Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma igen med båda killarna. Dom är väl inte bästisar direkt, men ska hoppas att det kommer med tiden! Vi försöker ta det lugnt så att Catch får göra sig hemmastadd, undvika spända situationer mellan grabbarna och bara lära känna varandra. :) Igår blev det en långpromenad i skogen och ett besök i stallet och agilityplanen.

Fina Catch!! Stort lycka till. Så kul att ni fick med honom hem!

Fina Catch!! Stort lycka till. Så kul att ni fick med honom hem!

Ja vi är jätteglada i honom! Precis den hund vi letat efter. :)

Och nu gör killarna här hemma faktiskt ett försök att leka lite ihop! Framsteg! :love: Började ju lite tråkigt med att vår corgi (som var smart nog att mopsa upp sig mot en tre år äldre hane inträngd i ett hörn - och slarviga matte missade vad som höll på att hända och hann inte avbryta :banghead::() fick sig ett bett i örat och fick bli sydd och gå med tratt, så efter det har stämningen stundvis varit lite spänd. Men nu verkar det vara bus på gång så det bådar ju gott! :)

Om jag inte hade bildbevis hade jag nästan inte trott det själv, men Billy kan gå i någon slags fotposition med fin kontakt:

2014-09-01-2123_5404c7a2e087c32a5a3fe424.jpg

Och Ivan kan ligga duktigt på grus och sten utan att huka:

2014-09-01-2122_5404c779e087c36819933c4b.jpg

Så nöjd med de här krypen just nu! :D

Åh, Laddas äckelnoskvalster verkar ha börjat ge med sig! :banana:

Igår gick hon första spåret sedan behandlingen (för 6 dagar sedan), samt första spåret på drygt tre månader.
Jag lade ett svårt spår bara för att testa gränserna (drygt 25h liggtid, 650m långt, ca 1 dl blod utspätt med lite vatten, öppet område, kuperad terräng, mark som är flitigt använd av både människor, hundar och ryttare), och hon löste spåret bra!
Vi hade några problem, t ex där jag lagt en del av spåret i en upptrampad stig. Förmodligen har fotgängare fått med sig doften en bra bit bort, eftersom hon följde stigen 60m längre än vad jag gjort, innan hon kom fram till att det inte var där spåret gått. Då ringade hon sig tillbaka och fortsatte fint. Det hade också blåst en del så att dofterna flyttat sig, vilket gav oss vissa problem eftersom hon spårade ganska långt ifrån spårkärnan.

Lite mer viltspår men även hårda spår, så ska vi nog vara tillbaka där vi avslutade!

Fick dessutom ett infall och bokade träningstid i ett vildsvinshägn i morgon. Förmodligen ska hon gå UKL i helgen, och då blir det nog bra uppladdning :)

Vi började ge standart normal till vår hund för 6 veckor sedan och är supernöjda, allt har blivit bättre med henne! Min svärmor söker också nytt foder till sina som typ alltid gått på RC, finns det någon anledning att inte rekommendera standart till henne? Kanske standart extra? Hennes ena är 6 månader, fralla, äter jättedåligt så det är väl främst för hennes skull hon vill ha ett nytt. Tankar?

Vi började ge standart normal till vår hund för 6 veckor sedan och är supernöjda, allt har blivit bättre med henne! Min svärmor söker också nytt foder till sina som typ alltid gått på RC, finns det någon anledning att inte rekommendera standart till henne? Kanske standart extra? Hennes ena är 6 månader, fralla, äter jättedåligt så det är väl främst för hennes skull hon vill ha ett nytt. Tankar?

Byt, byt, byt :D Och nej, det finns ingen anledning att inte rekommendera henne att byta. Dock kan det vara bra att börja med "normal" och sedan byta till "extra" om behovet finns. Annars, testa färskfoder ;) Det är både smaskigt, lättsmält, snällt mot magen och nyttigt. Billigare än RC brukar det också bli.

Byt, byt, byt :D Och nej, det finns ingen anledning att inte rekommendera henne att byta. Dock kan det vara bra att börja med "normal" och sedan byta till "extra" om behovet finns. Annars, testa färskfoder ;) Det är både smaskigt, lättsmält, snällt mot magen och nyttigt. Billigare än RC brukar det också bli.

Hon har lagt undan en 2kg's på affären, dom hade bara extra så det får det bli.. Färskfoder ger hon också :)

Tänkte vara en snäll matte och ge hundarna var sin nyslaktad tupp till middag.

Att jag aldrig lär mig.

Mina blödiga jyckar tittar anklagande på mig när jag dödar tupparna och vägrar äta för än efter att jag styckat dem till oigenkännlighet.

Förutom Frodo och besökande mamma Roia då, som glatt slet i sig sina tuppar och högg in på de fjäderprydda skinnen som jag drog av för att de ska slippa bajsa fjäder i flera dagar.

Boss blick talar med all önskvärd tydlighet om att han vet att jag DÖDADE tupparna. Man får faktiskt inte DÖDA saker. Han ser helt strykrädd ut... :crazy:

Tänkte vara en snäll matte och ge hundarna var sin nyslaktad tupp till middag.

Att jag aldrig lär mig.

Mina blödiga jyckar tittar anklagande på mig när jag dödar tupparna och vägrar äta för än efter att jag styckat dem till oigenkännlighet.

Förutom Frodo och besökande mamma Roia då, som glatt slet i sig sina tuppar och högg in på de fjäderprydda skinnen som jag drog av för att de ska slippa bajsa fjäder i flera dagar.

Boss blick talar med all önskvärd tydlighet om att han vet att jag DÖDADE tupparna. Man får faktiskt inte DÖDA saker. Han ser helt strykrädd ut... :crazy:

Aysu hälsar att hon kan komma på besök och gärna hjälper till med såväl dödande av tuppar samt att äta upp dem ;)

Jag kan tänka mig det, mina otacksamma kräk skulle bara veta hur bra de har det! ;)

Och tuppar blir det mååååånga i höst, så ni får gärna komma på en festkväll. Fast jag förbehåller mig rätten att avliva dem humant först;)

Åkte en sväng till bruksklubben och tränade lite agility. På parkeringen mötte vi en ägare med en ridgeback som frågade om de kunde hälsa. Självklart gick det bra och funkade super! (var nästan lite orolig att hon skulle fått men på stora hundar efter att hon blev så arg på @Wingates dobbis igår när han blev lite på :D ) Men det gick så bra med den enorma ridgen! = Lugn matte. Och ägare var så otroligt vettig! Vi stod och pratade hundträning i säkert 30 minuter och hon var jättebra med Alice som inte reagerade nämnvärt. Hon gick ju inte fram, men klarade av att ridgeägaren tilltalade henne med ögonkontakt och allt! :love:

Sen gick vi in och tränade lite och vi klarade en liten bana på 6 hinder i ett U. Hopp, balansbom, hopp, U-sväng, hopp, A, hopp! Första gången vi köra balansbom och A i full fart och hon tog kontaktfälten jättefint! Hurra! Jag har även skaffar mig ett par riktiga springskor, vilket underlättade för mig också.. :D

Mycket nöjd med Alice just nu. Kändes så bra att träffa @Wingates igår (som t.o.m fick gosa med Alice!!) och idag har varit samma! Hon är väldigt krävande men oj, oj, jag minns knappt hunden jag hämtade för snart ett år sen. Hunden som inte tog saker från handen, inte åt ben, inte lekte och gick konstant fot i ren rädsla. Känns overkligt att försöka minnas att det faktiskt var så.

6b19100de61c81dc7c9af04709b97130_zpsbc9558dd.jpg

Såååå. Det blev jaktprov för oss igår ändå, så nu har Ladda fått sin första jaktprovsmerit! :love:
Vi blev femte bästa ekipage av tolv, en kompis knep två poäng mer än oss och blev fjärde bästa och kullbrodern hade fem poäng mer än oss och blev tredje bästa hund.

Det är en väldigt lång dag för våra unga hundar, som prövas i 5 olika moment:
Hardrev (där bedöms näsa, skall, spårvilja, spårsäkerhet), ett skogsmoment där man bedömer hundens sök och självständighet, vattenarbete där man bedömer hundens vattenpassion, apportering av kallvilt samt skottprövning. Under hela dagen bedöms också förigheten och samarbetet mellan förare och hund.
Här finns mer info om provet, för den som är intresserad.

2p är godkänt, 8p är max. Maxpoäng på provet är 74p, godkänt är 32p och medel för rasen är 49,6p.

Ladda fick:
Hare
Näsa: 3
Drevskall: 7
Spårvilja: 3
Spårsäkerhet: 5
"Provas på två harar.
H.1: Tar ej an anvisad löpa, stöter egen hare som jagas ca 300m på syn, därefter 300m med något glest skall. Arbetar i 2 min.
H.2: Tar an bra på stubb i medvind med bra skall. Driver ca 350m, jobbar i 3 min."

