Nä. Alltså. Den veterinären vi träffade nu har jag inte träffat tidigare, och jag tänker se till att vi inte träffar samma igen
Veterinären höll helt på att glömma att alls lyssna på hjärta och lungor, det gjordes precis när vi skulle gå hem... Då kunde hon konstatera att allt lät utmärkt. Innan det hade hon stått och pratat om att eftersom Ebrah har svullna lymfor borde man röntga hela bröstkorgen och ultraljuda alla organ för att se om något spridit sig och om det alls är någon idé att behandla öht.
När jag då frågade om hon kunde se några tecken på att Ebrah alls har någon typ av cancer eller annat som motiverade röntgen + ultraljud så fick jag inget klart svar. Det var mer "Vi kan göra det" utan motivering. Jag frågade varför vi inte istället börjar med blodprov och att ta prover från lymforna, och den frågan resulterade att vi stod i säkert en halvtimme(!) och bara käbblade om vad som alls skulle göras...
Jag försökte hela tiden vara tydlig med att jag såklart(!) vill att Ebrah ska undersökas så som behövs för att ta reda på vad som är fel, men att jag inte tänker låta henne genomgå undersökningar om inte ens veterinären kan ge ett svar på varför. Jag är inte helt okunnig när det gäller djurvård och med de andra veterinärerna på samma klinik så har vi alltid givande, tydliga diskussioner om läget och vad som bör göras. Nu kändes det mer som att hon ville döma ut Ebrah på en gång och samtidigt passa på att mjölka mig på pengar...
Det är möjligt att allt det berodde på någon brist i kommunikationen, men även om det är så, så behöver jag i så fall framöver komma till veterinärer som jag kan kommunicera med. På fredag när vi ska in igen så är det som tur är en av våra vanliga veterinärer som blir aktuell.
Och justja. Ett tag efter att jag kommit hem så ringde veterinären igen. Hon hade visst glömt att fråga om vi skulle kolla någon extra grej på blodprovet som kunde säga om det handlar om lymfom eller inte. Hon behövde ringa och kolla det för det skulle kosta extra. Men ja. Det kändes som att lite allt möjligt blev bortglömt. Kan tilläggas att hon aldrig kollade tempen på Ebrah heller, trots att hon tyckte att Ebrah verkade trött.