Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjat kolla mer och mer på Sheltie senaste tiden. Men det är verkligen svårt! Ingen har ju typ hemsidor längre och det är ibland väldigt svårt att få överblick på sociala medier. Verkar som att en hel del även importerar?
Vill inte ha en utställningssheltie utan en mer ”arbetande”. Den får absolut inte vara nervig och rädd/osäker. Jättesvårt att börja kika på en helt ny ras 😄
Jag har träffat ett gäng väldigt trevliga shelties både här och där på sistone. Inget har verkat rädd/ osäker däremot är de rätt mjuka hundar (upplever jag det som).
 
Jag har träffat ett gäng väldigt trevliga shelties både här och där på sistone. Inget har verkat rädd/ osäker däremot är de rätt mjuka hundar (upplever jag det som).
Ja det är absolut en mjukare hund än vad jag är van vid. Vill liksom ha en liten kaxig racer-räka med will to please men som inte är vek eller osäker eller skiter i mig. Har kikat på terrier men tror att risken blir stor att få en hund som kör sitt eget race istället eftersom terriers inte har särskilt mycket will to please egentligen 😜 Har några vänner/bekanta med sheltie så ska höra runt lite.
 
Ja det är absolut en mjukare hund än vad jag är van vid. Vill liksom ha en liten kaxig racer-räka med will to please men som inte är vek eller osäker eller skiter i mig. Har kikat på terrier men tror att risken blir stor att få en hund som kör sitt eget race istället eftersom terriers inte har särskilt mycket will to please egentligen 😜 Har några vänner/bekanta med sheltie så ska höra runt lite.
Jag säger bara att det blir nog ingen terrier igen för mig. :D Enkla på många vis men alldeles för mycket "kan själv".
Jag är väldigt förtjust i shelties så tror säkert du kan hitta en som passar!
 
Ja det är absolut en mjukare hund än vad jag är van vid. Vill liksom ha en liten kaxig racer-räka med will to please men som inte är vek eller osäker eller skiter i mig. Har kikat på terrier men tror att risken blir stor att få en hund som kör sitt eget race istället eftersom terriers inte har särskilt mycket will to please egentligen 😜 Har några vänner/bekanta med sheltie så ska höra runt lite.
Vänta tills Speja 2 föds…
 
Beror på vilken terrierras man väljer 😉
Jag har kikat på Aussie också! Den ligger nog närmast till hands. Men sen är det där med trimningen, det vore så skönt att ha en hund som inte kräver trimning efter alla år med Dvärgschnauzer. Även om jag nog alltid kommer ha en skäggig i mitt liv, också.
 
Funderar på att lägga ner vallningen. Är så less på att behöva vara/låta hård/arg för att hunden ska få rätt ’attityd’ så känns inte roligt och vi kommer ingenstans 🤷‍♀️

Kanske satsa på att träna rejält med spår eller lydnad eller något annat för aktivering istället och fåren får fortsätta flyttas med havrehink/transportvagn 😒
Tips på rolig gren man kanske inte tänker på? (INTE nosework det har jag provat och var inget för mig 😆)

Hon är extremt lätt, trevlig och gullig i vardagen iaf ☺️
(Och det är garanterat jag som är dålig hundtränare/inte nog konsekvent eftersom hon gått bakåt i fårhagen rejält sen hon kom till oss)

C094AFEE-9526-49A6-8A8E-424DAB54682F.jpeg
 
Funderar på att lägga ner vallningen. Är så less på att behöva vara/låta hård/arg för att hunden ska få rätt ’attityd’ så känns inte roligt och vi kommer ingenstans 🤷‍♀️

Kanske satsa på att träna rejält med spår eller lydnad eller något annat för aktivering istället och fåren får fortsätta flyttas med havrehink/transportvagn 😒
Tips på rolig gren man kanske inte tänker på? (INTE nosework det har jag provat och var inget för mig 😆)

Hon är extremt lätt, trevlig och gullig i vardagen iaf ☺️
(Och det är garanterat jag som är dålig hundtränare/inte nog konsekvent eftersom hon gått bakåt i fårhagen rejält sen hon kom till oss)

Visa bifogad fil 119322

Jag (och framförallt B!) tycker ju att olika former av sök är toppen. Inte just nosework av nån anledning? men nästan allt annat :D Personsök och specialsök är på topplistan, tillsammans med spår.
 
Funderar på att lägga ner vallningen. Är så less på att behöva vara/låta hård/arg för att hunden ska få rätt ’attityd’ så känns inte roligt och vi kommer ingenstans 🤷‍♀️

Kanske satsa på att träna rejält med spår eller lydnad eller något annat för aktivering istället och fåren får fortsätta flyttas med havrehink/transportvagn 😒
Tips på rolig gren man kanske inte tänker på? (INTE nosework det har jag provat och var inget för mig 😆)

Hon är extremt lätt, trevlig och gullig i vardagen iaf ☺️
(Och det är garanterat jag som är dålig hundtränare/inte nog konsekvent eftersom hon gått bakåt i fårhagen rejält sen hon kom till oss)

Visa bifogad fil 119322
Jag har precis kommit till insikten att Izzy nog är alldeles för vek för mig så vi kanske skulle byta hundar? :idea: :D
 
Funderar på att lägga ner vallningen. Är så less på att behöva vara/låta hård/arg för att hunden ska få rätt ’attityd’ så känns inte roligt och vi kommer ingenstans 🤷‍♀️

Kanske satsa på att träna rejält med spår eller lydnad eller något annat för aktivering istället och fåren får fortsätta flyttas med havrehink/transportvagn 😒
Tips på rolig gren man kanske inte tänker på? (INTE nosework det har jag provat och var inget för mig 😆)

Hon är extremt lätt, trevlig och gullig i vardagen iaf ☺️
(Och det är garanterat jag som är dålig hundtränare/inte nog konsekvent eftersom hon gått bakåt i fårhagen rejält sen hon kom till oss)

Visa bifogad fil 119322
Det finns garanterat andra sätt att "få fram rätt attityd", även om bråk/hot är det vanligaste och tyvärr allmänt accepterade sättet.

Tänk samma inlärningspsykologi som i all annan träning: upphetsning höjer toleransnivån för bråk/ får hunden att verka "tuff". Rörelse i djuren höjer upphetsningsnivån i hunden, för att den upplever att den tappar kontrollen. Spänd hund ger rörligare djur ger mer spänning osv.

Kontrollera miljön (fårens fart) och bryt ner beteendet till att starta och stoppa djuren med så små rörelser ni kan. När hunden fattar att den har kontroll över både gas och broms i fåren brukar upphetsningen vara borta och du får fin tillgänglig koncentration istället.
 
Jag har precis kommit till insikten att Izzy nog är alldeles för vek för mig så vi kanske skulle byta hundar? :idea: :D

Jag har så svårt att förstå hur en hund kan vara för vek 😅 var rätt skönt ändå med förra som jag inte en enda gång behövde göra mer än hrm hrm:a lite mjukt åt oavsett situation så frågade hon vad jag ville (dock var hon så känslig att hon la av om någon var för ’barsk’ och tog aldrig egna beslut ens i vardagen så var lite väl extrem). Levde typ för att göra matte nöjd ❤️

Det finns garanterat andra sätt att "få fram rätt attityd", även om bråk/hot är det vanligaste och tyvärr allmänt accepterade sättet.

Tänk samma inlärningspsykologi som i all annan träning: upphetsning höjer toleransnivån för bråk/ får hunden att verka "tuff". Rörelse i djuren höjer upphetsningsnivån i hunden, för att den upplever att den tappar kontrollen. Spänd hund ger rörligare djur ger mer spänning osv.

Kontrollera miljön (fårens fart) och bryt ner beteendet till att starta och stoppa djuren med så små rörelser ni kan. När hunden fattar att den har kontroll över både gas och broms i fåren brukar upphetsningen vara borta och du får fin tillgänglig koncentration istället.

Vi har varit hos 3 (!) olika instruktörer nyligt för tips och alla har liknande metod. Skickar snart ett pm
 
Senast ändrad:
Jag har kikat på Aussie också! Den ligger nog närmast till hands. Men sen är det där med trimningen, det vore så skönt att ha en hund som inte kräver trimning efter alla år med Dvärgschnauzer. Även om jag nog alltid kommer ha en skäggig i mitt liv, också.
Som tur är, så är en aussiepäls avsevärt mindre arbetskrävande än en schnauzerdito :up:
 
Jag (och framförallt B!) tycker ju att olika former av sök är toppen. Inte just nosework av nån anledning? men nästan allt annat :D Personsök och specialsök är på topplistan, tillsammans med spår.

Visst hör det till Bruksgrenarna? Jag ska på introkväll för Bruks på klubben nästa vecka, lät spännande då jag inte har någon koll på den delen 🙂
 
Jag känner mig lite deppig över att Izzy kanske inte är rätt hund för mig. :( Jag är inte van med så försiktiga hundar men jag märkte det ju direkt med henne så jag har varit väldigt försiktig och positiv med henne och jag tycker vi kommit långt men nu känns det som utveckling stannat helt. Vi var iväg och vallade på väldigt springiga får igår och hon är inte van med det. Mina får är väldigt lugna och välbehandlade av hundar så det springer inte bara för en hund kommer utan hunden måste aktivit gå upp till dem för att de ska flytta sig. Så Izzy blev lite för närgången och tight på de andra fåren så jag fick säga till henne att öka avståndet och då stängde hon typ ner, hon fortsatte visserligen att valla men höll sig långt bort och försökte inte ens ta tag i fåren.
Tanken har slagit mig att jag omedvetet lägger för mkt press på henne så har försökt backa bandet och bara vallat kravlöst men nu tror jag vi ska ta en vallningspaus ett tag för att se om det kommer hjälpa. Tänkte köra mer agility för det går hon igång på rejält och tycker det är jätteroligt.

Gamla Fred, hoppas jag någon gång får en lika trevlig och öppen hund som honom igen! :heart Han har med ålderns rätt blivit lite mer olydig men som ung var han väldigt öppen och samarbetsvillig och alltid redo med bra attityd mot fåren, fåren litar mer på honom än mig.
 
Visst hör det till Bruksgrenarna? Jag ska på introkväll för Bruks på klubben nästa vecka, lät spännande då jag inte har någon koll på den delen 🙂

Ja, sök är ett av de klassiska specialmomenten i bruksprovet :) Specialsök har alldeles precis blivit godkänt som provform, efter riktig långbänk!

Detaljerna för tävling och prov är jag definitivt inte mest inläst på, eftersom jag hittills sagt att jag mest bara vill aktivera. Men tanken på appellen pockar på allt mer…
 
Ja, sök är ett av de klassiska specialmomenten i bruksprovet :) Specialsök har alldeles precis blivit godkänt som provform, efter riktig långbänk!

Detaljerna för tävling och prov är jag definitivt inte mest inläst på, eftersom jag hittills sagt att jag mest bara vill aktivera. Men tanken på appellen pockar på allt mer…

Har, på tal om ovan, faktiskt anmält oss till en kurs i spår och brukslydnad med sikte mot tävling 😬 I augusti bär det av. Det är en mix av att vilja få vara med på mer avancerade kurser 😅 och att vilja pröva rottisdonnan som en del av sin ras.

Nå, vi får se varthän det leder! Idag ledde aktiveringen till premiärdopp för i år, och en staffe som alltid ser så jäkla lidande ut så fort han ska posera 😂

7F0A3DE9-DF85-470C-B552-EF5BEF15240C.jpeg
 
Jag har så svårt att förstå hur en hund kan vara för vek 😅 var rätt skönt ändå med förra som jag inte en enda gång behövde göra mer än hrm hrm:a lite mjukt åt oavsett situation så frågade hon vad jag ville (dock var hon så känslig att hon la av om någon var för ’barsk’ och tog aldrig egna beslut ens i vardagen så var lite väl extrem). Levde typ för att göra matte nöjd ❤️



Vi har varit hos 3 (!) olika instruktörer nyligt för tips och alla har liknande metod. Skickar snart ett pm
Det hade jag med tills jag fick Izzy 😅 Izzy är inte så extrem, i vardagen är hon som en vanlig hund utan det är i vallningen som det blir åt det mer extrema hållet.

Tyvärr är det svårt att hitta bra instruktörer, de flesta verkar köra ett stuk som går ut på att bara trycka ner och vara högröstad. Sen tycker jag personligen att många har fel typ av får till att träna unghundar och nybörjare på, jag vill ha lugna, trevliga får som inte springer i panik för att det kommer en hund och då blir det svårt för hunden att känna kontroll över situationen och då blir det panikkänslor och ännu svårare för föraren att få kontakt med hunden, iaf för nybörjare. Erfarna förare kan ju styra upp fåren på ett annat sätt även om de är springiga.
 
Funderar på att lägga ner vallningen. Är så less på att behöva vara/låta hård/arg för att hunden ska få rätt ’attityd’ så känns inte roligt och vi kommer ingenstans 🤷‍♀️

Kanske satsa på att träna rejält med spår eller lydnad eller något annat för aktivering istället och fåren får fortsätta flyttas med havrehink/transportvagn 😒
Tips på rolig gren man kanske inte tänker på? (INTE nosework det har jag provat och var inget för mig 😆)

Hon är extremt lätt, trevlig och gullig i vardagen iaf ☺️
(Och det är garanterat jag som är dålig hundtränare/inte nog konsekvent eftersom hon gått bakåt i fårhagen rejält sen hon kom till oss)

Visa bifogad fil 119322
Jag lämnade bort min hund på träning en sommar pga att han är så himla svår och fick tillbaka en mer lättkörd hund. Men han blev ju sjuk hela tiden som ung och så fort han hade uppehåll i vallningen blev han skitsvår igen så jag slutade valla med honom, det var inte hållbart för mig, honom eller fåren att det alltid skulle vara dålig stämning hela tiden. 😅
 
Behövde köpa nytt koppel. Inser att det är rätt stor skillnad på mitt gamla och mitt nya flexi. Intressant nog så är mitt nya mer likt mitt förrförra.
20230519_215814-01.jpeg
 
Vi har vallat ikväll och jag tycker jag märker rätt stor skillnad bara av att jag håller huvudet kallt när det inte går som jag har tänkt mig. Hon fick driva/hämta (vad man nu säger - hjärnsläpp) jag gick baklänges och hon drev dem längst staketet 100m innan vi vände och gjorde det åt andra hållet.
Tanken var att göra det så långsamt det bara gick och låta henne försöka hitta känslan (med hjälp av mig när det behövdes) på start/stopp och tempot.
Det svåraste är när man går mot draget men det gick hyfsat tycker jag, men det märks tydligt när det tar slut i hjärnkontoret.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp