Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har senaste dagarna haft noll motivation. Stoja har fått lära sig att öppna skåpsdörrar och städa sina leksaker (vilket än så länge funkar halvdant iof). Älskar klickerträning.

Sånt där tycker jag är så skönt ibland, att man kan shejpa in alla möjliga tokigheter och ändå ge hunden rätt bra mental träning, trots att det inte riktigt finns någon "anledning" till att kunna det som hunden lär sig :p

Jag har fräschat upp minnet om burtränat på mina nötter eftersom vi ska på utflykt som kommer att kräva väntetid i bur.
Mitt mål är att kunna ha en hund i buren som gillar läget och som väntar medan den andra hunden jobbar. Jag vill kunna skicka in i buren och att de sedan automatiskt lägger sig ner.

Det steget fungerar, båda kan numera kommandot "Buren!" då galopperar de in och lägger sig. :D
Sen om de är så himla lugna, det vet jag väl inte riktigt...

2014-08-07-0930_53e32b1ee087c341e87e202d.jpg

Tar det i snacktråden eftersom det inte är något livsavgörande, jag är bara nyfiken (som vanligt :o). Alltså: finns det något slags mitella för hundar, och vad används det till? Vi såg en hund på promenad idag som verkade ha typ en... sele(?) på sig, och ena bakbenet under magen (ungefär) förmodligen fäst i den här selen på något sätt. Jag blev väldigt undrom vad som hade hänt den, men den var jättestressad av att se Monster (gjorde utfall, eller försökte i alla fall), och jag ville inte göra något svårare för dem så vi höll rejält avstånd och jag kunde inte fråga ägaren något. De var så pass långt ifrån att jag inte riktigt kunde se vad det var hunden hade på sig heller - från början tänkte jag till och med att det var då väldigt vad den där hunden pinkar länge! Den till och med hoppar fram för att kunna fortsätta pinka! :eek: (Jag trodde alltså att den lyfte benet, inte att det satt fast sådär. :o) Det såg ju väldigt otympligt och vingligt ut och hunden tycktes inte riktigt kunna hålla baken uppe hela tiden, plus att för en skada måste det bli märkliga vinklar att läka i? Men jag antar att den kanske bara har det på sig på promenad?

Det här kanske är något jättevanligt och jag avslöjar min totala okunskap här, men så må det vara då. :p

Jag har precis blivit med hund igen efter att Max varit på semester 2 månader :D Så nu är den riktiga vardagen här med lite agilityträning och sen förhoppningsvis kurs i barmarksdrag nästa månad.

BLÖH! Skulle träna utomhus med Aysu för andra gången. Började precis som förra gången inomhus och "flyttade ut" efter det för att på så sätt bibehålla fokus på träningen och att det inte skulle bli en vanlig rastningsrunda. Det gick ju inte sådär överdrivet bra när grannes odåga till skäll-schäfer dyker upp precis när vi kommit utanför porten. Hunden som inte längre är en skällig liten söt valp utan nu en lite större valp på gränsen till unghund och som inte alls är söt när den tokskäller vid hundmöten. :devil: Inte heller blir det bättre av att det är just schäfrar som Aysu har allra svårast för. Och att hon reagerar starkare på hundmöten när de är nära hemmet. Jag VET att de sistnämnda punkterna inte är grannes problem utan mitt, men det kändes så surt när jag var inställd på rallylydnadsträning och istället fick träna på "Nej, schäfern tänker inte äta upp dig idag heller"...

Förresten, de som har hundar från försvarsmakten, får de någon som helst hjälp? Alltså instruktioner för hur man tränar hund, planering där det ingår valpkurs eller vad sjutton som helst? Odågan i huset verkar nämligen inte få något alls av sådant utan släpas runt huset någon gång ibland av ägarens små barn... Visst bor hunden inte här på heltid och kanske att husse är mer hundkunnig, men det märks inte på hur hunden beter sig när den väl är här i huset.

Ledig söndag för min del! Tjoho!
Jag och sambon åkte ut till Svaneholm och gick runt sjön, svärföräldrarnas
små frallor fick också följa med :)
image_zps7fcfacf2.jpg

image_zpsbc5044cd.jpg

image_zps3da84924.jpg

Har tagit mod till mig och anmält mig till en grundkurs till hösten:nailbiting: egentligen är tiden inte så gott om men vill komma igång lite och min tjej är ju ändå redan 9 månader. Det ska bli roligt hoppas jag men är så nervös och prestationsångesten kommer som vanligt som ett brev på posten:nailbiting: tänk om min hund är olydigast och bara kommer clowna runt och jag blir ensam sittandes i ett hörn typ med en hund som inte lyssnar:crazy: hur var det när ni började med grundkurs eller något liknande? tycker det ska bli jätteroligt att lära sig en massa men är nervös för om det blir moment när man måste "träna" inför andra folk och jag bara gör bort mig eller om jag inte ens hittar till första samlingen och kommer försent och blir helt "utanför":nailbiting:har aldrig någonsin varit på en klubb och detta är min första hund så det är så nytt allting:o *inte alls nervös*

Jag är SÅÅÅÅ glad min pudelmix Melvin sprang alla 250/300 metrarna i full fart bara en bit bakom vinthunden igår på LC träningen! Han är GRYMT snabb för att vara pudelkorsning och inte vinthund och känner man på honom så inser var hans kilon sitter! Han har lika biffiga rygg och "den där muskeln vågrätt över ljumsken" som vinthunden har, likaså biffiga på insidan låren men hans muskler syns inte så mycket som vinthundens såklart! Sedan andra loppet orkde han bara 2/3 och satte sig ner och väntade på mig! Jag mötte honom, tog av munkorgen och berömde honom då började han busa! Därför jag gillar pudlar. Glada clownar! Så härligt ha en busig och en cool hund. Att vinthunden William sprang skitbra och jättefort är inget som förvånar mig. Klart jag är stolt men att han kan vet jag ju. Igår skrek han dessutom när han såg de andra jaga för första gången så ja nu vet han var LC är! Men fortfarande lika cool innan egen start. Han är verkligen såååå underbar med sin tydliga av och på knapp! Nästa gång ska vi filma från sidan dock så man faktiskt ser starten/farten oxå =)

Har tagit mod till mig och anmält mig till en grundkurs till hösten:nailbiting: egentligen är tiden inte så gott om men vill komma igång lite och min tjej är ju ändå redan 9 månader. Det ska bli roligt hoppas jag men är så nervös och prestationsångesten kommer som vanligt som ett brev på posten:nailbiting: tänk om min hund är olydigast och bara kommer clowna runt och jag blir ensam sittandes i ett hörn typ med en hund som inte lyssnar:crazy: hur var det när ni började med grundkurs eller något liknande? tycker det ska bli jätteroligt att lära sig en massa men är nervös för om det blir moment när man måste "träna" inför andra folk och jag bara gör bort mig eller om jag inte ens hittar till första samlingen och kommer försent och blir helt "utanför":nailbiting:har aldrig någonsin varit på en klubb och detta är min första hund så det är så nytt allting:o *inte alls nervös*

Hörredu, du går väl ändå inte på kurs för att visa hur bra ni är, utan för att lära er något? ;) Och tänk så bra om du gör alla misstag på kursen istället för hemma, då har du ju instruktören nära till hands att bolla tankar och idéer med! Bra med kurs, det kommer säkert bli jätteintressant och kul :D

Just nu skrattar jag åt Aysu, igen. Ösregn ute, illamående och risig matte, men det hindrade henne inte från att bli busig. Så för att styra upp buset lite blev det ett lydnadsträningspass i köket som också filmades.
Jag kan inte låta bli att älska när hon har så tydliga åsikter om träningen som hon har här:
http://instagram.com/p/rjhD19vxdT
:D

Idag har vi varit till kliniken, corgin fick höft och armbågar röntgade och nu väntar vi nervöst på kennelklubbens utlåtande! :nailbiting: Vet att hans högra höft är sämre, han har redan haft problem med den. Men hoppas ändå på inte allt för dåligt resultat!

Passade på att röntga ryggen också när han ändå redan var lugnad, och där såg vet inte några avvikelser så det är vi glada för, långryggen och jag. :)

Idag har vi varit till kliniken, corgin fick höft och armbågar röntgade och nu väntar vi nervöst på kennelklubbens utlåtande! :nailbiting: Vet att hans högra höft är sämre, han har redan haft problem med den. Men hoppas ändå på inte allt för dåligt resultat!

Passade på att röntga ryggen också när han ändå redan var lugnad, och där såg vet inte några avvikelser så det är vi glada för, långryggen och jag. :)

Håller tummarna för så bra utlåtande som möjligt från SKK! :)

Tack! :) Väntar svar från SKL (finska kennelklubben). Vet berättade att hon fått utlåtandet redan några timmar efter att hon skickat in bilderna på sin hund, så nu sitter jag och trycker på "uppdatera" en gång i halvtimmen.. :angel::p

Om en månad ska vi till Norge och samla får som betar på utmark, så nu ligger hundarna i hårdträning vad gäller fysiken. Jag med för den delen... Utöver vallningen så blir det joggingrundor med däck och backar, massor av balans/koordination/styrketräning och så ren konditionsträning. De sover extra gott på kvällarna!

Det var fjärde försöket att få med balansarbetet på film, och han hade gjort ett hårt vallpass innan så han är lite trött, därav vinglandet.

Hörredu, du går väl ändå inte på kurs för att visa hur bra ni är, utan för att lära er något? ;) Och tänk så bra om du gör alla misstag på kursen istället för hemma, då har du ju instruktören nära till hands att bolla tankar och idéer med! Bra med kurs, det kommer säkert bli jätteintressant och kul :D

jo det är sant så ska jag försöka tänka:up::), hoppas det är fler nybörjare som inte kan så mycket så är vi flera:D instruktörer kanske inte tänker i stil med: varför gör hon så, så kan man ju inte göra, va dåligt!!:angel: som jag målar upp ibland och skrämmer mig själv, det vore ju lite konstigt om det vore så faktiskt:angel:^^

Är det någon här som cyklar med sina hundar ibland? Varför/varför inte?

Jag och sambon har nyss flyttat, lite längre ifrån centrum än innan så jag har fått en cykel som jag använder för att cykla till tåget när jag ska jobba.

Idag tog jag med mig Mira när jag skulle cykla ner till Ica och köpa ett kuvert, normalt sett hade det tagit tagit 10 min men jag cyklade långsamt så att hon kunde trava i normalt tempo.

Är detta bra/dåligt för henne? Sliter det mycket? Nojjig :angel:

Igår hade vi en härlig kväll på bruks med träningsgänget, blev så glad när stressapan kunde ligga på sin filt, hyfsat lugn fastän träningskompisen kampbelönade sin kelpie precis brevid! Superframsteg för oss :D

Frodo slog sönder två framtänder här om dagen och är nu inlämnad till vet. För operation. För mig som aldrig lämnar bort dem i vanliga fall är det jättejobbigt, men han charmade hela kliniken på 2 röda och verkade lovligt nöjd när jag åkte. Måtte sövningen gå bra nu bara!

Imorse kom resultatet - C/C och 0/0! Bättre än jag väntat mig. Vet ju dock att högra höften är sämre - han har ju ändå redan haft symptom på den. Någon som har några bra och skonsamma övningar för att bygga upp muskulaturen runt höftlederna på lager? Funderat på att börja simma honom. Vet påpekade att muskulaturen var betydligt svagare på den dåliga sidan. :down:

Simning och balansträning gör susen för de små muskelgrupperna runt lederna. Även kavaletti, viktmanshetter och skritt i djupt underlag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka