Jag tycker det låter som en ganska normal promenad
Största anledningen till att jag tar omvägar runt mötande hundar är dock för att jag inte litar på dem (de vi möter alltså). Att hundarna flyger för att försöka fånga fåglar som sitter uppe på lyktstolpar och skriker så att halva kvarteret tror att någon blir misshandlad när det kommer en hare, det har jag vant mig vid, det är därför jag har koppel på. De reagerar dock inte på cyklar, skateboards eller liknande som tur är.
MEN med skvallerträning har jag fått ordning på det till stor del med den äldsta (inte den unga än). Att jag alls bryr mig är främst för att jag inte vill ha armarna avslitna. Hundarna mår ju inte dåligt av att reagera på "allt". Så länge de har bekväm utrustning som inte skadar dem när de hoppar runt såklart.
Sedan har skvallerträningen som bonus gett att det även går att ha dem lösa. När jag började skvallerträna mina första salukis så var det enbart i hopp om att de inte skulle dra omkull mig när det kom en hare. Efter mycket träning så kunde jag t.o.m. kalla in dem när de var lösa och det dök upp vilt. Inget jag räknar med att ska fungera, men det känns bra för mig att tänka på som motivation när det känns tufft.
Jag märker dock att det som spelar mest roll är hur nöjda de är med situationen i stort. Är de understimulerade och dessutom på hemmaplan runt huset vi bor i, då är de asjobbiga. Har de fått rejält med motion regelbundet, så som de gillar, och vi har kommit en liten bit bort från hemmet, då är de otroligt enkla. Så grunden för mig är alltid att hålla hundarna väl aktiverade och nöjda, såväl fysiskt som mentalt och där får man ju anpassa efter hund vad som behövs. Jag har medvetet hundar som behöver främst fysisk motion istället för mental träning, för det passar min livsstil bäst.
Kan tillägga att jag aldrig fått skvallerträningen så bra att de faktiskt skvallrar på saker, däremot har själva reaktionstiden förlängts så att jag har möjlighet att stoppa upp oönskat beteende.