Jag satte på henne så jäkla dåligt på den första haren, blev väldigt stressad och lät henne gå iväg innan jag märkte att hon faktiskt inte hade löpan i näsan. Detta resulterade i att hon tog några andra slag åt helt fel håll, innan jag kunde kalla in henne och rikta henne rätt. Då hittade hon en annan hare som hon stötte upp. Man bedömer inte arbete där hunden jagar med synen utan bara när den jagar på löpan utan synkontakt, så första haren var i princip nollad på alla moment.
Andra haren fick vi en riktigt bra ansättning på, och hon gjorde ett bra arbete på den. Kunde såklart ha arbetat med den längre dock. Hade vi fått lika bra påsläpp på den första som på den andra hade poängen förmodligen sett annorlunda ut, men det är ju så det är.

Skogsarbete: 8 "Söker ut i högt tempo, finner och driver hare som observeras av domare. Jobbar med stort djup och bra bredd, kommer ut över 250 m."
Skogsarbetet gjorde hon riktigt, riktigt bra och gick hem med full pott. Hon var ute 320 m, och 250m räcker för full pott. Gjorde dessutom ett superdrev på hare, och domaren konstaterade att om hon gjort ett sådant under förmiddagen hade hon haft full pott på harmomentet. Så jäkla typiskt :p Hon låg ute totalt 20 minuter, var tillbaka så att hon såg oss 2 gånger. Det är en självständig dam det där.
Vattenarbete: 7
"Efter viss tvekan och kort fiske går hon i och simmar bra."
Apportering: 8 "Utmärkt apportering"
Vi fick en stjärna i kanten på apporteringen, den enda stjärna som domaren någonsin delat ut i detta momentet. Han sa t om att det var den bästa apportering han någonsin sett på ett unghundsprov :D Hon gjorde ett klockrent arbete med ett perfekt grepp. All träning har gett resultat!
Förighet: 8
"Utmärkt förighet under hela provdagen"
Total summa: 57p!

Med tanke på att hon precis fått den första behandlingen mot noskvalster, är på g in i löp och att vi var allmänt tveksamma om att ens starta igår så är jag så jäkla nöjd med henne.
Det var 21 grader varmt, vi trampade efter dom där jäkla hararna i fyra timmar och 8 km (!) på stubb, och hon höll trots det ihop jäkligt bra hela dagen. Så nöjd med min prinsessa! :love:

(ber om ursäkt för bukes eventuellt längsta provberättelse någonsin :angel: )

@Red_Chili Ja, älskar träningstäcket! Står STÖR EJ, tack! på ryggen och Vi tränar på båda sidorna. Har fått det uppsytt. Så himla bra!

KL
På torsdag ska vi börja på Lekkurs i Lund med vår favorittränare. Ska bli superspännande!
Var på "hundpromenad" i stan i lördags som arrangerades av en lokal djuraffär. Vi var ca 10-12 ekipage som gick på promenad och sen fikade på en gräsmatta. Jag hade informerat på FB om hur Alice är och hon hade sitt täcke på sig, så alla var superduktiga med henne och det gav resultat! Alice gosade med inte mindre än 3 helt okända människor och tog godis + kommando från en av dem! :love: Snacka om att det blir skillnad när andra hundar är med och folk är kloka! Det fina är att hon har förstått att hon kan gå undan. Vill hon inte hälsa så backar hon och vet att då slipper hon! Förr kunde hon stå kvar helt paralyserad av panik och låta någon klappa henne, vilket inte kändes bra alls.
Men nu börjar det verkligen hända grejer med lilla damen. Hon har till och med lärt sig att åka bil! :D

Vi har sankat får på Hardangervidda i 3 dagar, varken hundarna eller jag kan gå ordentligt efter det så nu vilar vi ut oss på en fjällgård strax öster om Haugesund. Stackars oss :love:

Tot vandrade vi i 22 h på mindre än 2 dygn, och då pratar vi raskt tempo upp och ned för fjäll i jakten på får. Fridolf och Boss sökte, hämtade och drev hem hela dagarna. Frodo drog mig;)

Man får viss respekt för deras fysiska kapacitet när de gör en 500 meter lång utgång i full fart upp längs en fjällsida, upp bakom toppkrönet för att komma fram bakom fåren flera hundra meter från där jag står. Än mer imponerad över att de kunde göra flera sådana om dagen, med lite stela ben som enda biverkning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka