Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur du vet att du bott över ett år med Aysu:
Efter att ha kollat ett meddelande på mobilen får du tråkigt, ställer dig mitt i köket och skriker"PLOPPETI!" med gäll, knasig röst. (Ja, Aysu har knasiga smeknamn också).
Därefter kastar du dig ner på alla fyra, kryper så fort du kan fram till Aysu, gör en lekinvit på hundars vis (ner på frambenen) och kryper sedan vidare så fort du kan till sovrummet för att hämta en leksak som för tillfället ligger under sängen. Därefter kryper du tillbaka till Aysu i köket, kastar runt leksaken, börjar låta som om du lekmorrar och får igång Aysu. Sedan leker ni, har dragkamp osv i några minuter tills du är nöjd.

Eh ja. Visst skulle man bete sig lite fånigt när man leker med sin hund? :D

Det är skillnad på hund och hund, här skulle alla fem vara helt galna och kasta sig över dig innan du ens han sätta handflatorna i golvet. Bhövs inget trugande ens på den 8 år gamla tiken som nyss flyttat hit från ett liv utan lek.

Härligt att ni trivs ihop!

Ciro började hosta något så djävulskt vid klockan 3 idag och strax därpå spy galla gång på gång. Japp, in till Blå stjärnan.. Som vanligt smyger hypokondrikern i mig fram och jag ställer in mig på att avliva honom. Satt och grät i bilen hela vägen och under tiden vi väntade på att veterinären skulle komma ut. Hon kände lite, Ciro hostade och spydde och hon kunde konstatera att det var kennelhosta med en gång. Då började jag naturligtvis lipa ännu mer och tänkte "Japp! Nu måste han somna in, vad var det jag sa?!". (Kan ingenting om sjukdomar. Jag visste att det fanns något som hette så men inte exakt vad det var). Hur som helst kollade hon hans värden, vaccinationspapperna, kände på puls och hit och dit men allt var grönt. Han var pigg och glad i övrigt så vi fick åka hem.. :confused:

Japp.. Så nu ligger jag vaken och kan inte sluta gråta. Han ligger och hostar hela tiden och tittar på mig med "Mamma...." ögonen. :cry: Känner mig helt tom på känslor. Mitt allt, han är sjuk och jag hatar det!! Önskade att jag kunde flytta hem till mamma och pappa framöver så jag slipper höra och se honom så ynklig. (Usch vad hemsk jag är!). Nej, men jag klarar inte av detta. :( Googlade på hostmedicin till hundar men tydligen skall inte det vara så bra (?) så då vågar man ju inte på sig det heller..!

Och ja, han är vaccinerad för allt sådant här.

Ciro började hosta något så djävulskt vid klockan 3 idag och strax därpå spy galla gång på gång. Japp, in till Blå stjärnan.. Som vanligt smyger hypokondrikern i mig fram och jag ställer in mig på att avliva honom. Satt och grät i bilen hela vägen och under tiden vi väntade på att veterinären skulle komma ut. Hon kände lite, Ciro hostade och spydde och hon kunde konstatera att det var kennelhosta med en gång. Då började jag naturligtvis lipa ännu mer och tänkte "Japp! Nu måste han somna in, vad var det jag sa?!". (Kan ingenting om sjukdomar. Jag visste att det fanns något som hette så men inte exakt vad det var). Hur som helst kollade hon hans värden, vaccinationspapperna, kände på puls och hit och dit men allt var grönt. Han var pigg och glad i övrigt så vi fick åka hem.. :confused:

Japp.. Så nu ligger jag vaken och kan inte sluta gråta. Han ligger och hostar hela tiden och tittar på mig med "Mamma...." ögonen. :cry: Känner mig helt tom på känslor. Mitt allt, han är sjuk och jag hatar det!! Önskade att jag kunde flytta hem till mamma och pappa framöver så jag slipper höra och se honom så ynklig. (Usch vad hemsk jag är!). Nej, men jag klarar inte av detta. :( Googlade på hostmedicin till hundar men tydligen skall inte det vara så bra (?) så då vågar man ju inte på sig det heller..!

Och ja, han är vaccinerad för allt sådant här.

Varför är inte hostmedicin bra? Jag misstror dig inte, visste bara inte. Jag har gett en pytteliten dos av slemlösande hostmedicin för barn till min hund (han är ganska liten också) under ett par dagar de två gånger han haft kennelhosta och jag har upplevt att det lättade för honom. Min hund har varit sjukast första och kanske andra dagen, sedan har han mest varit trött. Ingen större fara! Och som du vet nu kan hundar bli smittade trots att de är vaccinerade.

Man kan ge hostmedicin till hund om den har grava besvär - t ex hostar så den kräks och inte kan behålla maten. Noskapin är en sort som ofta används, men en veterinär behöver ändå räkna ut rätt dosering.

Gissa om mina hormoner lever rullan nu för tiden?
Min fotografkompis skickade över en bild på Billy som valp i morse.

Spontan reaktion på det: Börja grina.

Han är helt otrolig, den här hunden. Perfekt och fantastisk från dag ett.
Om några veckor fyller han fem år.

billy_bebis_542160069606ee3258a337e9.jpg

Tydligen så kan det i många fall bli värre @Lavine. Blev minst lika frågade som du när veterinären sa det. :eek:
Men det var ju bra att veta! Vet du vad hostmedicinen hette?
Hostandet har till viss del varit lugnare idag. Han fick lite välling men han har faktiskt inte host/spytt upp det. Så förhoppningsvis börjar det gå åt rätt håll. Nu är han mest trött vilket är skönt för min del som hetsar upp mig för minsta lilla ljud han gett ifrån sig. :(

Känner bara YES! Hostan har varit lugn i flera timmar nu så passade på att ge plutt en skopa mat och vatten.
Veterinären sade att det kan vara bra att ge honom ljummet vatten för halsens skull och han har ännu inte hostat och är faktiskt pigg. :love: (Ursäkta mitt spammande)

Tydligen så kan det i många fall bli värre @Lavine. Blev minst lika frågade som du när veterinären sa det. :eek:
Men det var ju bra att veta! Vet du vad hostmedicinen hette?
Hostandet har till viss del varit lugnare idag. Han fick lite välling men han har faktiskt inte host/spytt upp det. Så förhoppningsvis börjar det gå åt rätt håll. Nu är han mest trött vilket är skönt för min del som hetsar upp mig för minsta lilla ljud han gett ifrån sig. :(

Jag är ganska säker på att det var Bisolvon för barn, och att jag fick tips från veterinär, fast inget om dosering. Men Noskapin som russinbulle nämnde är mot rethosta, så nu är jag ju rätt osäker på vad man bör använda. Men förmodligen kan hundar ha olika slags hosta också.

Varmt vatten var ju smart och bra, skönt att det verkar ha lugnat sig något!

Suck. Jag börjar bli trött på att leta dagmatte. Jag har ungefär en miljard "nödlösningar" känns det som. En vän som kan vara dagmatte lite då och då, snälla föräldrar som absolut kan vara hundsällskap då och då, en granne som kan komma förbi och rasta även om hon pga egen hund inte kan vara dagmatte osv. Det hade bara varit så skönt att hitta EN person som alltid kunde, sådär så att det aldrig behöver bli något pusslande för att få ihop allt. Men ja, det är visst inte så som verkligheten ser ut och jag antar att jag borde skratta mig lycklig åt det stora, snälla kontaktnät som trots allt finns här. Framförallt vara glad åt att mina föräldrar utan tvekan hjälper till med allt(!) utan tvekan trots att det ofta blir att jag i stort sett utnyttjar dem :/

Dessutom har folk rivit bort massor av lappar från mina annonser om att jag söker dagmatte (lapparna jag satt upp på anslagstavlor). Jag förstår mycket väl att det inte är en miljard personer som blivit intresserade, framförallt eftersom jag inte fått några mail, däremot förstår jag inte varför det är så jäkla kul att riva av lappar på anslagstavlor. Vad tjänar det till egentligen?

@Red_Chili Känner igen ditt problem. Vi har dessutom två hundar nu - och vill inte lämna dem tillsammans hos någon i dagsläget eftersom dom inte kommer överens om resurser = behöver dubbelt så många dagmattar. :down: Det är ett neverending pusslande dom dagar när vi båda jobbar samma tider! Hoppashoppas på att jag ska få anställning på det nya jobbet som jag sökt, det skulle underlätta massor och minska behovet av hundvakt drastiskt!

Störigt att folk tar lappar men inte hör av sig! :cautious:

@mazariin, åh, det måste ju om möjligt vara ännu värre... att inte kunna lämna dem till samma :( Jag pratade med en vän nu ikväll om mitt problem, hon erbjöd sig spontant att vara dagmatte men med reservation för att hon inte alltid är hemma. Jag hade inte ens tänkt på att hon kanske ville vara det, men eventuellt skulle det bli perfekt att lämna till henne och ha mina föräldrar som "reserv" för när vännen är borta. Ska fundera på det ett tag och kolla alternativen, men plötsligt känns allt fullt möjligt att få ihop trots allt!

Igår var vi och släppte i vildsvinshägn. Ladda skötte sig så jäkla bra, efter första rundan sa instruktören att om hon fortsatte såhär skulle han lägga ett bud på henne :D Instruktören var ingen wachtelmänniska alls, vilket gjorde det extra kul när han gav henne mycket beröm. Han tyckte det var ett av de bästa jobben han sett någon så ung wachtelhund göra på vildsvin :) Stolt matte!

Ett kort klipp från gårdagen:

@Red_Chili Jag är rädd att det inte syns så mycket, vildsvinen i det här hägnet var väldigt skygga och man kom inte så nära in på ståndet utan att de stack iväg :)

Dels ska hon hitta dom så klart, detta är filmat i det medelsvåra hägnet som är på 5 hektar (500x500m, 50 000kvm) och fullt med träd, buskage och tätningar. Det är oftast den största utmaningen för unga hundar, att ta sig ut från föraren och hitta viltet :) När hon sedan hittat grisarna ska hon främst driva dom, eftersom wachteln är en kortdrivande ras. I det här hägnet var det två galtar, en lite mindre på 80kg och en större på ca 120kg. Den stora var en ganska bekväm herre och inte så sugen på att springa, så på honom blev det en del ståndarbete. Där är hennes uppgift att få honom att gå loss och börja springa igen.
Den mindre galten var mer av en elitidrottare och kutade som bara den, och där är egentligen uppgiften att följa efter med skall i minst 5-10 minuter, gärna längre. Och inte slarva bort honom längs vägen ;)

Idag fick jag en otrolig uppvisning i hundspråk. Grannen har precis tagit över en omplaceringshund, en bassettik på 2 år. Hunden ser väldigt dåligt (om alls), och har tagit flytten hårt så hon är väldigt blyg.

Van sen tidigare hem att leva med andra hundar tänkte vi att det vore skönt för henne att få prata lite hundspråk och leka lite, så tog med mig Boss dit för en skogspromenad.

Så länge tiken var försiktig så ignorerade han henne fullständigt. Låtsades sniffa runt i gräset några meter från henne, tog kontakt med mig och spatserade runt på gräsmattan. Till slut bara råkade han gå förbi och stanna till så nära att tiken kunde sniffa på hans bak utan att han "såg". Efter att ha kommit åt att lukta på honom ett par gånger så gjorde hon kontaktinviter och först då gjorde han en ansats att lukta lite artigt på henne, för att sen göra en försiktig lekinvit.

Och vad hon lekte!

Det är inte lätt för en basset att hänga med en BC, men Boss joggade i precis lagom tempo för att hon inte skulle tappa bort honom. Helt bedårande att se hur han verkligen tog hand om och peppade upp den försiktiga hunden så att hon i slutet av promenaden både tiggde godis av oss, kom på inkallning och hade världens tokryck på gräsmattan hemma efteråt. Magiska hundar!

Hundgodis inköpt och fast halsband med kort koppel hittat i gömmorna här. Snart åker vi iväg på utställningsträning!
Jag kan inte låta bli att skratta åt det, att det första "riktiga" kurstillfället efter hundgymnasiet har att göra med utställning... Inte rallylydnad, inget med lure coursing eller annat kul, utan något som jag inte ens tycker om. Men ja, vi behöver jobba lite om det ska fixas ett VG på utställning, och VG behövs för det internationella lure coursing-championatet...

Hundgodis inköpt och fast halsband med kort koppel hittat i gömmorna här. Snart åker vi iväg på utställningsträning!
Jag kan inte låta bli att skratta åt det, att det första "riktiga" kurstillfället efter hundgymnasiet har att göra med utställning... Inte rallylydnad, inget med lure coursing eller annat kul, utan något som jag inte ens tycker om. Men ja, vi behöver jobba lite om det ska fixas ett VG på utställning, och VG behövs för det internationella lure coursing-championatet...

Var ska ni på ringträning? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka