Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bollvallning kan säkert vara jättebra aktivering, men tro inte på något sätt att det har det minsta med vallning att göra!

En veckas semester har nu gått och Mira tycker att husse&matte varit dom tråkigaste i hela världen som mest bara målat och fixat i lägenheten.. Tur sambon har snälla föräldrar som låtit henne komma och busa med deras frallor :)

image_zps2e9a5740.jpg

Bollvallning kan säkert vara jättebra aktivering, men tro inte på något sätt att det har det minsta med vallning att göra!

Nehe.. Det kanske är namnet som bedrar. Och att de kurser jag hittat främst vänder sig till vallraser. Jaja, jag vet ju inte ens om Alice har speciellt mycket vall i sig. Men det verkar som rolig och bra träning :)

Nehe.. Det kanske är namnet som bedrar. Och att de kurser jag hittat främst vänder sig till vallraser. Jaja, jag vet ju inte ens om Alice har speciellt mycket vall i sig. Men det verkar som rolig och bra träning :)

Med tanke på att ingen av hennes raser har avlats på vallning på många generationer så är det minimal chans att hon har nån djurhantering i sig.

@Jenka Haha ni har det inte lätt!! Tur att det verkar ha gått bra iaf, och att svullnaden gått ner :)

KL (kan någon berätta om KL forfarande är okej? Vad använder folk nuförtiden?!)

Jag är så sjukt peppad nu efter att Rasmus varit här! Alice är dock fullständigt utslagen. Funderar på att testa bollvalling? Någon som provat? Att valla får är inte aktuellt för oss tyvärr då vi inte har några får :(
Har laddat kundvagnen på adlibris med böcker jag fick tips om och nu ska jag nog torka lite kycklinglever! Rasmus hade torkad kyckling med sig. Alice ratade mina ostbitar när hon väl vågade ta hans godis. Det var nomnom.

Kul! Men visst var han en läskig typ? ;)
Känns det som det går att komma framåt i träningen nu då?

Nja, det är nog inte bara så att du missförstått. Eller jag har i alla fall för mig att det tagits fram för att ge utlopp för frustrerade vallhundar(korsningar), så kopplingen finns nog där. Däremot är det ju inte så att bara för att folk får en "det här ser likadant ut för mig"-idé betyder det att det faktiskt funkar som de tänkt sig... Boll"vallning" kan väl sägas vara ett väldigt simpelt trick i jämförelse med att valla djur. Bollar är ju bara bollar, vad man än gör så är de ju fortfarande bara bollar. ;)

Som aktivering kan det säkert vara kul dock! (Även om jag inte kan hjälpa att jag tycker det ser stressande ut. :o)

@Monstermom Han var precis lagom för mig :) Vi tänkte väldigt lika om många saker, vilket var väldigt skönt (då jag tycker att jag tänker rätt bra)!
Fick en hel del övningar och verktyg att jobba med så detta kan nog bli bra!

Nämnde också att jag var bekant med dig och då fick jag höra vad Monster heter egentligen! :D (vet inte om Rasmus tänkte på att han sa det ens)

@Monstermom Han var precis lagom för mig :) Vi tänkte väldigt lika om många saker, vilket var väldigt skönt (då jag tycker att jag tänker rätt bra)!
Fick en hel del övningar och verktyg att jobba med så detta kan nog bli bra!

Nämnde också att jag var bekant med dig och då fick jag höra vad Monster heter egentligen! :D (vet inte om Rasmus tänkte på att han sa det ens)

Vilken jäkla skvallerbytta! :cautious:

:D

Mira's favoritleksak of all times är en grymtande gris.. hon har nog avverkat 5 stycken sedan den första köptes för 2 månader sedan :D
image_zps0ff2b2a2.jpg

Vi lekte lite sitt - vänta - varsågod igår innan jag for till jobbet, jag fick säga varsågod två gånger så det är därför hon redan är påväg innan jag säger varsågod igen :angel: lite för upptagen med att filma!

Fy sjutton vad jag är trött på värmen nu. Jag vill ut och gå långpromenader utan att bli klibbig av svett trots lugnt tempo. Det ska dock åska om några timmar, så med lite tur blir det skönare då och bra långpromenadsväder... Annars sitter jag mest här och längtar efter helgen som ser ut att bli jätterolig, funderar på att träna lite rallylydnad och drömmer om glass :p

Aysu såg precis sin bästis utanför fönstret också. Jag blir så less på att de rastar preciiiis utanför mitt fönster, men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Jag har sagt att Aysu skäller, blir orolig osv, men matte förstår inte riktigt att det kan vara ett problem. (hennes hund springer runt en del hemma, skäller så fort hon ser andra osv men matte ser inte det heller som ett problem)

Ibland blir jag snurrig.. Rottistiken vi har fick livmoderinflammation vid första löpet och steriliserades därefter. Hon läckte lite till och från efter operationen men sedan blev det bra igen. Idag är hon tre år och läcker fortfarande lite till och från, men i övrigt pigg och glad.

Vet. kontaktades för 1 mån sedan då dom tog kisseprov som visade socker i urinen. Åkte in igen och tog nytt kissprov samt blodprov. Kisseprovet var då bra men blodprovet visade ett högt blodsocker. In igen och ta nya prover som skickades till Tyskland för noggrannare koll. Dessa proverna visade helt normala "värden". Beslutade för att göra en röntgen med kontrastvätska - också helt normalt. Vet. bedömde henne som inkontinent (ingen nyhet) så vi fick recept på medicin.

Meeen då hon bara läcker till och från vill vi inte börja medicinera för resten av livet om det inte blir värre.

Enda mönstret i läckningen är när hon är varm/uppjagad/flåsig och inte kan hålla tätt. Hon märker inte själv att hon läcker.

Vet nog inte vart jag vill komma med det här inlägget, bara att nu i em läckte hon ute på balkongen även fast vi nyss kommit hem - så jag gick ut och kissade henne direkt. Sedan fortsatte hon läcka i sängen så nu gick vi ut igen.

Man kan ju inte direkt begränsa vattenintaget så är det bara att kissa henne ofta eller? Vissa dagar som idag läcker hon flera gånger och sedan kan det gå flera veckor till nästa gång..

Körde lite lydnad i 15 minuter (innan jobbet ;) ) med Plex idag. De första 10 min gick glimmrande, han apporterade för första gången och det gjorde han utan problem (som om han aldrig gjort annat) och gjorde allt möjligt fint. Sedan tog dobermann benen/hjärnan över och jag hade en hund som sprang runt som en lycklig idiot. Han försökte faktiskt göra det jag bad om, men så bar benen iväg med honom igen.
Tur man har tålamod :love:

Vi har hängt på sommarstugan i nästan en vecka och corgin har härjat fritt - jagat möss i blåbärsriset (fångat exakt noll stycken), rullat sig i skit, hittat ett gammalt fågelskelett (BINGO!!), tagit sig ett dopp nu som då och slappat på terrassen. Nöjd hund med andra ord. ;)

Uff, varit och simmat (i sötvatten den här gången!), och jag felbedömde helt hur pass mycket simfärdighet som sitter kvar efter att knappt ha doppat tårna på flera år. :banghead: Några minuter ut från stranden inser jag att det börjar gå allt långsammare och kännas allt stelare (simmade ju dessutom med kläder på, så inte Monster skulle kunna klösa mig om han får panik). I vanliga fall vore det inte så stort problem, kan ju lägga mig och flyta och andas en stund, men jag hade jag ju Monster med mig. Och inte ens med flytväst kan ju han ta någon paus. Genomtänkt utflykt! :banghead:

Men vi tog oss in till land igen i alla fall, även fast en trött Monster försökt klättra upp på mig ett par gånger efter vägen. (Försökte knuffa honom åt rätt håll att simma före, men han vågade inte så långt ifrån mig.) Där tog vi oss en sittpaus i vattenbrynet innan vi knatade vidare (i mitt fall på gummiben).

Nånting ska man duga till:
Androm till varnagel!
Tro inte att det är lika lätt att simma som det var för tio år sedan, om du inte hållit igång... :o

(Nu är jag trött och Monster har vilat färdigt efter fem minuter. Som vanligt. :cautious:)

ÅH vad jag är glad! Jag har inte kunnat träna rallylydnad med Aysu ute tidigare eftersom hon varit på tok för lättstörd och fokuserat på allt förutom mig. Vi har tränat moment inomhus i köket till förbannelse, vi har tränat i trapphuset en hel del. Nu ikväll bestämde jag mig för att åter igen testa att träna ute OCH DET GICK BRA!

Utgångsposition, några steg fotgående och "sitt framför". Det pysslade vi med i någon enstaka minut och sedan gick vi in. Men det gick så otroligt bra. Aysu fokuserade på mig den här gången! (och på godiset ;) ) Hon kunde släppa allt det spännande i omgivningen och faktiskt göra vad jag bad henne om.

Nu börjar det kännas som om vi faktiskt kommer kunna ta oss till tävling någon gång i framtiden. Nästa sommar kanske. Jag hoppas!

Jag har senaste dagarna haft noll motivation. Stoja har fått lära sig att öppna skåpsdörrar och städa sina leksaker (vilket än så länge funkar halvdant iof). Älskar klickerträning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka