Uppdatering om "min" tonåring

Gnist

Trådstartare
Ja, det händer en hel del på den fronten :cool:

Både soc. och bup är inblandade och mamman i fråga har förbjudit tonåringen att vara här, för det är inte en bra miljö hemma hos oss menar hon på. Hon påstår dessutom att mina barn har dåligt inflytande på tonåringen i fråga och att h*n kan råka i elände om h*n är hos oss :eek:

Som om man kan hamna i något större trubbel mitt ute i skogen :rofl: :devil:

Pappan har dock inte de problemen, så när tonåringen är hos pappa så kommer h*n hit och bor här och när h*n är hos mamman, så kommer h*n också hit..

Teorin hos de flesta är att mammans bisarra påståenden beror helt på att det tar för mycket på hennes perfekta ego att inse och erkänna att hennes barn hellre är här än hemma hos henne.. Jag tror det stämmer rätt bra faktiskt :angel:

När tonåringen är här, så vilar h*n mycket, duschar, äter, sover och pratar mycket med både mig och mina tonåringar. H*n säger själv att h*n mår bra av att "bara få vara", när h*n är här och att det är så skönt att det inte är en massa bråk och tjafs här, som det är hemma hos båda föräldrarna..

Mamman hotar dessutom med att omyndighetsförklara tonåringen iom att h*n fyller 18 i mars, eftersom hon vet att h*n då mest troligt flyttar hemifrån samma dag som h*n fyller år. Mamman ljuger även om att hon regelbundet pratar med mig och skickar brev etc. :mad: :devil:

Hon är inte riktigt riktig den damen har jag konstaterat!

Så tyvärr har eländet inte löst sig ännu och det verkar som om det kommer att ta sin lilla tid och förmodligen hinner tonåringen fylla 18 innan dess och då gör h*n ju som h*n vill tack och lov :)

Var ju många som engagerade sig när jag skrev den första tråden och jag tänkte att ni kanske var intresserade av att veta hur det gick.

Sv: Uppdatering om "min" tonåring

Trist att det inte löst sej än, speciellt om det beror på mammans ego!

Men man kan väl inte omyndigförklara någon bara sådär?

Nej, det kan man inte, men hon säger alltid sådana saker = tonåringen blir väldigt osäker och rådvill och vet inte vad h*n ska tro :crazy:

Mamman kör med psykisk terror ( :mad: ) enligt min åsikt :cool:

Det var "kul" att läsa en updatering! Beukar fundera över hur det går. Tråkigt att höra att mamman är så avigt inställd, det sårar väl hennes ego. Självklart måste det kännas jobbigt som mamma när ens barn inte vill bo med en, men det verkar finnas många konkreta exempel på vad som skulle kunnas förbättras i hemmiljön, så då borde hon ta åt sig av dem.

Hemskt när en vuxen människas labila psyke ställer till det för barnen.
I tidernas begynnelse när jag blev lärare så hade jag faktiskt en elev till vars mamma man inte fick säga att barnet trivdes i skolan! Då blev h*n kvar hemma i några dagar för att "det mådde dåligt för att det var så hemskt i skolan"...
Fick sluta upp att säga något positivt alls när mamman var i närheten, för allt sådant tolkades som att barnet trivdes bättre i skolan är hemma hos mamma och så fick det bara inte vara!
Jag mår fortfarande illa när jag tänker på detta. Undrar vad det blev av den stackars ungen sedan.

Men man kan väl inte omyndigförklara någon bara sådär?
Nej, avskaffades 1989 och ersattes av förvaltarskap. Dock krävs både läkarintyg och beslut i tingsrätt; i Gnists fall skulle nämnda instanser mest få sig ett gott skratt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 241
Senast: Mabuse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV