Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har kikat lite på det där med gps till hund, men folk pratar mest om hur bra det är att kunna spåra hunden när den springer bort. Mina springer inte bort. Däremot vill jag gärna veta hur lång distans de springer när de är lösa även om det är i rastgårdar och jag skulle gärna veta hur snabbt de springer. Hittar dock inget om huruvida det alls är möjligt att se i de olika gps-varianterna som finns... :cautious: Ska spendera lite mer tid med att googla senare ikväll.
 
Har kikat lite på det där med gps till hund, men folk pratar mest om hur bra det är att kunna spåra hunden när den springer bort. Mina springer inte bort. Däremot vill jag gärna veta hur lång distans de springer när de är lösa även om det är i rastgårdar och jag skulle gärna veta hur snabbt de springer. Hittar dock inget om huruvida det alls är möjligt att se i de olika gps-varianterna som finns... :cautious: Ska spendera lite mer tid med att googla senare ikväll.
Garminpejlarna ser man distans , max min och medelhastighet. Iaf på de äldre och jag kan inte tänka mig att de nyare har färre/sämre funktioner.
 
I rasstandarden står det att "Vuxna hundar skall inte bära svansen över rygglinjen utom vid lek". Och tja, Lily bär svansen HÖGT :rofl: För henne är det mesta av svansen över rygglinjen i en fin, rundad nästan cirkel som sticker upp som en stolt plym där bak. Åtminstone när hon är glad. Hur svansen är buren är såklart inget som påverkar funktionen på hunden i jakt.

Däremot har jag upptäckt att det är positivt med en tik som lyfter svansen ordentligt, för Ebrah, min andra, som har mer "vanlig" salukisvans får ofta kiss på den eftersom den ligger längs marken när hon sänker bakdelen. Lily lyfter sin svans på ett sätt som Ebrah inte ens fysiskt kan göra. Tyvärr har det med saluki blivit som med så många andra raser. Man tolkar in saker i standarden och säger att det har att göra med hundens ursprungliga funktion, samtidigt som det inte finns någon verklighetsförankring i det hela, framförallt inte när man sedan tittar på hur hundarna i tex ursprungsländerna ser ut (där de fortfarande jagar som det är tänkt).

På samma sätt finns det domare som fäster vikt vid hur pälsen på öronen är, tycker att de ska ha rejält med lång päls på öronen och ser negativt på hundar med måttligt behäng. Det finns verkligen ingen anledning till det annat än att vissa personer tycker att det är tjusigt, och det är helt fel grund när man ska bedöma en hund konstruerad för ett mycket specifikt sätt att arbeta på.
Okej, tack för förklaringen! :)
 
En bild säger mer än tusen ord.. 😍

20230530_100505.jpg


Livet känns lättare med en corgi ❤️.

Få se om jag ångrar dom orden när fröken M börjar bli hemmastadd 😂. Hon är "inlånad" för att jag ska kunna känna efter hur det känns och se om vi kommer överens, så himla snällt!
 
Idag har jag fått pussa så många valpar på jobbet, och fått träffa en av mina favorit stamkundshundar. Jag har pratat hundmat i timmar, möblerat om i butiken för att få upp en ny modell på sele som vi fått in och sedan planerat för lite kommande hundevent...

Och nu sitter jag här i soffan med Ebrah och tänker på hur glad jag är att just hon är här med mig. Hur kul jobbet än är och hur söta kundhundarna än är så är ingen någonsin bättre än varken Ebrah eller Lily :heart (och det är väl tur det :p ). Så otroligt glad åt att faktiskt ha nytta av hundnörderiet även i jobbet, att inte behöva kämpa för att pussla ihop tillvaron med hund + jobb eftersom hundarna är med och tja... Allt bara fungerar så smidigt. Dessutom kom partnern och hämtade mig med bilen efter jobbet, så jag kunde släpa hem ytterligare 12kg färskfoder. Nu får kunderna köpa hur mycket de vill, jag har så vi klarar oss till nästa leverans :angel:
 
Jag har som jag skrev tidigare en annan väska, med större mått än det som SAS angiver men den får plats om man först trycker ihop den innan man skjuter den under stolen. Aldrig haft problem med väskans storlek varken på SAS, Lufthansa, KLM eller Amapola.
Min väska är 52x26x30cm
Åh tack! Missade helt. Då provar jag med en M.

Vet du om man behöver pass för att flyga inrikes? Eller räcker det med intyg att dom klarar redan? :)
 
Morgon och Lily växlar humör mellan superbusig och supergosig. Igår blev lite av en vilodag för hundarna, så idag ska vi ta en omväg via rastgård på väg till jobbet och hoppas på att den är tom då. Risken finns absolut att den inte är det eftersom jag börjar jobba kl 13, gissar att folk passar på att gå till rastgården på lunchrasten... Annars är allt lugnt. Jag ska fixa lite med bilder innan vi går och dricka en kopp te. Idag ska vi ha någon liten utbildning på jobbet. Visserligen om ett ämne jag redan har koll på, men det kan nog bli intressant ändå att se vad som sägs. Efter det ska jag fortsätta några små projekt som jag påbörjade igår.

Och nu började jag fundera på om jag kanske ska ta långpromenaden ikväll istället... Det lär vara svalare då, och färre folk i rastgården...
 
Toppen! Är så orolig att man ska stå där och inte få kliva på. :laugh: Ska se om veterinären kan skriva ngt om att dom får resa på veterinärbesiktningen.
Nu är det visserligen rätt många år sen jag flög med valp men han var då 9 veckor och hade ingen notering om att han fick flyga på några papper. Hade honom i en väska, plockade ur honom ur väskan vid säkerhetskontrollen och la väskan på bandet så den kunde röntgas, gick igenom säkerhetskontrollen, hämtade väskan, satte tillbaka valpen i väskan och gick på planet. Vid start och landning var väskan under sätet framför annars hade jag den i knät. Valpen sov typ hela tiden och tyckte jag störde när jag öppnade väskan och kollade till honom 😂
 
Nu är det visserligen rätt många år sen jag flög med valp men han var då 9 veckor och hade ingen notering om att han fick flyga på några papper. Hade honom i en väska, plockade ur honom ur väskan vid säkerhetskontrollen och la väskan på bandet så den kunde röntgas, gick igenom säkerhetskontrollen, hämtade väskan, satte tillbaka valpen i väskan och gick på planet. Vid start och landning var väskan under sätet framför annars hade jag den i knät. Valpen sov typ hela tiden och tyckte jag störde när jag öppnade väskan och kollade till honom 😂

Jag har hört att det ska vara så enkelt men när jag ringer SAS så har dom ingen koll på om man behöver pass, intyg, storlek på väska och bara säger "Jaaaa det beror väl på vem som står där och tar emot er". :p Tack för den liksom.
 
Jag har hört att det ska vara så enkelt men när jag ringer SAS så har dom ingen koll på om man behöver pass, intyg, storlek på väska och bara säger "Jaaaa det beror väl på vem som står där och tar emot er". :p Tack för den liksom.
Sånt gör en ju bara lite nervös. Hittade det här på Sas hemsida men det har du säkert redan läst :)

STORLEKS- OCH VIKTGRÄNSER​

  • Maximal storlek: 40 x 25 x 23 cm (längd x bredd x höjd).
  • Maxvikt: 8 kg (husdjur + transportväska).
Husdjur som reser i kabinen måste kunna stå upp, vända sig och ligga ned bekvämt i buren/väskan. Om dessa krav inte uppfylls har vi rätt att neka ditt husdjur ombord.
 
Försöker orka fixa trädgårdslandet.

Vänder mig om och ser att jag har hjälp.. Oskar gräver glatt - tack.och lov i den.osådda delen.
(Hade filen varit mindre hade ni fått det på film)
 
@Nepenthe Jag har två hundhanddukar från Hunden och Herden, märke Henry Wag och är överlägsen när det kommer till att torka hundarna. Det är microfiber men fungerar nästan som ull, att när jag torkar så lägger sig vattnet utan på och är torrare innerst. I samma butik finns badrock i samma material (den blå) som jag hade kunnat tänka mig att köpa om jag skulle ha en.

(Den lilla terriern fryser så efter bad och jag brukar slå in henne i en handduk, men en rock hade kanske inte varit fel?)
 
@Nepenthe Jag har två hundhanddukar från Hunden och Herden, märke Henry Wag och är överlägsen när det kommer till att torka hundarna. Det är microfiber men fungerar nästan som ull, att när jag torkar så lägger sig vattnet utan på och är torrare innerst. I samma butik finns badrock i samma material (den blå) som jag hade kunnat tänka mig att köpa om jag skulle ha en.

(Den lilla terriern fryser så efter bad och jag brukar slå in henne i en handduk, men en rock hade kanske inte varit fel?)
Ja min lilla fryser med o hennes päls är som en svamp.. så henne torkar jag.
Ska kolla de handdukarna 🙂
Finns ju jättebra till bilen birde de ju finnas till hundarna 😁
 
Sånt gör en ju bara lite nervös. Hittade det här på Sas hemsida men det har du säkert redan läst :)

STORLEKS- OCH VIKTGRÄNSER​

  • Maximal storlek: 40 x 25 x 23 cm (längd x bredd x höjd).
  • Maxvikt: 8 kg (husdjur + transportväska).
Husdjur som reser i kabinen måste kunna stå upp, vända sig och ligga ned bekvämt i buren/väskan. Om dessa krav inte uppfylls har vi rätt att neka ditt husdjur ombord.

Ja, men det blir inte lättare av att alla verkar flyga med större väskor. :laugh: Men kommer ha med mig både S och M av sherpas flygväskor. Om dom vägrar M så klämmer jag ner valpen i en S.
 
Ja, men det blir inte lättare av att alla verkar flyga med större väskor. :laugh: Men kommer ha med mig både S och M av sherpas flygväskor. Om dom vägrar M så klämmer jag ner valpen i en S.
Det är aldrig någon som har kontrollmätt. De flesta tittar inte ens på hunden, eller så kollar de bara snabbt att hunden ser ut att få plats i väskan. Har varit med om att de vägt hund med väska också men aldrig någonsin har någon mätt väskan.
 
Täcke efter bad. Hjälper de?
Tänker främst på de som ser ut som badrockar?
Förstår att hunden ska torkas innan men jag vill ju inte stänga in den fukt jag inte lyckats torka bort?

Grabben här fick vattensvans efter sitt bad igår ♥️

Ja, det hjälper! Det viktigaste är dock att torka och gnugga ordentligt först, så att du får igång blodcirkulationen ordentligt.
Jag har både Ruff and Tumble och Siccaro. Det senaste har samma kilopris som guld ungefär, men är faktiskt riktigt bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp