Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag trodde jag att jag skulle förlora min ena hund 😢
Jag var ute och gick med henne lös i skogen (har gått den rundan sen 2015) och hör hur hon skriker och när hon kommer till mig ser jag bara blod. Hon var illa skadad och jag försökte sätta tryck på benet men det bara pulserade. Jag fick tag i min mamma som kom med bil, väntade i tio långa minuter på henne. När hon kom fram så hade hunden tappat väldigt mycket blod och hon var knappt vid medvetande. Bilresan till närmsta djursjukhus var kritisk, jag trodde inte att hon skulle klara sig.

Vi blev mötta i dörren av ett helt team och på några få minuter var Peg sövd och inne på operation.
Venen i benet hade brustit - artär och sena hade klarat sig som tur var.
Jag fick med mig en väldigt ledsen och orolig hund hem men huvudsaken är att hon lever.
Det var en riktig skräckupplevelse 😞
Men fy!!

Det hände med min gamla setter, han "slicade" hela tassen/benet. Det var någon som slängt metallburk, som gått sönder så det var det som han skar sig på. Men otroligt jobbigt med allt blod... Känner med dig! :heart

"Mine erfaringer når det kommer til diagnosen «short ulna».
Det er flere ting vi må ha på minnet når det kommer til dette.
- Normaltilstand er ikke å være smertefri. Det finnes ikke en dyreart/rase på denne jord som fra naturens side er smertefri. Alle vil enten bli født med noe som gir de smerte, eller utvikle noe som blir smertefult. Alle vi som har hatt barn vet at de kan ha smerter under oppveksten, og ihvertfall vil få de senere i livet. Så smerter, også voksesmerter, er normalt.
- Mange chondodystrofe raser må ha en ulna som stopper å vokse før radiusbeinet. Fordi de må ha forbein som kan holde kroppen oppe. Cardigan er en av disse rasene. Så sammenlignet med «vanlige» raser MÅ en Cardigan ha short ulna.
- Veldig få veterinærer har kunnskap om rasespesifikk anatomi. Så kommet du inn og sier «valpen min halter», så vil de undersøke den som den f.eks.var en labrador. Og det de ser er «short ulna». Jeg kunne tatt min 12 år gamle tispe til veterinæren for et røntgenbilde, og hadde fått beskjed om at hun måtte opereres for «short ulna».
- En ulna som har sluttet å vokse kan ikke begynne å vokse igjen med en operasjon. Det man gjør er å sage over ulna og la naturen ta seg av resten. Så det er ikke noe «tidsvindu». Venter man for lenge kan det få følgeskader, men man MÅ ikke operere når valpen er 5-6 måneder. Det er greit å ha is i magen. Så lenge valpen ikke har skikkelig vondt. Da skal man selvfølgelig gjøre alt man kan!
- Jeg har hatt 50+ cardigankull. Det er garantert helseproblemer jeg ikke har fått med meg, men jeg vet kun om to valper med så store problemer at de måtte opereres for short ulna. Men jeg har sikkert hatt 40 + valpekjøpere/andre som har tatt kontakt for å si at veterinæren deres har anbefalt å sage over ulna pga halting. Men alle disse (minus 2 valper som hadde kjempevondt og noe måtte gjøres) ble helt fine uten å gjøre noe. Så mange valper som veterinærene ville operere men som ble funksjonelt friske hunder resten av livet helt uten å sage over noe som helst.
Så min erfaring er følgende;
Det er normalt for en hund å oppleve midlertidig smerte.
Veterinærer er fantastiske til mye, men veldig få har kunnskap om chondodystrofe raser.
Og veldig mye løses av å snakke med noen som har erfaring! Vi som har holdt på en stund har ingen egeninteresse av å holde ting skjult siden sannheten blir postet på Corgi Norge uansett
🤣
."

Blir så OTROLIGT ledsen när sådant här delas runt i vår rasgrupp, med kommentarsfältet låst för att man inte ska kunna säga emot.

HUR kan man anse att smärta är "normalt" under en hunds uppväxt? HUR kan man vilja normalisera short ulna på det här sättet? HUR hjälper detta våra två corgi-raser överhuvudtaget?

Idag trodde jag att jag skulle förlora min ena hund 😢
Jag var ute och gick med henne lös i skogen (har gått den rundan sen 2015) och hör hur hon skriker och när hon kommer till mig ser jag bara blod. Hon var illa skadad och jag försökte sätta tryck på benet men det bara pulserade. Jag fick tag i min mamma som kom med bil, väntade i tio långa minuter på henne. När hon kom fram så hade hunden tappat väldigt mycket blod och hon var knappt vid medvetande. Bilresan till närmsta djursjukhus var kritisk, jag trodde inte att hon skulle klara sig.

Vi blev mötta i dörren av ett helt team och på några få minuter var Peg sövd och inne på operation.
Venen i benet hade brustit - artär och sena hade klarat sig som tur var.
Jag fick med mig en väldigt ledsen och orolig hund hem men huvudsaken är att hon lever.
Det var en riktig skräckupplevelse 😞
Har också varit med om att min hund stod i massa blodfärgad snö när vi var ute i skogen efter stormen Gudrun hade härjat. Jag bodde då i Småländska skogarna. Som tur var hade vi nära hem. Distriktsveterinären fick komma och sedera och sy ihop för att stoppa blodflödet och sen ringde han närmsta djursjukhus och meddelade att jag var på väg. I min hunds fall var det 3 senor i bakbenet som blivit avskurna. Han opererades och gick gipsad i 6-8 veckor nånting. Han kunde använda benet som vanligt efter han läkt ihop. Jag vet inte vad han skadade sig på. Hoppas din hund kommer läka fint och må bra efter detta.

Blir så OTROLIGT ledsen när sådant här delas runt i vår rasgrupp, med kommentarsfältet låst för att man inte ska kunna säga emot.

HUR kan man anse att smärta är "normalt" under en hunds uppväxt? HUR kan man vilja normalisera short ulna på det här sättet? HUR hjälper detta våra två corgi-raser överhuvudtaget?
Om nu växtvärk är normalt, varför göra det värre med smärtsamma tillväxtrubbningar?!

Sjukaste jag läst på länge. Fullkomligt vidrigt resonemang. Stackars hundar som inte får vård och stackars valpar som ska behöva födas hos den uppfödaren.

Sjukaste jag läst på länge. Fullkomligt vidrigt resonemang. Stackars hundar som inte får vård och stackars valpar som ska behöva födas hos den uppfödaren.

Tyvärr gäller inte dessa åsikter EN uppfödare. I Sverige har vi flera, säkert en majoritet, av uppfödare som anser samma sak.

Det är otroligt tungt just nu att behöva bevittna denna fullständiga urflippning bland uppfödare som påstår sig avla med rasens bästa i fokus.

Helt sjukt resonemang! (Alltså inte ditt, utan den norske uppfödarens)

Synd att inte uppfödare av kortbenta raser kan gå ihop om informationsutbyte om short ulna. Jag upplever inte samma normalisering av smärta hos ADBer eller jakttaxar t.ex. Har för dålig koll på drever för att veta hur det ser ut där.

Helt sjukt resonemang! (Alltså inte ditt, utan den norske uppfödarens)

Synd att inte uppfödare av kortbenta raser kan gå ihop om informationsutbyte om short ulna. Jag upplever inte samma normalisering av smärta hos ADBer eller jakttaxar t.ex. Har för dålig koll på drever för att veta hur det ser ut där.

Ja, jag tycker det är otroligt synd. Originalinlägget har över 100 kommentarer, påhejad av andra uppfödare. Jag blir fullständigt mållös.

Ja, jag tycker det är otroligt synd. Originalinlägget har över 100 kommentarer, påhejad av andra uppfödare. Jag blir fullständigt mållös.
Ja, jag är själv inte jätteupprörd över inlägget, puckade åsikter finns överallt men desto mer bekymrad över det stora medhållet och bristen på mer än ett fåtal som gått emot....

Man blir mörkrädd 😱.

Ja, jag är själv inte jätteupprörd över inlägget, puckade åsikter finns överallt men desto mer bekymrad över det stora medhållet och bristen på mer än ett fåtal som gått emot....

Man blir mörkrädd 😱.

Jätteupprörd eller inte, så ska det ju helt enkelt inte stå oemotsagt. Det är farligt, för våra hundar och nya valpköpare.

Och ja, så otroligt få som säger emot. Det gör ont i mig.

Hunden har sovit under natten.
Såret vätskar dock väldigt mycket. Men sårvätskan är rosa/genomskinlig och tunn, så verkar inte vara något ”på tok”.
Känner mig dock som ett nervvrak, i skrivande stund ligger jag i soffan och tittar på henne när hon sover.

Hon har ingen aptit ännu men har varit ute och kissat.
Hur går det med henne?

Skrev i andra tråden med, men vi får iaf omplaceringen vi ville ha (på prov för det måste funka med hundarna här hemma först och främst!), men jag är SÅ glad, och det ska fasen mycket till att jag ska lämna tillbaka en sån här guldklimp. :D Alltså, hur ofta finns en, grundtränad, friröntgad, frisk, trevlig, utan olater från linjer man själv velat ha/kikat på till ett helt okej pris ute?!

Hur går det med henne?
Hon fick en infektion i såret, men efter några dagar med antibiotika ser inte såret lika illa ut. Kommer dock fortfarande sårvätska och det nedre hålet efter dräneringsröret är fortfarande öppet.
Jag hoppas att veterinären bedömer att det går att ta bort stygnen på torsdag nästa vecka som planerat, men när jag pratade med hen häromdagen efter ha skickat bild på såret, var hen osäker. Det är ett djupt sår och det tar tid att läka.

Har haft henne stilla sen 23/2 (när det hände) och hon har mestadels legat i soffan. Men nu börjar hon bli otålig. Har henne instängd i ett litet utrymme och försöker hålla henne sällskap så mycket vi kan. Börjar se ljuset i tunneln, hoppas att hon läker utan vidare komplikationer nu. Längtar till den dagen hon kan springa och leka som förut! 💜

Vi fick lite rosetter och diplom från rasklubben 😀 Fick även diplom för att på ett förtjänstfullt sätt visat upp schipperkens mångsidighet genom att bli certifierat assistanshund ekipage.

Bifogade filer

• IMG_20220304_114143.webp
    IMG_20220304_114143.webp
    486,6 KB · Visningar: 34
Har inte riktigt haft ork öht men hundarna förgyller tillvaron och förhindrar att man gräver ner sig i elände alltför mycket.
Från att ha tyckt att vittringen känns ganska tragglig så har det verkligen vänt när jag fått så himla bra tips på kursen vi går. Nessie är verkligen super duper duktig och det har blivit väldigt kul att köra vittring. Alla hundarna får köra samma när jag ändå tränar och de andra är också rätt bra nu när poletten börjar trilla ner.

Ikväll utmanade jag Nessie med massa pinnar både i ställning och huller om buller och det var inga problem alls 🤩.
Husse har varit på agilitykurs med Tay nu på kvällen och lilla Nike ska tävla agility på söndag.

Nessie ikväll
20220304_205016.webp

Tycker fortfarande inte att såret ser finare ut, trots antibiotika nu ett par dagar.
Tycker att sårkanterna där dräneringsröret satt inte ser fina ut. Försöker tvätta så gott jag kan men kanterna är stela och tycker inte att de ser rena ut..
Suck 😮‍💨 på det här!
49D22386-B506-4DDF-9568-A9EF80E754DF.jpeg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 741
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar