Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var iväg igår och hjälpte syrran fixa med staketet i fårhagen, naturligtvis blev det vallning för Spock som var med.
När jag var iväg på träning för tränare sa han att jag måste vara jättehård och konsekvent mot Spock i vallningen då han är så "hård" i skallen. Jag fattade inte alls vad han menade, han är ju väldigt lyhörd jämfört med Tay. Igår fick jag se han gå med syrran och då såg jag att han faktiskt var helt obrydd över när hon sa åt honom och typ sket i henne i den mån det gick. Själv får jag vara försiktig med att säga till han för hårt (iallafall på den nivån jag kan säga till Tay) för risken är att han släpper jobbet.
Jag är inte heller särskilt glad i att skrika och härja med hundarna i tid och otid, faktum är att för det mesta är jag otydlig eller hunden gör rätt fast jag inte inser det. Tex igår med Spock så som avslutning skulle jag fösa ner fåren i andra änden av hagen och jag bestämde att jag bara skulle låta han gå. Han flankade ut stort vid nåt tillfälle men rätade upp sen igen och i slutändan så var fårens väg rak ner till punkten jag hade tänkt mig när han fick jobba helt ostört. Jag har tidigare stoppat honom bara för att märka att han tänkte helt rätt när fåren tryckt ut just där han varit på väg att täcka upp 🙈.
Fick prova på att gå med syrrans valp en gång i fållan, alltså sån mysig lyhörd liten kille 😍. Ska bli spännande att se vad det blir av honom.

Nike var också med i fårhagen
20230519_165222.jpg
 
För oss funkar det med körpisk, detta hjälper kanske men väldigt skönt att hitta något som funkar för oss just nu.
Det var ett par gångers invänjning då hon vill jaga flärpen och innan hon insåg att det är en förlängd arm.
Jag tror att den och i kombo med att vi blivit lite bättre båda två hjälper oss.
Hon har aldrig varit oschysst mot djuren, men när tackorna blir stressade blir jag stressad och då känner hon att hon tappar kontroll och det blir ännu mer pannkaka.
Nu vet jag att jag alltid kan stoppa henne om jag behöver och då har det behovet också minskat till nära noll.
 
För oss funkar det med körpisk, detta hjälper kanske men väldigt skönt att hitta något som funkar för oss just nu.
Det var ett par gångers invänjning då hon vill jaga flärpen och innan hon insåg att det är en förlängd arm.
Jag tror att den och i kombo med att vi blivit lite bättre båda två hjälper oss.
Hon har aldrig varit oschysst mot djuren, men när tackorna blir stressade blir jag stressad och då känner hon att hon tappar kontroll och det blir ännu mer pannkaka.
Nu vet jag att jag alltid kan stoppa henne om jag behöver och då har det behovet också minskat till nära noll.

Alltså så stark igenkänning på det med mig och Tay, just det där när jag går upp i stress så blir han stressad och allt blir pannkaka. Har märkt att kan jag bibehålla normalt tonläge i pressade situationer så reder vi ut det. Hans lösning annars är att springa fortare och att runda fåren och trycka dom mot mig.. Blir Spock osäker så saktar han in istället och det blir så mycket lättare för mig att hinna ge han rätt kommando 😅.
Jag tror att om jag skulle fixa visslan så skulle det nog vara väldigt positivt för Tay.
 
Första dagen på Hundfesten2023 avklarad 🎉
Började morgonen med att stå i entrén och kolla vaccinationsintyg, därefter körde vi vår start i LagSM i Rally (suuuperfinkänsla med kassa poäng i vår premiärstart i mästarklass) och frampå em var det dags för vår första utställning på fem år - Exc, ck, CERT, BIR, BIR veteran, BIS 2 veteran resulterade i såhär dina rosetter 😍
IMG_2916.jpeg


Har vi några fler bukefalister på plats? 😄
 
Första dagen på Hundfesten2023 avklarad 🎉
Började morgonen med att stå i entrén och kolla vaccinationsintyg, därefter körde vi vår start i LagSM i Rally (suuuperfinkänsla med kassa poäng i vår premiärstart i mästarklass) och frampå em var det dags för vår första utställning på fem år - Exc, ck, CERT, BIR, BIR veteran, BIS 2 veteran resulterade i såhär dina rosetter 😍
Visa bifogad fil 119426

Har vi några fler bukefalister på plats? 😄
Helt missat vad det är öht :o
 
Helt missat vad det är öht :o
I Kalmar -premiärår!
Tävlingar i Lydnad, Rally, utställning, agility, massa uppvisningar och mindre föreläsningar. Prova på grejer i allt från hoopers till nosework.
Vi är på Kalmartravet med allt samtidigt nu i helgen -typ 800starter totalt. Ett jätteevenemang som ett tiotal klubbar i regionen har planerat och genomför tillsammans. Planerats för i 1,5år nu tror jag 🫣

Tanken är att det ska vara ett evenemang som lockar ”Svensson-hundägaren” att komma och besöka och titta på, en familjefest för att visa upp hundsporten helt enkelt 😊

https://hundfesten.se/
 
I Kalmar -premiärår!
Tävlingar i Lydnad, Rally, utställning, agility, massa uppvisningar och mindre föreläsningar. Prova på grejer i allt från hoopers till nosework.
Vi är på Kalmartravet med allt samtidigt nu i helgen -typ 800starter totalt. Ett jätteevenemang som ett tiotal klubbar i regionen har planerat och genomför tillsammans. Planerats för i 1,5år nu tror jag 🫣

Tanken är att det ska vara ett evenemang som lockar ”Svensson-hundägaren” att komma och besöka och titta på, en familjefest för att visa upp hundsporten helt enkelt 😊

https://hundfesten.se/
Låter underbart! Hoppas det blir nästa år också och att jag har möjlighet att på något sätt vara med då :D
 
Första dagen på Hundfesten2023 avklarad 🎉
Började morgonen med att stå i entrén och kolla vaccinationsintyg, därefter körde vi vår start i LagSM i Rally (suuuperfinkänsla med kassa poäng i vår premiärstart i mästarklass) och frampå em var det dags för vår första utställning på fem år - Exc, ck, CERT, BIR, BIR veteran, BIS 2 veteran resulterade i såhär dina rosetter 😍
Visa bifogad fil 119426

Har vi några fler bukefalister på plats? 😄
Jag var där, men det visste du ju.

Tävlade lag-SM igår, vi kom på 25:e plats. Men vi alla i laget var från början överens att vi är med på kul, inga krav, då det troligen är det enda SM vi kommer vara med på. Och kul var det.

Idag var jag funktionär hela dagen, i sekretariatet på rallylydnaden. Varmt och det strulade för de som satt och räknade protokollen. Men gick hel ok. Och en trött hund fick hänga matte i hälarna hela dagen.
20230521_130218.jpg
 
Äntligen har vi bestämt en dag så att vi ska få träffa uppfödaren och den tiken som vi hoppas på en valp ifrån fram igenom :love: vi ska få vara med på en träning så det blir ju så klart ännu mer intressant. Väntar dessutom på att få filmklippen från bph som gjordes här om dagen:)
 
Usch, stackars Lily. Vi gick ut i skogen, tanken var att vandra och tälta. Men så bestämde hon (och Ebrah) sig för att bada lite och jag var inte förberedd på det. Därför vände vi hemåt igen och tur var väl det. Nästan hemma upptäckte jag att Lily hade något som såg ut som bulor från myggbett på nosen. Väl hemma hade det dock svullat upp betydligt mer och hon är nu knölig i ansiktet. Jag baddade med kallt vatten och ringde veterinär för att rådfråga, men så länge det inte verkar bli problem för ögon eller hals/andning så ska det inte vara farligt att avvakta. Så ja, vi avvaktar.

Men jag är glad åt att vara hemma och inte ute i något tält. Oklart vad som hänt riktigt. Först tänkte jag myggor, men kanske kan hon ha bitit i något dumt i vattnet? Kan de bli såhär av brännässlor? (Det fanns en del brännässlor nära vattnet) Missade jag att hon blev biten av något helt annat? Jag kan i alla fall inte se några "hål" eller något som tyder på ormbett. Alltid något.
 
Så det blir SAS vi flyger med, men jag har himla ångest över buren. Enligt SAS hemsida så är Sherpa S okej, men frågan är ju om valpen får plats i den? Den är väldigt liten. Beställde en medium men den är ju något större än måtten, men går att trycka ihop, men känner mig väldigt nervös att inte få flyga hem igen. :eek: Någon som flugit med SAS + en Sherpa M?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp