Uppdatering på "Min sits och inverkan"

hjärter_dam

Trådstartare
Idag var det dags att ida igen. Hästen var extremt pigg, men lyssnade ändå och blev inte så stark.

Jag försökte att tänka på alla goda råd som ni gett mig, dvs stänga handen, ner med hälen, upp med blicken, fram med bäckenet osv osv. Jag är rädd att det blev lite mycket på en gång, så det blev en aning förvirrat istället. Men jag känner att de små små ögonblicken jag både sitter rätt och gör rätt, då fungerar det verkligen :)

Tyvärr var fotografen inte riktigt närvarande, så korten är av rätt så dålig kvalité, och det blev bara en enda travbild, men ni får hålla till godo så länge.

Enda bilden där jag själv är någorlunda nöjd med hur jag sitter
IMG_0515.jpg

Mitt i ett galoppsprång
http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0503.jpg

Vart är mitt överliv på väg :confused:
http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0508.jpg

Och så travbilden, lättridning
http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0502.jpg

Jag försökte tänka på att rida henne så lång och låg som möjligt, men iom att hon var så pigg så var det svårt att få henne så pass avslppnad. När jag försökte mig på att rida utan stigbyglar så lyckades jag ramla av, så det vågade jag mig inte på något mer:( Behöver verkligen balansträning.

Hoppas att det finns nånting att kommentera på bilderna, det kändes hyfsat bra men bilderna och vad jag såg på dom var inget att hurra för...

/S.

Sv: Uppdatering på "Min sits och inverkan"

sadeln ligger för långt fram..

Jag vet :crazy: Men hästen är inte min och då får man glatt använda den utrusning som står till buds. Och jag hade sadlat längre bak, men den ger sig liksom av framåt. Det går att förbättra lite grann med en antislipp-pad, men den låg hemma just idag.

/S.

Jag får intrycket när jag ser bilderna att du har en tendens att knipa med benen, särskilt vaderna. På nästan varje bild pekar tårna ut ganska mycket och vaderna ser spända ut. Kanske gör du det för att kompensera för att du är osäker på din balans? Problemet är att det bara gör saken värre, eftersom det gör att du antagligen inte kan komma ner i sadeln ordentligt. Jag har precis samma problem som du. För att motverka det brukar jag tänka på en passage i "Ett med hästen" av Sally Swift. Där skriver hon om en ryttare som klarade att rida i skog och mark, trots att han inte hade några ben. Om jag sitter och spänner mig brukar jag alltså låtsas att jag inte har några ben och fokusera på mitt mittparti i stället. Det brukar leda till den dubbla effekten att jag slutar knipa med benen och att jag får bättre balans och kommer djupare i sadeln.

Jag tror att någon (kanske jag:o ) redan i den förra boken tipsade om Sally Swifts böcker, men jag gör det gärna igen. Jag tycker att de har gett mig mycket, trots att jag inte har möjlighet att träna för en instruktör med inriktning på centrerad ridning.

/Hellas

Det är nästan omöjligt att rida bra när sadeln ligger så dåligt!
Tro mig, har haft det precis likadant!!
Säg till ägaren att sadeln inte passar??

akta så intee innerhanden åker över mankammen. annars fint :)

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 650
Senast: Askur
·
Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 841
Senast: Got2Be
·
Hemmet Får smått panik här hemma snart. Vi har hus, men det är dels rätt märkligt byggt och heller inte så stort, så det blir väldigt trångt...
Svar
15
· Visningar
3 011
Övr. Hund ... den här lille skitstöveln föddes! Jag minns så väl första gången jag var hos uppfödaren och skulle titta på de 4 små kräken...
2
Svar
35
· Visningar
2 932
Senast: fetange
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar