Jag har sån vånda vad jag ska göra med Theo och Roy. Egentligen vet jag ju att jag borde sälja iaf en av dem då de inte trivs tillsammans men det är ju så svårt då jag tycker så mkt om dem. De slåss ju inte men de gnabbas hela tiden och morrar åt varandra, dessutom tycker ingen av dem om Fred och han var ju här först.
Jag har hela tiden tänkt att det vore lättare att omplacera Roy till någon för han är en okomplicerad hund som gillar allt och alla utom vissa hanhundar och nu när han äntligen är så frisk han kan bli är han inte längre så osäker mot andra djur och hundar. Dock är han ju foderallergisk och har en kronisk muskelskada men så länge han får sitt allergifoder och motioneras lagom är det inga problem. Muskelskadan är egentligen den största anledningen till varför han skulle behöva ett nytt hem för jag tror att jag är lite för aktiv för honom i längden, det går ju bra nu när han är ung. Optimalt skulle han bo hos nog med hobbybesättning där han kan hjälpa till lite då och då och kanske gå någon kurs ibland eller hos någon nybörjare som vill testa tävla i vallning då han börjat göra ganska bra ifrån sig på tävling.
Theo har jag aldrig tänkt tanken på att sälja då jag tycker så mkt om honom men så slog det mig häromdagen att egentligen skulle ju han till någon som vill hålla på med sport för han kommer aldrig bli så bra på vallning. Han har inte tillräckligt mkt rätta känslor och instinkter hur han ska bete sig runt fåren och går ofta upp i stress i vallningen. I vardagen är han tvärtom avslappnad. Jag tror han skulle tycka om att hålla på med lydnad och spåra älskar han och är dessutom riktigt duktig på det. Just nu går vi en agilitykurs och han tycker det är väldigt roligt också. Tack och lov är han lite mer sansade än de andra border collies som är med där. Han är ju egentligen det logiska valet då jag vill hålla på med vallning och även om jag tycker det är roligt med agility så har jag lite svårt för det där att man aldrig får säga nej till hunden. Det blir instinktivt så att jag säger nej när han gör fel och då får jag skäll av instruktören. Jag förstår egentligen inte varför man inte får säga till dem för han slutar ju inte bara för att jag säger till honom däremot sansar han sig och börjar fundera på vad jag vill. Hundar som har mindre driv kan jag dock förstå att man måste tänka sig lite för.
Sen kommer nästa vånda om jag nu skulle hitta någon som var intresserad vilket säkert inte kommer hända för jag kommer aldrig lägga ut annons på dem, men det är ju priset. Jag vill inte skänka bort dem även om de nog inte är värda jättemycket pengar. Så ja, just nu är det många tankar som snurrar och det mest troliga är väl att de kommer vara kvar!