Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har precis varit ute i en av hagarna och tränat agility med grannen och hennes labbe. Skittrevligt! Varför gör man inte sånt oftare? Vi bor vägg i vägg och har 100m ut till hästhagar och paddock.

Alice blev iaf superspeedad och började skälla okontrollerat! :eek: Riktiga skall, alltså VOFF! What is happening med hunden?! Jag fattar ingenting. Visste inte riktigt hur jag skulle förhålla mig till det då hon inte skäller annars. Det kan komma skall om andra hundar skäller eller om hon tillrättavisar en annan hund men detta har aldrig hänt!

Har Alice börjat bli hund på riktigt nu?

Jag känner mig lite dum. I helgen var jag SÅ stolt över hur bra Aysu klarade hundmöten. Trots flertalet hundar som verkligen inte betedde sig bra när vi mötte dem så gick hon bredvid mig i slakt koppel, tittade lite på dem och spände sig lite, inget mer. Vi har också mött hundar som uppfört sig finfint och mött en bekant med hund ute. Alla sådana möten går hur bra som helst nu. Men nu ikväll när vi var ute så mötte vi på bara några få meter 3 hundar som fick Aysu att reagera med dova skall, rest ragg och det hade utan tvekan blivit så att hon gjort utfall om jag inte stoppat upp det hela. Hon fick då stå i kort koppel bredvid mig, på bra avstånd från hundarna och titta på dem. Det fick henne att lugna sig jättefort.

Självklart borde jag vara glad för att hon släppte det hela fort trots att det dök upp hundar som hon tyckte var läskiga (hon reagerar alltid mest på stora hundar och nu mötte vi en rottis, en gd och en större blandis tätt inpå varandra). Ändå sitter jag här och tänker "Fan, så dumt att det inte gick bra med hundmötena idag, nu när det gått så bra senaste tiden".

Suck på mig.

ÅH! Jag gjorde precis en underbar upptäckt! (Tack frågvisa människor på facebook!).

Aysu HAR utställningsmerit nog för ett svenskt utställningschampionat! Jag har hela tiden fått höra att det är ett very good som krävs, och Aysu har bara ett good. Men nu när en på facebook frågade vad som gällde för championatet så letade jag upp regeltexten också. Där står:
"Svenskt lure coursing championat, SE LCCh
Tilldelas hund som erhållit tre certifikat på lure coursingprov i Sverige erövrade under minst
två kalenderår samt lägst good eller 2:a pris vid kvalitetsbedömning efter 15 månaders ålder
på utställning."

Ett good bara! Det är först för det internationella championatet som det krävs very good (och då från internationell utställning), men det betyder att jag inte behöver tänka på utställning förrän vi ska tävla utomlands :D

Jag tror att vi behöver begränsa utrymmet för lilla pyret när han är själv hemma. Så en fråga till er alla:
Vart kan man köpa lösa grindar att ha vid dörrkarmarna? :confused:
Tänker mig lösa grindar som står på ben som man kan flytta runt om det skulle vara så. Sambon vägrar spika i dörrlisterna. :angel:

Jag tror att vi behöver begränsa utrymmet för lilla pyret när han är själv hemma. Så en fråga till er alla:
Tänker mig lösa grindar som står på ben som man kan flytta runt om det skulle vara så. Sambon vägrar spika i dörrlisterna. :angel:

Vi har barngrind från IKEA, den är perfekt :)

Vi har en barngrind från biltema, krävs ingen åverkan på karmarna utan man spänner fast den. :) relativt billig var den också!

Jag och min labbe har påbörjat vår kurs i allmänlydnad och känner att det helt klart gått över förväntan!
Dock funderar jag på en sak, vi är några i gruppen som har hundar som skäller ganska mycket, instruktören har då sagt att vi ska gå från gruppen när detta sker så hunden lär sig att den inte får vara med när den skäller. Dock upplever jag det inte som att Lex skäller på de andra utan på Mig, han är något fruktansvärt dålig på passivitet och tänker att jag då belönar honom genom att vi går iväg en sväng då han får som han.vill och vi gör något eller tänker jag fel..?
Sen är jag även lite besviken, då instruktören förra gången sa att jag borde köpa en sån där helstryps länk.. Något jag absolut inte känner mig bekväm med, visst han är stark och det är inte roligt när han drar iväg med mig ibland men tycker ändå inte att obehag känns som rätt lösning på det problemet. Så tänker stunta i den " rekommendationen".

Och så lite stolt har jag blivit under kursen med, inkallningen sitter perfekt trots 10 andra närvarande hundar och han har en riktig fin kontakt när vi tränar tillsammans :D
Så nu måste vi bara hitta en lösning på hans jädra skall när han vill att något mer ska hända.. Kanske någon som har något bra tips?:)

Idag sitter jag hemma och suckar lite åt det här med resultat och hunddata...
Aysu har tävlat lure coursing 4 gånger. Nu har resultatet från tredje tävlingen dykt upp. De andra? De är spårlöst försvunna. Den tävlingen var 17 augusti och resultatet måste ha dykt upp igår. De två tävlingarna i juli syns inte till. Ska bli spännande att se dels hur lång tid det tar innan resultaten kommer upp på hunddata, dels hur många av resultaten som faktiskt kommer in öht. Vet inte hur vinthundsklubben gör nu, men tidigare har de bara skickat in hundarnas första tävlingsresultat (för att hunden ska kunna ställas i bruksklass) samt cert-vinnarna, allt för att spara pengar.

Nååja. Jag vet ju vad Aysu tävlat ändå och resultaten står i hennes licensbok som ligger hemma i bokhyllan.

Igår följde heelern med på sin första ridtur. Skitstolt över honom, han skötte sig så fint så! En gång försvann han ner i ett dike, visade sig att han hittat en katt. Han kom iallafall när jag ropade, jätteduktig med tanke på att katter ändå är hans svaga sida (dom är ju sååå roliga att jaga!). Resten av turen följde han mig och hästen prickfritt! :love:

Corgin fick stanna hemma, han har lite för mycket bomull i öronen fortfarande och drar sig inte för att sticka efter fåglar som flyger upp. ;)

@Red_Chili Det tog 5 månader för Laddas viltspårsresultat att komma upp, och öppen klassen kom innan anlaget :p

Oh, tjusigt :p Jag har iaf fått en bra nyhet kring LC-resultaten, nämligen att de från och med i år skickar in alla resultaten. Tidigare har de bara skickat in första tävlingen (för att hunden ska kunna ställas ut i bruksklass) och cert samt championat. Jag har irriterat mig länge på det, och nu har det ändrats :D

Hahah, åh, det känns som om det här har blivit någon form av "Red_Chilis skriverier om LC-tråd" :angel:
Meeen jag måste skriva lite mer. Jag tittade precis i min mail, och upptäckte ett mail som jag missat. Där frågade de som håller på med lure coursing i "min" del av landet om jag vill vara domare på klubbmästerskapet som hålls om några veckor. Det låter jättejättespännande, men jag känner mig tveksam till att jag klarar av en sådan uppgift. Så läskigt det skulle vara :nailbiting: Dessutom ska det vara utbildning av funktionärer då, så ja, jag ska väl passa på att utbilda mig till någonting också.

Jag och min labbe har påbörjat vår kurs i allmänlydnad och känner att det helt klart gått över förväntan!
Dock funderar jag på en sak, vi är några i gruppen som har hundar som skäller ganska mycket, instruktören har då sagt att vi ska gå från gruppen när detta sker så hunden lär sig att den inte får vara med när den skäller. Dock upplever jag det inte som att Lex skäller på de andra utan på Mig, han är något fruktansvärt dålig på passivitet och tänker att jag då belönar honom genom att vi går iväg en sväng då han får som han.vill och vi gör något eller tänker jag fel..?
Sen är jag även lite besviken, då instruktören förra gången sa att jag borde köpa en sån där helstryps länk.. Något jag absolut inte känner mig bekväm med, visst han är stark och det är inte roligt när han drar iväg med mig ibland men tycker ändå inte att obehag känns som rätt lösning på det problemet. Så tänker stunta i den " rekommendationen".

Och så lite stolt har jag blivit under kursen med, inkallningen sitter perfekt trots 10 andra närvarande hundar och han har en riktig fin kontakt när vi tränar tillsammans :D
Så nu måste vi bara hitta en lösning på hans jädra skall när han vill att något mer ska hända.. Kanske någon som har något bra tips?:)

Oj..! Så har INTE jag fått lära mig! På förra klubben jag gick så belönades skälliga hundar när de var tysta. Hade en väldigt peppad herdehund i gruppen som skällde oavbrutet i början. Så fort han var tyst i mer än en sekund så var det godis! Lugnt och fint. Ägaren hade en mjukosttub som hon bara satte framför nosen på honom när han var tyst. funkade riktigt bra med honom sen! Visst blev han uppe i varv, då fick de gå ifrån en stund så han kunde lugna sig - inte för att han "inte fick vara med om han skällde"!

På klubben jag är nu ska hundarna ha sele vid kurs. De har en sådan policy, vilket jag personligen tycker är fantastiskt! Tipset de ger till hundar som drar i kopplet är att ha en sele som som man fäster fram på bröstet. Då får inte hunden lika mycket kraft när den drar. Sen ska man ju såklart träna mycket på att gå i koppel.

Nu kan jag skriva något som inte har med LC att göra, det ni ;)
Ska bada Aysu ikväll, för första gången på över ett halvår. Imorgon ska hon nämligen vara fotomodell! Ska bli intressant att se hur hon beter sig i helt ny miljö med människor hon inte känner osv. Hoppas på att hon tycker att det är kul och att de som är intresserade av att köpa bilden faktiskt gör det också :p Misstänker dock att jag kommer få många sura blickar ikväll från fröken A som anser att det där med att bada, det är riktigt vidrigt. Hade det inte varit för att hon har gråa ben nu efter allt spring i skogen så skulle hon nog fått slippa badet...

Nu går det inte bra :cry: Mina 12veckors valp- Doris var hemma hos min pappa idag medans jag va på jobbet. Hon hade då fått nå busknäpp och sprungit som en galning inne vilket resulterade i att hon snubblade över en hög med hundfällar och bryter sig så illa att veterinärerna misstänker ett benbrott i bogen (hyperventilerar här). Gick dock inte att se något på röntgen så ska tillbaka på fredag igen. Smärtlindring och vila tills vidare.

Jag klarar inget mer nu, Doris är det bästa som kunde hända mitt liv just nu, jag fixar inte en jävla massa strul med henne också. Försäkringskassan har fortfarande inte betalt ut min sjukersättning sedan i somras, jag har 80 kr på kontot och alla utgifter måste jag prova låna till på ett eller annat sätt. Ja vet faktiskt inte hur ja ska orka vidare längre....... Tar djupa andetag, måste lugna ner mig. Önskar jag bara kunde hoppa fram ett halvår år i tiden, men det måste iaf vända, det måste bli bättre snart.

Nu går det inte bra :cry: Mina 12veckors valp- Doris var hemma hos min pappa idag medans jag va på jobbet. Hon hade då fått nå busknäpp och sprungit som en galning inne vilket resulterade i att hon snubblade över en hög med hundfällar och bryter sig så illa att veterinärerna misstänker ett benbrott i bogen (hyperventilerar här). Gick dock inte att se något på röntgen så ska tillbaka på fredag igen. Smärtlindring och vila tills vidare.

Jag klarar inget mer nu, Doris är det bästa som kunde hända mitt liv just nu, jag fixar inte en jävla massa strul med henne också. Försäkringskassan har fortfarande inte betalt ut min sjukersättning sedan i somras, jag har 80 kr på kontot och alla utgifter måste jag prova låna till på ett eller annat sätt. Ja vet faktiskt inte hur ja ska orka vidare längre....... Tar djupa andetag, måste lugna ner mig. Önskar jag bara kunde hoppa fram ett halvår år i tiden, men det måste iaf vända, det måste bli bättre snart.

Usch, så fruktansvärt tråkigt :(
Men, valpar brukar ha bra läkekött så det kommer säkert att läka ihop jättefint :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka