Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är jobbigt med skadad hund...
Reka den lilla otursfågeln behövde i höstas opereras i halsen efter att hon svullnade upp rejält vid ärret hon har där efter en olycka och operation 2018. Då var det en pinne som hade gått upp i svalget och lämnat små stickor i vävnaden. Denna gången visste de inte vad det var som de lyckades få ut, men vi misstänker att det kan ha varit små bitar som fanns kvar från olyckan.

I slutet av mars lyckades hon slita av ett korsband vänster bak. Operationen gick bra men hon mådde väldigt dåligt av fentanylplåstret hon hade på sig när hon kom hem. Hon ville inte ens äta ost eller fläskfärs, så det fick vi ta av efter ett dygn och ca 4 timmar senare var hon hungrig och ville ha mat.
Rehaben har inte varit det lättaste eftersom hon tycker att det fungerar lika bra att hoppa på tre ben som att använda alla fyra. Att lyfta det oskadda bakbenet hjälpte ingenting eftersom hon fortsatte att lägga all vikt på det och på balanskudde gick det bra att bara använda det opererade benet minimalt för att balansera. Men hon har i alla fall blivit duktig på att använda det när vi är ute och går och för ett par veckor sedan började hon till slut använda det självmant och gå med det (när hon inte har bråttom) även inomhus.
På fredag nästa vecka är det dags för återbesök och förhoppningsvis kan hon bli friskförklarad. Tills dess försöker vi bygga lite muskler.

Men hon ser allt lite rolig ut just nu. Urfälld och med kort päls på det opererade benet. Hon går alltid kopplad när vi är ute just nu, vi tog av selen när jag tog fotot.
1683802676470.png
 
Det är jobbigt med skadad hund...
Reka den lilla otursfågeln behövde i höstas opereras i halsen efter att hon svullnade upp rejält vid ärret hon har där efter en olycka och operation 2018. Då var det en pinne som hade gått upp i svalget och lämnat små stickor i vävnaden. Denna gången visste de inte vad det var som de lyckades få ut, men vi misstänker att det kan ha varit små bitar som fanns kvar från olyckan.

I slutet av mars lyckades hon slita av ett korsband vänster bak. Operationen gick bra men hon mådde väldigt dåligt av fentanylplåstret hon hade på sig när hon kom hem. Hon ville inte ens äta ost eller fläskfärs, så det fick vi ta av efter ett dygn och ca 4 timmar senare var hon hungrig och ville ha mat.
Rehaben har inte varit det lättaste eftersom hon tycker att det fungerar lika bra att hoppa på tre ben som att använda alla fyra. Att lyfta det oskadda bakbenet hjälpte ingenting eftersom hon fortsatte att lägga all vikt på det och på balanskudde gick det bra att bara använda det opererade benet minimalt för att balansera. Men hon har i alla fall blivit duktig på att använda det när vi är ute och går och för ett par veckor sedan började hon till slut använda det självmant och gå med det (när hon inte har bråttom) även inomhus.
På fredag nästa vecka är det dags för återbesök och förhoppningsvis kan hon bli friskförklarad. Tills dess försöker vi bygga lite muskler.

Men hon ser allt lite rolig ut just nu. Urfälld och med kort päls på det opererade benet. Hon går alltid kopplad när vi är ute just nu, vi tog av selen när jag tog fotot.
Visa bifogad fil 118686

Men så söt! Vad är det för ras?
 
Ledig idag och vädret är fantastiskt :love:
Vi började med en tidig tur till rastgården, sov sedan en stund på soffan efter frukost och har nu gått en nästan tre timmar lång skogspromenad. Hundarna njuter, jag njuter. Allt är lugnt och fint och imorgon ska vi iväg på lure coursing :banana:
 
Jag är sååå stolt och mallig just nu 🖤 Vi är med på en kurs, där dagens tema var spår. Under ett spår så tappade en deltagare sina nycklar i skogen, och letade länge och väl. Jag sa att vi kan prova leta. Och tamme fan, hon hittade nycklarna 😍

Fina fina fina!!!

D79C22B8-420F-48A3-A110-5F002444A6FA.jpeg
 
Nu är vi på väg hem och jäklar vad fint mina damer springer :love: Att Ebrah gör det, det vet jag ju sen länge, men Lily är fortfarande så ny att varje gång blir ett äventyr. Nu var hon mycket mer mogen än senast hon sprang och jösses så snabb hon är! Nästa träning ska jag testa att låta henne springa med Ebrah.
 
20230513_161823.jpg

Den här godingen vann ett agilitylopp med husse idag och är därmed klar för klass 2.
Igår "lånade" jag honom och körde blåbärslopp där vi nollade två ggr och fick rosett 💖. Mitt knä är ju fortfarande dumt så jag ställde mig i mitten av planen innan start och rörde mig ca 10 meter i sidled samtidigt som jag skickade Tay runt banan. Han får en att se himla proffsig ut som förare 😁.
 
Idag fick tjejen hjälpa mig att ta in lammen och några tackor för att ta ut några ur gruppen.

Bad henne gå ut på ett längre hämt och det vågade hon inte riktigt, så vi gjorde om och gjorde rätt. Det blev ändå lite längre än vad hon gjort tidigare.

Hon fick även testa att med stöd av mig gå trångt och flytta ut dem ur boxarna och in i nästa.
Det är häftigt att se vilka djur hon vågar flytta själv och hur hon märker vem som en bestämd tant där hon vill ha uppbackning.
Eftersom jag inte har något sorteringssytem så tar jag ut dem ur boxen peu un peu och så in i nästa box till jag har fått ut dem jag vill ha utsorterat (lugnast så).

Sen fick hon ta ut dem igen till hagen och det blev en väldigt trött tjej av att behöva tänka så mycket. :sleep:

Vi gör säkert en del fel på vägen, men känns otroligt kul att hon kan hjälpa till!
 
Har nu äntligen(!) kommit igång med att seriöst planera en resa jag drömt om i något år. Det blir i så fall ungefär en vecka utomlands i samband med en lure coursing-tävling. Kommer utöver att tävla även träffa flera mycket intressanta uppfödare samt valpköpare till dem för att titta närmare på deras hundar och fotografera riktigt tjusiga bilder på alla hundarna. Värsta salukifesten med andra ord, och troligtvis extremt lärorikt, intressant och spännande på alla sätt. Det är mycket som ska stämma så att alla faktiskt kan vara med och så att det finns en lämplig tävling att åka till, men ja, nu verkar det bli av senare under året :D :D
 
Har kikat på valpbilder och "rangordnat" vilka 2 valpar som är mest intressant för min del just nu, med 2 veckor till hämtning.

Dålig tajming att bli extra as-sjuk så kort inpå dock, men det blir nog bra ändå och jag ser fram mot att utöka flocken med en till blå 😊
 
Vi stötte på en räv igår på sista promenaden, väldigt fin och fluffig päls och väldigt nyfiken så gissar på en ungräv. Den la sig i skogsbrynet ca 20 meter ifrån oss och såg oss passera och följde sen efter oss en bit. Spock blev alldeles till sig men de andra brydde sig inte nämnvärt.
Det var inte långt ifrån huset och jag hoppas att den låter våra ankor vara ifred..
 
Galet känslostarkt igår. Djuren på gården jag jobbar på är släppta på bete - i samma hage som fåren gick på gården där jag för första gången testade vallning med min allra första hund, 2008. Samma fält som Boss, Ida och Fridolf fick mycket av sin grundträning på. Staketen jag satte med min vän som gick bort 2012.

Hagen där jag för första gången vallade med hund, blev också hagen där jag vallade sista passet innan utlandsflytten.

Alla våra får är sålda, bohaget packat och redo för flyttbilen om en dryg timme. De fem kvarvarande hundarna blir med till nya gården vi ska jobba på, med berg utanför husknuten och gott om plats för en framtida valpkull. Förhoppningen är stor att vi kan ha en egen fårbesättning igen om några månader ❤️

Idag lämnar vi Sverige, utan avsikt att komma tillbaka!
 

Bifogade filer

  • 20230514_160226.jpg
    20230514_160226.jpg
    547,4 KB · Visningar: 115
Galet känslostarkt igår. Djuren på gården jag jobbar på är släppta på bete - i samma hage som fåren gick på gården där jag för första gången testade vallning med min allra första hund, 2008. Samma fält som Boss, Ida och Fridolf fick mycket av sin grundträning på. Staketen jag satte med min vän som gick bort 2012.

Hagen där jag för första gången vallade med hund, blev också hagen där jag vallade sista passet innan utlandsflytten.

Alla våra får är sålda, bohaget packat och redo för flyttbilen om en dryg timme. De fem kvarvarande hundarna blir med till nya gården vi ska jobba på, med berg utanför husknuten och gott om plats för en framtida valpkull. Förhoppningen är stor att vi kan ha en egen fårbesättning igen om några månader ❤️

Idag lämnar vi Sverige, utan avsikt att komma tillbaka!
Vart ska ni flytta?
 
Vaccinerat Gry och fick guldstjärna av veterinären för tänderna ⭐
Hen hade inte sett så fina tänder på en dansk/svensk gårdshund i den åldern (7år)
Så tandborstningen är väldigt viktig 💪
 
Galet känslostarkt igår. Djuren på gården jag jobbar på är släppta på bete - i samma hage som fåren gick på gården där jag för första gången testade vallning med min allra första hund, 2008. Samma fält som Boss, Ida och Fridolf fick mycket av sin grundträning på. Staketen jag satte med min vän som gick bort 2012.

Hagen där jag för första gången vallade med hund, blev också hagen där jag vallade sista passet innan utlandsflytten.

Alla våra får är sålda, bohaget packat och redo för flyttbilen om en dryg timme. De fem kvarvarande hundarna blir med till nya gården vi ska jobba på, med berg utanför husknuten och gott om plats för en framtida valpkull. Förhoppningen är stor att vi kan ha en egen fårbesättning igen om några månader ❤️

Idag lämnar vi Sverige, utan avsikt att komma tillbaka!
Känslosamt att läsa också! Jag hoppas att flytten går bra och att ni ska trivas på nya stället. Och att du fortsätter skriva här på buke, kul att följa er! 😊
 
Vilken klosax är bäst till liten hund? Millers är för bred för att kunna klippa sporrarna. Kör nu med en gammal klosax för katt på vissa av klorna och Miller på de andra. Kattsaxen behöver bytas ut men till vad?
 
Vilken klosax är bäst till liten hund? Millers är för bred för att kunna klippa sporrarna. Kör nu med en gammal klosax för katt på vissa av klorna och Miller på de andra. Kattsaxen behöver bytas ut men till vad?
Jag använder nån grå från Dogman, den som ser ut som en tång (inte en sax). Tror det är storlek medium, har använt den på både små och stora hundar i massa år, mycket nöjd!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp