Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frodo slog sönder två framtänder här om dagen och är nu inlämnad till vet. För operation. För mig som aldrig lämnar bort dem i vanliga fall är det jättejobbigt, men han charmade hela kliniken på 2 röda och verkade lovligt nöjd när jag åkte. Måtte sövningen gå bra nu bara!

Usch så jobbigt! Jag håller tummarna för att allt gått bra idag.

Jag insåg precis att för exakt ett år sedan satt jag på tåget, på väg till uppfödaren för att hämta min Aysu... Ett år... Tänk att det kan kännas som jättekort tid och evigheter samtidigt. På något vis har jag jättesvårt att förstå att jag någonsin klarat mig utan den här lilla galningen. Galningen som nyligen brottades med sig själv i sängen, pigg och glad trots att hon tidigare idag fått springa och leka med sin nya bästis på långpromenad osv :D Aldrig trött. Alltid glad. Det är min Aysu det :love:

Här går det trögt och skulle nog behöva lite pepp. Det är nu närmare tre år sedan jag tog bort min tik och sedan dess har jag letat hund mer eller mindre aktivt. Till Jul går jag ut skolan och hundletandet har tagit fart. Det började med att jag hittat den för mig perfelta parningen av en ren slump MEN ägaren till tiken ångrar sig och beslutar att inte para alls..... :/
Igår kom det ut en annons på en valp från en kull som jag tittat på tidigare fast då åt min pappa. En tik fans kvar i kullen, leveransklar nästa vecka. Snabba beslut gäller, kontaktar en av kennelägarna och allt låter bra. Jag vill kolla upp att allt funkar med hundvakt, transporter (långt att hämta) och allt som hör valp till och lovar att ringa under dagen idag (chattade med dem vid 22 tid i går). Har under dagen kollat precis allt och löst alla ev.problem och ringer upp kenneln vid 16 tiden bara för att få veta att en annan kvinna har ringt på förmiddagen. Denne vet inte om hon ska ha valpen men kenneln vill hellre sälja till henne så de erbjöd sig att höra av sig på söndag om valpen inte var såld.... :(

Jag tycker naturligtvis att kennlar måste få välja sina köpare men kändes sjuk sårande att bli bortvald på detta vis. Hade förstått om det var att jag inte kunde erbjuda samma i form av träning och tävling som den andra kvinnan men det handlar inte om det utan det är kort och gott att jag är känd men inte tillräckligt känd hos kenneln så dom valde ett säkrare kort.

Men jävligt pissigt för mig och jag vet inte om jag har lust att vara deras tredjehands alternativ om ingen annan vill ha valpen liksom? Skulle ni vänta till på söndag eller skulle ni bara forsatt leta vidare och lägga denna kull bakom sig?

Jag har ett omvänt problem. Är ganska nöjd med flocken som den är men har fått ett gulderbjudande om att bli fodervärd åt en valp som väntas födas vid årsskiftet. En hund som jag säkert skulle ha sjukt kul med - men det blir ju då en tik. Vill jag verkligen ha en tik till? Vet ju sen tidigare att jag är en inbiten hanhundsmänniska...

Suck. Tack vare enorm velighet och oförmåga att få nånting gjort har jag tillbringat sista dagarna med att (totalt ineffektivt!) förbereda för att åka bort ett tag, försökt ställa huset i ordning för att stå tomt osv. Monster har inte riktigt hunnits med, plus att han i alla fall idag har börjat stressa rätt rejält eftersom han märker att nåt är på gång. Han vill inte längre gå förbi bilen, han stannar och vill hoppa in - rädd att han inte ska få komma med när jag far. Vilket utmärkt läge för att stoppa honom i bilen imorgon för en fjortontimmars resa - lugn och avslappnad! :up:

Framförhållning, vem, jag? :banghead:

Lite gnäll - Vi ska på bröllop, så hunden har fått följa med mina föräldrar ut till deras sommarstuga över helgen för att slippa sitta hemma alldeles ensam hela eftermiddagen och kvällen. Härligt för honom som får en hel holme att springa fritt på några dagar, men jag saaaknar ju honom något förfärligt! :arghh: Hur tomt kan ett hus bli utan hund egentligen?

Annars är det bara fyra dagar kvar till vi startar vår resa ner mot Skåne, och förhoppningsvis kommer vi hem med två hundar istället för en! :love:

Idag kom vi hem från helgens lure coursing-tävling, och Aysu VANN! :D Och hon inte bara sprang fint och vann av salukitikarna, hon sprang så fint att hon fick dagens absolut högsta poäng av alla raser. Cert fick hon också, och jag har nästan tappat kollen på hur många som kom fram och öste beröm över Aysu efter det första av de två loppen. Världens bästa lilla guldsaluki :love:
Nu måste jag bara se till att fixa utställningsmerit, för då kan hon bli champion nästa år om hon plockar ett cert då med. Nu har hon tävlat tre gånger och fått två cert och på första tävlingen skulle hon ha plockat cert om hon bara tagit en ynka poäng till. Känns nästan lite overkligt :p

Idag kom vi hem från helgens lure coursing-tävling, och Aysu VANN! :D Och hon inte bara sprang fint och vann av salukitikarna, hon sprang så fint att hon fick dagens absolut högsta poäng av alla raser. Cert fick hon också, och jag har nästan tappat kollen på hur många som kom fram och öste beröm över Aysu efter det första av de två loppen. Världens bästa lilla guldsaluki :love:
Nu måste jag bara se till att fixa utställningsmerit, för då kan hon bli champion nästa år om hon plockar ett cert då med. Nu har hon tävlat tre gånger och fått två cert och på första tävlingen skulle hon ha plockat cert om hon bara tagit en ynka poäng till. Känns nästan lite overkligt :p

Wow, heja Aysu och grattis till er båda! :D

@Red_Chili Vad roligt, grattis!! :D
Hon har väl tagit utställningssituationerna bättre på sista tiden? Hoppas verkligen att ni får till utställningsmeriten :)

Kl,
För oss lunkar det på, vi har tagit lite träningspaus under sommaren. Dels för att vi var iväg på ett fyra dagars apporteringsläger som tog oväntat hårt på Laddas träningssug, men även för att det har varit så jäkla varmt. Vi gjorde visserligen permobjörntestet i juli, men det var mest en kul grej :)

Nu börjar det dock bli dags att köra igång, Ladda ska gå unghundsprov i början av september och tiden går i en rasande fart. Det värsta är att hon verkar börja löpa, vilket innebär att vi inte får starta något prov :banghead:
Unghundsproven för wachtlarna är det viktigaste provet dom gör, dels för deras egen skull, men även för föräldrarna. Det är ett slags anlagsprov där man under en dag, genom 5 olika moment, bedömer hundens näsa, skall, vilja, säkerhet, skogssök, vattenpassion, förighet, skottreaktion och apportering. Detta blir till statistik för hur föräldradjuren nedärver sig. Har hunden inte godkänt på det här provet får man inte starta resten av proven (Öppen klass, skogsprov, vildsvinsprov), och man får inte heller ställa i jaktklass och får då inga cert.

Till saken hör att unghundsproven bara går under september, och brukar vara väldigt fulla. Har lagt fram som förslag att ha ett prov för enbart tikar (då skulle även tikar i löp kunna starta där), men har inte fått något gehör på det.
Det verkar dock finnas några platser kvar även under de sista helgerna, så jag håller tummarna för att hon antingen håller på löpet åtminstone några veckor till, eller att hon börjar löpa typ imorgon :p

Just det!

Ladda har ju gått sitt första riktiga eftersök också :)
En kompis till mig sköt en bock i lördags kväll, en bra träff och bocken gick ca 60 meter. Ladda fick hitta skottplatsen själv och markerade den tydligt, innan hon gjorde ett säkert arbete i spåret fram till bocken. I slutet blev hon lite förvånad när det låg ett helt djur i slutet i stället för en klöv, så hon provade att skälla ut honom några gånger innan hon gick fram och undersökte honom grundligt :D Väldigt nöjd med hennes jobb, ett utmärkt första dödsök.
Bild i spoilern, obs att det är ett dött vilt med på bilden.
Stolt tjej efter väl utfört arbete!
Skärmavbild-2014-08-18-kl.-10.59.27.png

@mazariin, tack! :D

@AraSlei, Tack! Och ja, hon har tagit utställningssituationen extremt mycket bättre sen vi började med LC. Ska ta mig till lite lydnadstävlingar och annat för att miljöträna också, så ska det nog gå fint på en utomhusutställning nästa år :)

Är det någon här som cyklar med sina hundar ibland? Varför/varför inte?

Jag och sambon har nyss flyttat, lite längre ifrån centrum än innan så jag har fått en cykel som jag använder för att cykla till tåget när jag ska jobba.

Idag tog jag med mig Mira när jag skulle cykla ner till Ica och köpa ett kuvert, normalt sett hade det tagit tagit 10 min men jag cyklade långsamt så att hon kunde trava i normalt tempo.

Är detta bra/dåligt för henne? Sliter det mycket? Nojjig :angel:

Cykla är bra, men kör hellre på skogsvägar än asfalt, skonsammare för lederna.
Skulle dock aldrig sätta fast utanför Ica etc.

Cykla är bra, men kör hellre på skogsvägar än asfalt, skonsammare för lederna.
Skulle dock aldrig sätta fast utanför Ica etc.

Ja jag försöker ha henne på gräset vid sidan om asfalten :) Ang. Ica så var jag bara inne i "för-butiken" och köpte ett kuvert på 2 min. Annars binder jag inte heller utanför.

Precis kommit hem efter första kurstillfället på rallykursen. Herregud dessa skyltar är ju förvirrande, lite svårare än jag trodde. Blev ju inte bättre av att galning apporterade både en kon och skylt :D Men kul var det, ska nog bli bra så småningom. Hoppas det ger bättre kontakt i vanliga lydnaden också.

Jag och grabbarna har haft en väldigt bra träningshelg, agility på lördagen och lite blandad träning på söndagen (läs: vi drällde på klubben i två timmar).

I morgon ska jag försöka påminna Billy om hur vi ska göra i utställningsringen. Sen är det full fokus på helgen och rasspecialen!

Det kan gå precis hur som helst i ringen, men jag hoppas på ett exc i alla fall (vi startar både lördag och söndag). Billy är så jäkla snygg nu, perfekt hull och perfekt musklig. Jag tycker i alla fall att han är den snyggaste pinnen jag någonsin sett. :angel:

I agilityn kan de gå hur som helst, men vi känns rätt slipade. Jag har ganska låga krav och förväntningar där, vi har inte tävlat sedan i vintras och jag vill bara ha roligt.

Rallyn är det som känns mest spännande. Om Ivan känner sig trygg och kan släppa allt runt om och fokusera på mig tror jag att det kan gå riktigt bra. Jag tenderar ju att underskatta den där lilla punschpralinen gång på gång...

Jag är väldigt uppspelt över att vi ska på rasspecialen. Vi åker med uppfödaren, utan husse och det känns som om vi ska på utflykt och äventyr. Ser så mycket fram emot det, jag tror att vi kommer ha superkul. (Och jag har varit jäkligt nere hela sommaren på grund av jobbiga hormoner på grund av gravid och eländig, så det är oerhört skönt mig att äntligen känna att något ska bli roligt. Det var ärligt talat ganska längesen jag kände så...)

*Slut på novell*

Ha så kul @Blueberry !

Kl
Bra hunddag :) och jäklar vilken kraft 19 kg aussie kan dra med när hon sätter den sidan till!

Har varit på äventyr på egen hand med bara Sigge (uppskattat om man frågar hundarna!). Först hos veterinären för vaccination, sen freestyleträning vid ett köpcentrum och sen till djuraffären för att kolla burar. Har insett att jag lite akut behöver en tygbur till helgens tävlingar :p

Sen fick Stoja ensam husse OCH mattetid kombinerat nu ikväll. Med cykel/drag/agility/budföring. Trött, nöjd och glad tjej!

Helgens tävling förresten... stoja ska debutera agility och tävlingen är visst ett stort expo. Hej nervositet! :p

Dagens agility blev betydligt mindre än jag tänkt, hon tog i så framför cykeln när husse var med så hon var rätt trött. Men snyggaste slalomingångarna någonsin! Resten satt också, så det känns rätt lovande.

Idag har mira fått busa med min bekants whippet, för första gången! Whippeten är en omplacering och inte lärt sig hur man ska bete sig riktigt, men mira är typ världens snällaste så efter han skällt färdigt och lugnat sig busade dom så fint så :love:

Idag när vi var ute så passerade vi en fårhage med får i. Jättetråkigt eftersom jag hoppats på att kunna släppa Aysu där. Gick vidare till nästa fårhage och jodå, den var utan får i MEN det var istället folk där från kommunen som jobbade med att fixa staketet.

Tänkte gå hem först, men insåg att jag ju faktiskt kunde fråga kommungubbarna om jag fick släppa hund i fårhagen, och jodå! Det var inga som helst problem. (Det ska jag komma ihåg till när annat folk klagar på att jag släpper hundarna i annat än rastgårdar...)

Aysu fick alltså springa där och oj vilken fart hon hade, hur glad som helst! Människorna i hagen, de vände sig om, iakttog henne och ropade till mig att de blev imponerade av hur snabb hon var :p

Dessutom passade jag på att kalla in henne några gånger, och även när hon var långt ifrån färdig med sin lek, även när hon sprang bort från mig, så tvärvände hon och kom i full galopp direkt när jag ropade. Jag älskar alltid att se det, men tänkte att det ju varit typiskt om hon framstått som en hund med dålig inkallning när det var folk från kommunen där ;) Kallade in henne 4-5 gånger under den korta tid vi kom dit och hon var lika duktig varje gång. Känns hur bra som helst verkligen, och inte brydde hon sig om de andra människorna heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka