Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har hittat exakt var Ebrahs skada sitter, för nu är det liiiite svullet där. Håller just nu på och kyler det, vilket faktiskt verkar uppskattas.

Med Lily har jag varit på långpromenad. Hon fick vara lös lite också och för att hålla henne fokuserad på mig så sprang även jag. Det var faktiskt riktigt kul att springa i skog med henne, kanske ska vi börja göra det oftare :D Hon var så duktig, höll sig nära och kom direkt när jag ropade. Skitskojig lek det där att springa tillsammans enligt henne!

Har kört ett träningspass på min för tillfället helt tomma altan (hus inklusive altan ska målas).
Börjat träna in ett par nya positioner och positionsbyten i heelwork. Och som vanligt när vi testar något nytt får hunden lite överslag och busar innan hon fattar vad jag är ute efter. Men sedan går det bra.

Och funderar liiite på om jag verkligen behöver möbler på altanen, den är en himla bra träningsplats. Men altanmöblerna är nya för året och står nu i vägen i vardagsrummet. Har dock ett par veckor att fundera medan målarna jobbar.

Sjukt ovärt DIY-projekt: en snuffle mat. Jag borde bara köpt en :D Men jaja, vissa diken ska man väl köra ner i. Hundarna tyckte den var kul.

780A0D33-BBB7-4397-85B7-E8D63C9D1F68.webp

Har tagit ledigt en vecka och det är en fullspäckad vecka med hundaktiviteter.
Idag ska jag till fårhagen med Spock och Tay, imorgon vallkurs med Spock, torsdag lydnads KM med Tay och Nike, fredag är faktiskt fri än så länge! Lördag inoff utställning med Spock på förmiddagen och sen hålla i agilityaktiviteter på klubben på eftermiddagen och nu spontananmält till vallkurs på söndag med Tay (egentligen snål och tänkte vara ledig men både make och syrran hetsade mig.. :p ). På måndag håller jag i banträningen på klubben och sen börjar jag jobba igen :D.

Såg en jättefin cardigan igår på klubben som antagligen var med på rallykurs, det knep lite i hjärtat samtidigt som jag känner att jag villhöver en corgi igen nån gång i framtiden..

Nessie som valp :heart
nvalp.webp

Det är så härligt, efter att Alvin var så där allvarligt sjuk och vi inte visste om han skulle överleva var han lite påverkad och tröttare ett tag, med all rätt.

Men nu, nu är han sig själv igen! Så busig, pigg, svansen upp i vädret på promenad, fart och bus och vill lära sig saker och tycker det är jätte kul.

Har tränat på tasstarget och först gjorde jag det lätt men ökar svårigheterna. Springa fram själv bort från mig, stanna halvvägs på väg till mig med targeten mellan oss och så har jag börjat placera den på olika kluriga ställen, under saker så han får krypa, på pallar och soffan så han får stå på bakbenen eller sträcka på sig rejält och gömma den lite som vi ska fortsätta med idag och jag har fått hem nya targets (silikonlock i olika färgerna) så jag ska fortsätta med att lära både Alvin och Milou olika färger.

Milou har fullpackat schema. Det är agility på kurs och att vi åker till klubben själva ibland och jag försöker träna lite hemma och sen freestyle kurs och freestyle hemma några pass varje dag med så många nya moment som börjar sitta bra men han är så glad i träningen att han har svårt att kontrollera sig, vi tränar på spansk skritt nu, började igår och han viftade runt med tassarna hej vilt, allt på samma gång, så söt och så glad att han verkligen försöker och har viljan. Tror nog vi sätter det här ganska snabbt. Han kan med ena benet redan.

Alvin är piggare överlag och så gosig och mysig. Nu börjar det komma goda päron i affärerna och så fort jag äter ett päron kommer en liten Alvin och smyger upp bredvid mig och vill ha en bit och om han inte får det är han världens mest miserabla hund.

Fina lila Alvin och fina Milou:heart

På väg hem från veterinären med Ebrah. Träffade en mycket trevlig, proffsig och bra ortoped och fick Ebrah röntgad.

Någon liten skada på ligament är det nog, men inget som syns på röntgen och eftersom leden är stabil är det inget större fel på den. Vi ändrar lite i medicineringen bara för att få till smärtlindring som verkligen fungerar och så ska hon vila några veckor. Telefontid om en vecka för att se att allt går åt rätt håll. Det känns bra ändå :) Nu hoppas jag nästan på några regniga veckor så att hon inte ens ska vilja ut på promenad...

Ikväll är det dags för första tillfället på agilitykursen. Lite nervös över att Jack ska tycka att det är pest och bara vill åka hem... Hemma är träna det bästa han vet men han blir osäker borta bland andra hundar och vill helst vara i bilen.. hoppas han kommer in i det och kommer på att det är roligt borta också.

Så skönt med höst och våra promenader! 1 timma nu utmed havet och sen passar jag alltid på att köra lite backträning. Upp och ner för backar/berg ett par gånger så hon skjuter på ordentligt med bakbenen.
Hade, vad jag var rädd för patellaupphakning bak men veterinär sa att de inte hakade ur men hon hoppade då bland på tre ben. Så efter de tränar vi mycket i uppförlutning, backar, trappor och berg o det beteendet har försvunnit helt :)

Drömmer lite om en till hund men är lite osäker på ras. Vill träna mer, gärna spår, dressyr och apportering.
Har iaf redan köpt större bil för två hundar :D

Är inne på att byta bil och sätta in mim bur i bagaget, kan man köpa två burar i olika storlekar och sätta bredvid varandra?
Ena hunden är stor och den andra liten, hade velat utnyttja utrymmet över till last. Eller förlorar man för mycket i plats med två enkelburar?
En anledning till är att om buren är i lämplig storlek så flyger lilla hunden runt mindre =större chans att klara sig.
Och går det att ha bur i skuffen som inte sätter sig i ryggen på dem som sitter i baksätet vid krock?

Är inne på att byta bil och sätta in mim bur i bagaget, kan man köpa två burar i olika storlekar och sätta bredvid varandra?
Ena hunden är stor och den andra liten, hade velat utnyttja utrymmet över till last. Eller förlorar man för mycket i plats med två enkelburar?
En anledning till är att om buren är i lämplig storlek så flyger lilla hunden runt mindre =större chans att klara sig.
Och går det att ha bur i skuffen som inte sätter sig i ryggen på dem som sitter i baksätet vid krock?
Det borde vara bättre med en dubbelbur där du kan justera mellandelen? Två enkelburar tar ganska mycket mer plats tänker jag.

Får du rum med två enkelburar så hade jag nog kört på det, dels av de orsaker du nämner ovan men även för att du då kan plocka bort den ena buren och ha mer ledigt utrymme om bara en hund ska med.

Och så börjas det igen, med kommentarer om att jag är dum i huvudet som ens tänker tanken på att Ebrah ska kunna springa lure coursing igen...

Jag förstår inte. Om en hund är skadad eller har men efter en skada ska den såklart inte springa. Men om den läker som den ska efter skada, återhämtar sig bra på alla sätt och vis och är i lika fint skick efter som innan skada, varför skulle man INTE tävla den?

Det dök nyligen upp samma sak (från en annan person) om Aysu. Någon som hittat ett inlägg där jag skrivit att Aysu skulle tävla för första gången efter sin allvarliga knäskada. Den personen kommenterade grinigt att det var otroligt oansvarigt av mig osv. Med facit i hand så vet jag ju att hon efter skadan tävlade ett flertal gånger, sprang som stödhund åt andra många gånger (och så bra att folk efteråt kom fram bara för att prata om hur fantastisk hon var), hon var hela tiden aktiv på hemmaplan och hade aldrig minsta lilla tecken alls på problem från den gamla knäskadan. Så varför skulle jag hindrat henne? Hon mådde bra och ville vara aktiv. Klart hon ska få vara aktiv då.

Och så börjas det igen, med kommentarer om att jag är dum i huvudet som ens tänker tanken på att Ebrah ska kunna springa lure coursing igen...

Jag förstår inte. Om en hund är skadad eller har men efter en skada ska den såklart inte springa. Men om den läker som den ska efter skada, återhämtar sig bra på alla sätt och vis och är i lika fint skick efter som innan skada, varför skulle man INTE tävla den?

Det dök nyligen upp samma sak (från en annan person) om Aysu. Någon som hittat ett inlägg där jag skrivit att Aysu skulle tävla för första gången efter sin allvarliga knäskada. Den personen kommenterade grinigt att det var otroligt oansvarigt av mig osv. Med facit i hand så vet jag ju att hon efter skadan tävlade ett flertal gånger, sprang som stödhund åt andra många gånger (och så bra att folk efteråt kom fram bara för att prata om hur fantastisk hon var), hon var hela tiden aktiv på hemmaplan och hade aldrig minsta lilla tecken alls på problem från den gamla knäskadan. Så varför skulle jag hindrat henne? Hon mådde bra och ville vara aktiv. Klart hon ska få vara aktiv då.

Haters gonna hate…

Haters gonna hate…
Jag antar det... Tog väldigt(!) illa vid mig när personen påstår att jag skulle bry mig mer om prisrosetter än mina hundars välmående. Och just när det är andra gången på bara ett fåtal dagar också. Jag förstår inte. Jag tycker att jag är övertydlig hela tiden med att jag tävlar dem OM de blir helt återställda från skador osv, och är tydlig med att de får veterinärvård om något händer osv.

Nä. Jag ska äta choklad nu och försöka tänka på annat. Men alltså, när jag skriver om hur jag BÄR den stora hunden till gräsmattan för att hon inte ska överbelasta sig när hon är skadad, när jag åker in till veterinär akut en söndagkväll och sitter där till midnatt, när jag ändrar om i jobbschema och möblerar om hemma för att det ska bli så lätt som möjligt för skadad hund att ta sig runt, när jag ligger på golvet hos veterinären för att ligga nära min hund så att hund känner sig lugn och trygg vid undersökningar osv, hur obekvämt det än blir... Och då få höra att "jag bara tänker på prisrosetter"... Fan alltså!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka