Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Moderna verkar tycka det är rimligt att höja försäkringen med över 20% varenda år. Börjar bli riktigt förbannad och funderar på om det går att byta bolag på en 7årig hund.
Synd när bolaget har varit jättebra i övrigt men jag kommer knappast fortsätta vara kund.

Tror Winters försäkring (Agria) skulle ha gått upp typ 30% i år, om inte lite till. Ändrade till max fast självrisk och halverade den. Klarar mindre saker själv kostnadsmässigt och med boxer känner jag att det är det stora grejerna som jag vill ha hjälp med. När det blir valp har jag förberett ett brev som ska skickas till flera olika bolag för att få en bra jämförelse.

Har nu varit på Lilys hittills längsta promenad :) 5,2km blev det och hon var lös hela tiden, vilket innebar massor av springande :D Hon verkade dock inte bli speciellt trött av det (hon har varit väldigt tydlig med när hon blir trött under promenader tidigare), bara väldigt, väldigt hungrig!

Hon var en duktig tjej och kom till mig när det plötsligt dök upp en annan människa i skogen och hon höll sig allmänt nära hela promenaden. Ebrah var lös lite ibland och tycker verkligen det är hur kul som helst med Lily.

Väl hemma igen fick de middag. Lily verkade hungrig när hon ätit sin middag, så hon fick drygt 100g till. Det verkade göra susen och nu sovs det för fullt här hemma. De har också tränat lite tricks och lydnad idag och gått rastningsrunda runt en park där det fanns massor av spännande att titta på. Imorgon blir det nog en lite lugnare dag :)

Tränade rally med Milou och det var bra för jag fick en ny syn på vad jag ska fokusera på, vad vi har lätt för och vad som är lite för svårt så jag vet mer om hur jag ska lägga uppträningen fram till kursen börjar om 3-4 veckor.

Jag har varit sjuk så jag har inte orkat träna lika mycket som jag vill så det var två ivriga grabbar här. Milou var helt till sig över att få träna, sprudlande av energi och det är alltid roligt. Och Alvin kom och började slänga omkring med sin leksak framför mig och gjorde sitt favorit trick med att vinka så att jag inte skulle missa honom när jag tränade med Milou, gick verkligen inte att missa honom då😂. Han är så söt.

Tog tillfället i akt och tränade med båda samtidigt, vänsterhandling med Alvin och högerhandling med Milou.

Vi tränade runt halv fem och Alvin leker fortfarande själv på mattan så här snart en timme efter med en ny favorit leksak. Det är så mycket bus och kärlek i den lilla krabaten. Han är 11,5 år men lika busig som alltid.:heart

Tungt att gå i all blötsnö men fin motion och bra fotoväder 😁 Valpen växer så det knakar...
IMG_1092.webp

Jag har funderat på att borsta tänderna på valpis, tänker att det kan vara bra om hon blir så glupsk som vuxen att jag inte vågar ge rejäla, köttiga ben som jag annars upplever att är det bästa för tänderna. Hon tycker att det är jättejättekul att tugga på tandborste, men vet inte riktigt hur jag ska tänka med det hela :p Vad är det för tandkräm du har som hundarna gillar? Gör den något speciellt eller är den bara till för att vara god?
Jag har Virbacs enzymtandkräm. Vet inte riktigt om den gör så mkt extra men Fred fick genast mkt bättre andedräkt när jag började med denna. Men det kanske bara berodde på att jag inte borstat på så länge!

Jag har Virbacs enzymtandkräm. Vet inte riktigt om den gör så mkt extra men Fred fick genast mkt bättre andedräkt när jag började med denna. Men det kanske bara berodde på att jag inte borstat på så länge!
När jag var i djuraffär och kollade på tandkräm så fick jag höra att det bara fanns en i deras sortiment som faktiskt gjorde något för tänderna, de andra var bara "smaka gott". Vad skillnaden var fick jag dock inte riktigt förklarat för mig så jag vet inte hur mycket sanning det låg i det påståendet :meh: (den som skulle vara bäst var såklart också dyrast)

När jag var i djuraffär och kollade på tandkräm så fick jag höra att det bara fanns en i deras sortiment som faktiskt gjorde något för tänderna, de andra var bara "smaka gott". Vad skillnaden var fick jag dock inte riktigt förklarat för mig så jag vet inte hur mycket sanning det låg i det påståendet :meh: (den som skulle vara bäst var såklart också dyrast)
Jag köpte min hos veterinären och tog den dyraste för den brukar ju vara bäst tänkte jag. 😅

Idag trodde jag att jag skulle förlora min ena hund 😢
Jag var ute och gick med henne lös i skogen (har gått den rundan sen 2015) och hör hur hon skriker och när hon kommer till mig ser jag bara blod. Hon var illa skadad och jag försökte sätta tryck på benet men det bara pulserade. Jag fick tag i min mamma som kom med bil, väntade i tio långa minuter på henne. När hon kom fram så hade hunden tappat väldigt mycket blod och hon var knappt vid medvetande. Bilresan till närmsta djursjukhus var kritisk, jag trodde inte att hon skulle klara sig.

Vi blev mötta i dörren av ett helt team och på några få minuter var Peg sövd och inne på operation.
Venen i benet hade brustit - artär och sena hade klarat sig som tur var.
Jag fick med mig en väldigt ledsen och orolig hund hem men huvudsaken är att hon lever.
Det var en riktig skräckupplevelse 😞

Jag har försökt med eltandborste men mina hundar blev så besvärliga men jag kanske gav upp för fort. Måste nog testa igen!
Jag försökte med eltandborste ett tag men fick inte till det och nu använder jag nästan enbart fingertuta. Det skulle säkert vara bättre med borste också men med fingertutan är det lättsamt och då är det mindre risk att jag inte "orkar" (på min enda hund 😅)

Jag var ute och gick med henne lös i skogen (har gått den rundan sen 2015) och hör hur hon skriker och när hon kommer till mig ser jag bara blod. Hon var illa skadad och jag försökte sätta tryck på benet men det bara pulserade. Jag fick tag i min mamma som kom med bil, väntade i tio långa minuter på henne. När hon kom fram så hade hunden tappat väldigt mycket blod och hon var knappt vid medvetande. Bilresan till närmsta djursjukhus var kritisk, jag trodde inte att hon skulle klara sig.

Vi blev mötta i dörren av ett helt team och på några få minuter var Peg sövd och inne på operation.
Jag fick med mig en väldigt ledsen och orolig hund hem men huvudsaken är att hon lever.
Fy sjutton! Hoppas hon repar sig snabbt 🧡

Vilken traumatisk upplevelse, fy tusan! Vad hände som gjorde att venen fick sönder?

Men jösses! Hoppas hon återhämtar sig utan problem nu. Och sån tur att din mor kunde komma direkt med bilen.

Vilken traumatisk upplevelse, fy tusan! Vad hände som gjorde att venen fick sönder?
Hon hade ett djupt och brett sår på frambenet. Veterinären sa att ”snittet” var väldigt rakt och funderade själv på hur det kan ha uppkommit.
Hon sprang på ett kalhygge och när hon kom nära mig hörde jag att hon skrek av smärta.

Jag ska ut imorgon till platsen och se om jag kan spåra blodet. Gnager i mig att jag inte vet vad som hände!

Men fy vad otäckt! Tur i oturen att det inte blev ännu värre ❤️

Jag försökte med eltandborste ett tag men fick inte till det och nu använder jag nästan enbart fingertuta. Det skulle säkert vara bättre med borste också men med fingertutan är det lättsamt och då är det mindre risk att jag inte "orkar" (på min enda hund 😅)
Jag började med en sån där fingerborste men när den blev utsliten köpte jag en hundtandborste men tror jag kommer köpa en fingerborste igen. Tycker den var lättare att använda när hunden inte riktigt vill få tänderna borstade! Tänker att all typ av borstning är bättre än inget!

Vilken fruktansvärd upplevelse, sån tur att det gick väl till slut :heart Hade hon stuckit sig på nåt vasst som punkterat venen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 741
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar