emot lugnandet lite men slocknade så fort jag satte mig på golvet med honom och bad honom lägga sig.

Sen tog det två sprutor extra mot vad hon hade räknat med, men det var ju inget han märkte av. Fantastisk personal.

Sov gott nu mitt troll.
Kram 🥰

Som veterinären sa till mig en gång tänk om det fanns fler så ansvarstagande hundägare😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp