Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är jobbigt med skadad hund...
Reka den lilla otursfågeln behövde i höstas opereras i halsen efter att hon svullnade upp rejält vid ärret hon har där efter en olycka och operation 2018. Då var det en pinne som hade gått upp i svalget och lämnat små stickor i vävnaden. Denna gången visste de inte vad det var som de lyckades få ut, men vi misstänker att det kan ha varit små bitar som fanns kvar från olyckan.
I slutet av mars lyckades hon slita av ett korsband vänster bak. Operationen gick bra men hon mådde väldigt dåligt av fentanylplåstret hon hade på sig när hon kom hem. Hon ville inte ens äta ost eller fläskfärs, så det fick vi ta av efter ett dygn och ca 4 timmar senare var hon hungrig och ville ha mat.
Rehaben har inte varit det lättaste eftersom hon tycker att det fungerar lika bra att hoppa på tre ben som att använda alla fyra. Att lyfta det oskadda bakbenet hjälpte ingenting eftersom hon fortsatte att lägga all vikt på det och på balanskudde gick det bra att bara använda det opererade benet minimalt för att balansera. Men hon har i alla fall blivit duktig på att använda det när vi är ute och går och för ett par veckor sedan började hon till slut använda det självmant och gå med det (när hon inte har bråttom) även inomhus.
På fredag nästa vecka är det dags för återbesök och förhoppningsvis kan hon bli friskförklarad. Tills dess försöker vi bygga lite muskler.
Men hon ser allt lite rolig ut just nu. Urfälld och med kort päls på det opererade benet. Hon går alltid kopplad när vi är ute just nu, vi tog av selen när jag tog fotot.
Visa bifogad fil 118686
Men så söt! Vad är det för ras?
Vart ska ni flytta?Galet känslostarkt igår. Djuren på gården jag jobbar på är släppta på bete - i samma hage som fåren gick på gården där jag för första gången testade vallning med min allra första hund, 2008. Samma fält som Boss, Ida och Fridolf fick mycket av sin grundträning på. Staketen jag satte med min vän som gick bort 2012.
Hagen där jag för första gången vallade med hund, blev också hagen där jag vallade sista passet innan utlandsflytten.
Alla våra får är sålda, bohaget packat och redo för flyttbilen om en dryg timme. De fem kvarvarande hundarna blir med till nya gården vi ska jobba på, med berg utanför husknuten och gott om plats för en framtida valpkull. Förhoppningen är stor att vi kan ha en egen fårbesättning igen om några månader
Idag lämnar vi Sverige, utan avsikt att komma tillbaka!
Norge. Kan tyvärr inte gå ut med mer specifika detaljer pga min stalker som fortfarande är aktiv.Vart ska ni flytta?
Känslosamt att läsa också! Jag hoppas att flytten går bra och att ni ska trivas på nya stället. Och att du fortsätter skriva här på buke, kul att följa er!Galet känslostarkt igår. Djuren på gården jag jobbar på är släppta på bete - i samma hage som fåren gick på gården där jag för första gången testade vallning med min allra första hund, 2008. Samma fält som Boss, Ida och Fridolf fick mycket av sin grundträning på. Staketen jag satte med min vän som gick bort 2012.
Hagen där jag för första gången vallade med hund, blev också hagen där jag vallade sista passet innan utlandsflytten.
Alla våra får är sålda, bohaget packat och redo för flyttbilen om en dryg timme. De fem kvarvarande hundarna blir med till nya gården vi ska jobba på, med berg utanför husknuten och gott om plats för en framtida valpkull. Förhoppningen är stor att vi kan ha en egen fårbesättning igen om några månader
Idag lämnar vi Sverige, utan avsikt att komma tillbaka!
Jag använder nån grå från Dogman, den som ser ut som en tång (inte en sax). Tror det är storlek medium, har använt den på både små och stora hundar i massa år, mycket nöjd!Vilken klosax är bäst till liten hund? Millers är för bred för att kunna klippa sporrarna. Kör nu med en gammal klosax för katt på vissa av klorna och Miller på de andra. Kattsaxen behöver bytas ut men till vad?