Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det inte enormt mycket erfarenhet om hur snabbt man kan börja tävla med vinthundar igen efter skador? Känns som att det borde finnas efter alla tävlingar som varit i hundratals år
Det finns öht förvånansvärt lite evidensbaserad kunskap om hundars rörelser och biodynamik (och ganska mycket traderad kunskap = en hel del kontroverser). Fast det har blivit bättre.

Den bästa boken är fortfarande Care of the racing & retired grayhound, Blyth mfl från 2007 - nästan inget är skrivet om hundars rörelseapparat utan den i källistan. Hittar du ett ex räkna med att betala minst 4000-5000 kr. Men en 20 år gammal bok som bibel! :(

@Red_Chili Alltså folk 🤦🏽‍♀️
Vi får ibland höra att vi är djurplågare som låter hundarna jaga trots att det är en stor skaderisk. Vad ska man göra då, låta dem bli soffprydnader och förflytta skaderisken till andra aktiviteter?

Skulle jag pensionera mina hundar från jakt vid varje skada skulle jag behöva ha många hundar…
Min partners laika har blivit sprättad av gris åtta gånger på tre säsonger, och han får helt enkelt fortsätta så länge han läker och fungerar. Ett vildsvin kommer förmodligen att bli hans död en vacker dag, men det skulle ett liv utan jakt också bli.
Och tyvärr är det ju så att om vi undviker alla skaderisker och inte avlar på djur som bevisat håller för aktivitet - så kommer framtidens hundar inte hålla som soffprydnader heller (en luxation eller ett diskbråk kan göra även korta kisseprommenader till ett smärtsamt helvete)

Och tyvärr är det ju så att om vi undviker alla skaderisker och inte avlar på djur som bevisat håller för aktivitet - så kommer framtidens hundar inte hålla som soffprydnader heller (en luxation eller ett diskbråk kan göra även korta kisseprommenader till ett smärtsamt helvete)

Så är det verkligen!
Vi har ju redan raser som knappt ens kan gå normala promenader en sommardag, pga sjuklig anatomi…

Känslan när man tror att ens hund har sprungit bort och man letar utomhus i 20 minuter, för att inse att hon varit instängd i andra hallen av misstag.

Jag råkade stänga in Alvin i sovrummet en gång. När jag undrade var han var för det kändes lite tomt så blev jag fundersam ( bor litet så finns inte mycket plats att försvinna) så när jag öppnade dörren till sovrummet så stod han snällt framför dörren och väntade på mig. Sa inte ett knyst. Kände mig väldigt dum men han verkade inte särskilt upprörd.

”Jobbigt” när man har en vän som sitter i avelsrådet och bara ska kolla om de ändå inte är en setter man ska ha igen 😅♥️
Och man blrjar titta på gamla bilder…
DBFA33A1-2112-47D2-9869-657F10BEB214.webp

Det finns öht förvånansvärt lite evidensbaserad kunskap om hundars rörelser och biodynamik (och ganska mycket traderad kunskap = en hel del kontroverser). Fast det har blivit bättre.

Den bästa boken är fortfarande Care of the racing & retired grayhound, Blyth mfl från 2007 - nästan inget är skrivet om hundars rörelseapparat utan den i källistan. Hittar du ett ex räkna med att betala minst 4000-5000 kr. Men en 20 år gammal bok som bibel! :(
Nejdå, den går att hitta ganska enkelt för ungefär 400 kr inkl post👍från flera ställen.

Jag har bytt lite träningsmetod med grabbarna vid hundmöten, dom hade varit rätt jobbiga ett tag, jag skäms över dom när dom beter sig så och det har varit svårt att få kontakt med dom vid vissa möten och andra passerar vi bra. Ibland morrar dom och hänger i kopplet. Och jag är så trött på det så jag bestämde mig för att i alla fall försöka ändra på det jag kan. Ta lärdom av vad hundåren gett mig hittills. Så nu, på alla kurstillfällen senaste veckorna och senaste dagarna här hemma på alla promenader har dom inte gjort några hela utfall i kopplet vid hundmöten(påbörjat men avbrutet av mig), inte ett ljud, varje blick har blivit skvallerträning så inte särskilt mycket blickar på andra hundar, vi håller nere energin och jag lyckades lära in ordet ”bryt” som dom direkt reagerar på och slutar med allt dom gör. Så om jag ser att Milou hetsar upp sig och jag ser att det skulle kunna bli ett utfall så avbryter han direkt på det kommandot och tar kontakt, oftast behövs det bara ett enda ord. Och sen får dom sitta plats tills dom är helt lugna,vi går ingenstans när dom är uppvarvade och det har gjort stor skillnad. Att inte stressa igenom hundmöten för att bli av med dom, Och vi bor väldigt hundtätt, hundar överallt så stressen finns ju överallt.

Det tar lite mer tid så här i början men dom fattar galoppen snabbt. Ett av kommandot i träningen kopplade Milou rätt på första försöket och med klicker som bekräftelse och en godbit som belöning så var det momentet inlärt. Hur kan han vara så otroligt snabb i huvudet? Det gäller att själv göra rätt och hinna med när jag tränar med klicker vilket jag tycker är bästa metoden med en så snabb och intensiv hund som det går så snabbt med i träning och vardag. Lätt att klicka fel om man inte hänger med och man vill ju inte träna in felaktiga saker.

Vi är inte förbi problemet än, det är ju så kort tid det gått så bra så jag tror det kommer bakslag men just nu är jag bara så nöjd med vårt lilla team som försöker behålla lugnet vid möten. Tänk om jag lyckats knäcka nöten med hundmöten för just oss? Vågar inte ta ut glädjen i förväg men just nu försöker jag se varje hundmöte som träning för oss.

Nu på morgonen traskade jag ner till parken med hundarna, sedan la jag mig på en bänk och de la sig på gräset nedanför och började spana på saker och ting. Där låg vi i en halvtimme ungefär innan det var dags att ta sig hem igen. Det kändes fint att kunna vara ute lite också trots att Ebrah inte kan gå mer än korta rastningar, jag gissar att hon uppskattade att få se mer än bara sovrummet här hemma... Nästa gång vi går till någon gräsplätt funderar jag på att ta med lite godis och köra enkla tricks eller kanske kasta ut lite godis på gräset så att de får leta lite.

Kort efter att vi kom in så började det ösregna, så vi hade verkligen bra tajming så sett också :p

Vi var ute igår och hittade nya vägar, grusvägar och även gräsvägar :)
Så nu ska jag köpa mig en ny cykel så vi kan ge oss bort dit så får Gry springa ordentligt!
Hon är så otroligt duktig och jag kan ha henne lös när jag cyklar. Hon kommer när jag ropar, respekterar vilt och möter vi någon stannar jag såklart och kopplar henne!

Känslan när man haft en förjäklig tid det senaste och sen känner sig arg och irriterad på allt och alla och på sånt man i vanliga fall står ut med, känslan då när man tar tag i träningen med hunden, Milou idag, och han överraskar mig med mer framsteg än jag trodde skulle ta ett par veckor till att nå. Och jag såg hur polletten ramlade ner i flera av momenten, han ligger till och med steget före än vad jag ber om så då är det bara att haka på och njuta.

Och att inse att vi faktiskt kommit väldigt långt, att vi trots allt nått en rätt så hög nivå på moment och svårighetsgrad och samarbete. Då släppte all irritation och jag fylldes av sån kärlek till denna kloka varelse som ALLTID ställer upp för mig. Som tränar och tävlar, kämpar med att vara lugn ute fast det spritter i kroppen för han vill ju vara till lags, som lägger sig hos mig i soffan, som låter mig borsta, trimma, klippa hur jag vill och han bara står där. Som trycker nosen mot min näsa när jag gråter och sen slickar bort tårarna. Den känslan, den ska jag ha kvar hela kvällen. Min lilla fluff :heart

3DA59F99-7DF4-4B21-9402-2ABB69ED72FA.webp

Fasikennnn… jag är lur på att B kan vara på väg in i löpen. Och det är MH nästa helg! Ångest!!! Jag har sett så mycket fram emot resan, att träffa kullen… och att istället behöva panikleta MH på senhösten — det är ju inte så det skulle bli :cry:

Klev i en spya i morse, bra start på dagen...
Vovve har hostat/kväljts lite mer än vad som känns vanligt och när jag nu tänker tillbaka eventuellt kräkts lite oftare också. Svårt när de är flera men i natt vet jag säkert att det var han för han sov själv med oss. Är ju troligt att det är han de andra gångerna också. Var gräs i kräkset, och det var typ foderkulor som kom upp.
Ska till vet. på tisdag och dra ut en tand så får prata med dom då. Han är pigg och busig som vanligt, äter och dricker som vanligt.
Jag tänkte först kennelhosta men han har ju inte lämnat gården på typ 1 månad. Ingen annan låter lika. Och det är nog mer kvälj/krax än hosta, tror jag.

Tävlade Tay igår kväll på lydnads KM och kom tvåa. Dom börjar ju ropa upp resultaten bak ifrån och jag trodde vi skulle komma typ sist så döm min förvåning när vi var en placering från vinst :p.
Vi hade varit i rasthagen på förmiddagen med hundkompisar så det var bus och lek i två timmar. Sen åkte vi till fåren och Tay fick gå med syrran och valla. Vi hann hem några timmar där hundarna låg utslagna och sen till klubben. Husse och Spock hängde på öppna agilityträningen och jag skulle tävla en Tay som kändes rätt off. Försökte belöna honom med en korvbit och han grimasersde och spottade ut den som om det var det vidrigaste han varit med om 😂. Busade upp honom med en leksak istället och så busade upp honom mellan momenten så han blev lite flamsig. Hellre det än en seg och oengagerad hund även om vi kanske förlorar lite poäng på det.
Han hade dock energi att streta mot agilityplan när vi var klara. När vi kom på pallen och vann en leksak så fick han köra en liten belöningsrunda med den på agilityplan.
Idag har vi inget planerat så det får bli en slappar dag för hundarna.

Tay med nya leksaken
20220901_195658.webp

Fick frågan av en vän med lurcher om vi ville ses senare idag för lite vinthundsspring. Eh, ja tack! Lily har inte lekt med någon på en vecka nu :rofl: Hoppas verkligen att Lily uppskattar sitt springsällskap, för i så fall kommer jag ha en mycket trött liten saluki i eftermiddag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar