Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vallat idag med Spock och Tay, perfekt väder med sol men ändå lite svalt och blåsigt.
Väldigt nöjd med passet idag och Spock gör bara framsteg på framsteg 🤩. Idag fick han gå lös i stora hagen och det var som att han aldrig gjort annat. Vi körde både korta hämt, lite drivning, lite fösning och riktningsförändringar. Det enda är att han inte är helt hundra på kommandona för höger och vänster vilket säkert beror på att jag råkar säga fel ibland 🙈.. Jobbigt med olika kommandon för olika hundar men jag tänker att på sikt kommer jag vara glad för det.

Tay är fantastisk när man behöver en snabb hund som tänker själv. Idag delade vi upp fåren på två grupper som han fick jobba på och det gick jättebra

Spock
20230527_123035.jpg



Har haft en svacka på många olika plan senaste tiden men det känns lättare nu när jag vet att jag kan släppa Spock och jobba på själv så jag slipper gå så mycket på mitt trasiga knä.
Ser fram emot nästa vecka också då nåt väldigt spännande förhoppningsvis ska hända 💝.
 
Men suck...
Oskar är ingen höjare på att äta. Mush går ner snabbt och jag passar på att blanda in torrfoder i det. Rent torrfoder är nix.

Nu fick jag ett infall och satte mig vid maten och bröt sönder bitarna. En tredjedels torrfoderkula (för småhundar) åt han glatt ur min hand. Hela kulor tittade han inte ens åt.

Så nu har jag (ägd!!) suttit och delar foderkulor och bjudit ur handen. Han har precis tappat valp-hörntänderna. Så kanske är det lite öm mun som gör att han inte vill tugga sönder fodret?
Eller så är han bara rejält bortskämd.....

(Och nej, uppblött foder är äckligt).
 
Men suck...
Oskar är ingen höjare på att äta. Mush går ner snabbt och jag passar på att blanda in torrfoder i det. Rent torrfoder är nix.

Nu fick jag ett infall och satte mig vid maten och bröt sönder bitarna. En tredjedels torrfoderkula (för småhundar) åt han glatt ur min hand. Hela kulor tittade han inte ens åt.

Så nu har jag (ägd!!) suttit och delar foderkulor och bjudit ur handen. Han har precis tappat valp-hörntänderna. Så kanske är det lite öm mun som gör att han inte vill tugga sönder fodret?
Eller så är han bara rejält bortskämd.....

(Och nej, uppblött foder är äckligt).

Jackie som ju är av samma ras tycker inte heller om för stora torrfoderkulor. Köpte Dr Clauder foder för små hundar i olika smaker och de kulorna var tillräckligt små för henne. Nu när hon är 10 månader börjar det funka med den storleken på kulor som är vanligt för små hundar. Jag körde torrfoder med en klick våtfoder på förut, numera funkar det med bara torrfoder. Just nu äter hon Brit mini hjort och det går ner. Testar mig fortfarande fram för att se vad som funkar bäst för henne. Mush kräktes hon av när hon var liten även om hon tyckte det var väldigt gott.
 
Han har precis tappat valp-hörntänderna. Så kanske är det lite öm mun som gör att han inte vill tugga sönder fodret?
Eller så är han bara rejält bortskämd.....

Gissar på det sistnämnda, för jag tvivlar på att uppfödaren trugat, delat foderkulor och handmatat valparna 😁

------------------------------------------

Träningsplanen nere på lägdan har blivit klippt första gången för säsongen och jag har gjort den lite större i år.

20230527_134916.jpg


Tänker mig nämligen sätta upp någon typ av hinder och nån variant av "balansspång", slalompinnar (köper nog pga enklare) och om det gillas av Lillibus och senare Trasselsudden, så kan det hända att jag utökar både planen och prylarna och kör lite hemmaagillity bara för kul :up:
 
Jackie som ju är av samma ras tycker inte heller om för stora torrfoderkulor. Köpte Dr Clauder foder för små hundar i olika smaker och de kulorna var tillräckligt små för henne. Nu när hon är 10 månader börjar det funka med den storleken på kulor som är vanligt för små hundar. Jag körde torrfoder med en klick våtfoder på förut, numera funkar det med bara torrfoder. Just nu äter hon Brit mini hjort och det går ner. Testar mig fortfarande fram för att se vad som funkar bäst för henne. Mush kräktes hon av när hon var liten även om hon tyckte det var väldigt gott.
Ja, Mush är väldigt smakligt.
Torsten pappsen hade inga bekymmer när han åt det. Phalènen Oskar blir hård i magen. Vilket jag förstått inte är ovanligt.
Ökade givan till tre bullar om dagen men det blev väldigt hård mage av det, trots att jag blandade i torrfoder. Så nu är det två bullar delat på två mål.

Det där med att de äter när de blir hungriga tror jag inte en sekund på. Han kan matvägra totalt om det inte serveras annat än torrfoder. Som bäddat för magkatarr. Av förståeliga skäl är Torstens kassa mage ett spöke jag inte gärna kallar fram.

Jag blir lite desperat. Idag på festivalen fick han äta lite langosbröd. Fett och kolhydrater tänkte jag och matade ;)

Har inte heller hittat det där jättegoda godiset.
Så vi provar oss fram.
 
Ja, Mush är väldigt smakligt.
Torsten pappsen hade inga bekymmer när han åt det. Phalènen Oskar blir hård i magen. Vilket jag förstått inte är ovanligt.
Ökade givan till tre bullar om dagen men det blev väldigt hård mage av det, trots att jag blandade i torrfoder. Så nu är det två bullar delat på två mål.

Det där med att de äter när de blir hungriga tror jag inte en sekund på. Han kan matvägra totalt om det inte serveras annat än torrfoder. Som bäddat för magkatarr. Av förståeliga skäl är Torstens kassa mage ett spöke jag inte gärna kallar fram.

Jag blir lite desperat. Idag på festivalen fick han äta lite langosbröd. Fett och kolhydrater tänkte jag och matade ;)

Har inte heller hittat det där jättegoda godiset.
Så vi provar oss fram.
Det finns ju andra färskfoder annars, som innehåller mindre ben än mush - så kanske han äter utan att bli hård i magen.
 
Men suck...
Oskar är ingen höjare på att äta. Mush går ner snabbt och jag passar på att blanda in torrfoder i det. Rent torrfoder är nix.

Nu fick jag ett infall och satte mig vid maten och bröt sönder bitarna. En tredjedels torrfoderkula (för småhundar) åt han glatt ur min hand. Hela kulor tittade han inte ens åt.

Så nu har jag (ägd!!) suttit och delar foderkulor och bjudit ur handen. Han har precis tappat valp-hörntänderna. Så kanske är det lite öm mun som gör att han inte vill tugga sönder fodret?
Eller så är han bara rejält bortskämd.....

(Och nej, uppblött foder är äckligt).
Jag tänker att har han bott hos uppfödaren så har hon säkert haft fler hundar och att inte ha konkurrens om maten kan göra att den hund som naturligt är liten i maten hund blir just lite i maten. Jag hade nog börjat med is i magen innan jag började truga.

Har du testat att låta honom leta upp maten (en näve i början) på gräsmattan/ i en kong/ lära honom ett trick? Min lilla har varit kräsen och att få jobba är det som fungerar bäst.
 
Jag tänker att har han bott hos uppfödaren så har hon säkert haft fler hundar och att inte ha konkurrens om maten kan göra att den hund som naturligt är liten i maten hund blir just lite i maten. Jag hade nog börjat med is i magen innan jag började truga.

Har du testat att låta honom leta upp maten (en näve i början) på gräsmattan/ i en kong/ lära honom ett trick? Min lilla har varit kräsen och att få jobba är det som fungerar bäst.
Ja, hos uppfödaren var det ett tjog hundar.
Kullbror finns kvar där och de är också liten i maten, trots gott om konkurrens.

Nåväl, så länge jag får i honom nån mat över huvud taget så kommer han inte att svälta ihjäl
 
Ja, Mush är väldigt smakligt.
Torsten pappsen hade inga bekymmer när han åt det. Phalènen Oskar blir hård i magen. Vilket jag förstått inte är ovanligt.
Ökade givan till tre bullar om dagen men det blev väldigt hård mage av det, trots att jag blandade i torrfoder. Så nu är det två bullar delat på två mål.

Det där med att de äter när de blir hungriga tror jag inte en sekund på. Han kan matvägra totalt om det inte serveras annat än torrfoder. Som bäddat för magkatarr. Av förståeliga skäl är Torstens kassa mage ett spöke jag inte gärna kallar fram.

Jag blir lite desperat. Idag på festivalen fick han äta lite langosbröd. Fett och kolhydrater tänkte jag och matade ;)

Har inte heller hittat det där jättegoda godiset.
Så vi provar oss fram.
Jackie hälsar att fisk är äckligt men lamm är väldigt gott. Hjort och nöt är också smaskens medan kyckling är så där :D
 
Ok, då är hundarna badade, jag har letat fram vaccinationsintyg, fjantigt litet koppel (som dock är väldigt tjusigt) och skrivit ut några papper. Imorgon åker vi till Gimo på utställning. Hoppas innerligt att domaren tycker om Lily tillräckligt för att ge henne ett "very good" så att vi inte behöver åka på fler internationella utställningar. Lät bli att anmäla Ebrah pga dyrt och partnern kommer inte följa med för att titta pga att de tar inträde trots utomhusutställning. Han funderar på att ta Ebrah på en promenad istället, för det är ju inte som att vi kommer befinna oss på plats speciellt länge ändå :p
 
Om tumören är så pass stor att den spruckit så är det absolut inte en enkel operation, tyvärr förekommer det också att det blir komplikationer efter en sådan operation. Med tanke på att hunden haft det tufft efter tidigare operation, har flera tumörer varav en nu spruckit och är till åren så hade jag starkt övervägt att ta bort henne nu innan det blir värre. Hellre lite tidigare än senare. Jag har full respekt för att det är ett tufft beslut, men en sprucken juvertumör hos en gammal hund med flera andra tumörer tycker jag är ett absolut giltigt skäl för avlivning ❤️
Tack❤️

Träffade min veterinär privat igår men vi pratade ändå om det och jag sa att vi kommer att låta henne somna in ganska snart:( och hon tycker ju också att det är helt rätt beslut. Men har inte bokat tid än.
 
Nu har Lily sitt VG från internationell utställning! Hon var så glad idag, men kunde trots det fokusera och stanna på kommando i ringen :love: Bestämde mig snabbt för att inte pyssla, flytta ben och pilla i ringen utan bara låta henne göra sitt och domaren verkade faktiskt gilla henne! Däremot gillade domaren inte hennes väldigt glada svans, såklart :rofl:

Så skönt att ha det avklarat. Nu ska vi hem och vila.
 
Lämnade in bilen och blev hämtad av avkommans sambo. Hen skulle ändå bara vara hemma och plugga så jag kunde låna bilen för att ta mig hem från stan.

Lämnade Oskar hemma och var väl borta i kanske en timme. Han blev lika pipig som vanligt när jag kom hem.. Han gråter hjärtskärande. Nu vill han bara ligga i mitt knä och sova.

Mattehjärtat skulle må bättre av att han bara blev väldigt glad och for runt. Detta hjärtskärande pipande som pågår i säkert en kvart är svårt att stå ut med.

/tanten - mjuk på gamla dar....
 
Täcke efter bad. Hjälper de?
Tänker främst på de som ser ut som badrockar?
Förstår att hunden ska torkas innan men jag vill ju inte stänga in den fukt jag inte lyckats torka bort?

Grabben här fick vattensvans efter sitt bad igår ♥️
Sent svar men svarar ändå. Jag tycker den morgonrock jag har köpt till Ascot torkar honom väldigt bra och då har han mkt päls. Torkar såklart inte honom helt, men den torkar mkt (i enlighet med beskrivningen för produkten). I och med att badrocken inte torkar honom helt torr så är det såklart lite fukt innanför men vattensvans uppstår väl av kyla och det skulle jag tro badrocken kan hindra. Jag skulle säga att han minst blir minst "handdukstorr".

Den badrock jag har till Ascot är rätt dyr dock. Är från märket Siccaro ock är tillverkad av bambu fibrer. Den väger dock lite så inget jag skulle bära med i handen utan i så fall lägga den i en ryggsäck.
men kanske kan hon ha bitit i något dumt i vattnet? Kan de bli såhär av brännässl
Min förra hund fick så efter en vanlig promenad i mina föräldrars bostadsområde. Såg läskigt ut men gick över efter några timmar. Vet inte vad han kom åt men något i naturen trodde veterinären.
Så det blir SAS vi flyger med, men jag har himla ångest över buren. Enligt SAS hemsida så är Sherpa S okej, men frågan är ju om valpen får plats i den? Den är väldigt liten. Beställde en medium men den är ju något större än måtten, men går att trycka ihop, men känner mig väldigt nervös att inte få flyga hem igen. :eek: Någon som flugit med SAS + en Sherpa M?
Jag tror vi hade en Sherpa M när vi hämtade Ascot. Flög då med SAS. Ascot vägde nog lite för mycket då han var 10 veckor när vi hämtade honom men det var ingen som vägde honom på flygplatsen. Detta var dock 8 år sen.
 
Däremot gillade domaren inte hennes väldigt glada svans, såklart :rofl:

Konstig domare 🤔

Har ställt många olika raser med olika svanstyper för mååånga olika domare och glad svans, eller för den delen glad hund överlag har aldrig, på något vis setts som något negativt.
 
Nu kommer jag att avslöja min stora okunskap om hundutställningar, men varför gillade inte domaren den glada svansen? "Ska" inte rasen vara glad eller är det något annat med svansviftningen som inte är bra?
I rasstandarden står det att "Vuxna hundar skall inte bära svansen över rygglinjen utom vid lek". Och tja, Lily bär svansen HÖGT :rofl: För henne är det mesta av svansen över rygglinjen i en fin, rundad nästan cirkel som sticker upp som en stolt plym där bak. Åtminstone när hon är glad. Hur svansen är buren är såklart inget som påverkar funktionen på hunden i jakt.

Däremot har jag upptäckt att det är positivt med en tik som lyfter svansen ordentligt, för Ebrah, min andra, som har mer "vanlig" salukisvans får ofta kiss på den eftersom den ligger längs marken när hon sänker bakdelen. Lily lyfter sin svans på ett sätt som Ebrah inte ens fysiskt kan göra. Tyvärr har det med saluki blivit som med så många andra raser. Man tolkar in saker i standarden och säger att det har att göra med hundens ursprungliga funktion, samtidigt som det inte finns någon verklighetsförankring i det hela, framförallt inte när man sedan tittar på hur hundarna i tex ursprungsländerna ser ut (där de fortfarande jagar som det är tänkt).

På samma sätt finns det domare som fäster vikt vid hur pälsen på öronen är, tycker att de ska ha rejält med lång päls på öronen och ser negativt på hundar med måttligt behäng. Det finns verkligen ingen anledning till det annat än att vissa personer tycker att det är tjusigt, och det är helt fel grund när man ska bedöma en hund konstruerad för ett mycket specifikt sätt att arbeta på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp