"Mine erfaringer når det kommer til diagnosen «short ulna».
Det er flere ting vi må ha på minnet når det kommer til dette.
- Normaltilstand er ikke å være smertefri. Det finnes ikke en dyreart/rase på denne jord som fra naturens side er smertefri. Alle vil enten bli født med noe som gir de smerte, eller utvikle noe som blir smertefult. Alle vi som har hatt barn vet at de kan ha smerter under oppveksten, og ihvertfall vil få de senere i livet. Så smerter, også voksesmerter, er normalt.
- Mange chondodystrofe raser må ha en ulna som stopper å vokse før radiusbeinet. Fordi de må ha forbein som kan holde kroppen oppe. Cardigan er en av disse rasene. Så sammenlignet med «vanlige» raser MÅ en Cardigan ha short ulna.
- Veldig få veterinærer har kunnskap om rasespesifikk anatomi. Så kommet du inn og sier «valpen min halter», så vil de undersøke den som den f.eks.var en labrador. Og det de ser er «short ulna». Jeg kunne tatt min 12 år gamle tispe til veterinæren for et røntgenbilde, og hadde fått beskjed om at hun måtte opereres for «short ulna».
- En ulna som har sluttet å vokse kan ikke begynne å vokse igjen med en operasjon. Det man gjør er å sage over ulna og la naturen ta seg av resten. Så det er ikke noe «tidsvindu». Venter man for lenge kan det få følgeskader, men man MÅ ikke operere når valpen er 5-6 måneder. Det er greit å ha is i magen. Så lenge valpen ikke har skikkelig vondt. Da skal man selvfølgelig gjøre alt man kan!
- Jeg har hatt 50+ cardigankull. Det er garantert helseproblemer jeg ikke har fått med meg, men jeg vet kun om to valper med så store problemer at de måtte opereres for short ulna. Men jeg har sikkert hatt 40 + valpekjøpere/andre som har tatt kontakt for å si at veterinæren deres har anbefalt å sage over ulna pga halting. Men alle disse (minus 2 valper som hadde kjempevondt og noe måtte gjøres) ble helt fine uten å gjøre noe. Så mange valper som veterinærene ville operere men som ble funksjonelt friske hunder resten av livet helt uten å sage over noe som helst.
Så min erfaring er følgende;
Det er normalt for en hund å oppleve midlertidig smerte.
Veterinærer er fantastiske til mye, men veldig få har kunnskap om chondodystrofe raser.
Og veldig mye løses av å snakke med noen som har erfaring! Vi som har holdt på en stund har ingen egeninteresse av å holde ting skjult siden sannheten blir postet på Corgi Norge uansett
."