Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu går det inte bra :cry: Mina 12veckors valp- Doris var hemma hos min pappa idag medans jag va på jobbet. Hon hade då fått nå busknäpp och sprungit som en galning inne vilket resulterade i att hon snubblade över en hög med hundfällar och bryter sig så illa att veterinärerna misstänker ett benbrott i bogen (hyperventilerar här). Gick dock inte att se något på röntgen så ska tillbaka på fredag igen. Smärtlindring och vila tills vidare.

Jag klarar inget mer nu, Doris är det bästa som kunde hända mitt liv just nu, jag fixar inte en jävla massa strul med henne också. Försäkringskassan har fortfarande inte betalt ut min sjukersättning sedan i somras, jag har 80 kr på kontot och alla utgifter måste jag prova låna till på ett eller annat sätt. Ja vet faktiskt inte hur ja ska orka vidare längre....... Tar djupa andetag, måste lugna ner mig. Önskar jag bara kunde hoppa fram ett halvår år i tiden, men det måste iaf vända, det måste bli bättre snart.

Vilken mardröm! :( Men andas och ta en dag i taget. Det vänder, som du själv skriver!

KL

Vill också vara med här! :D Jag och min kh collie har kommit igång med löpningen efter en utdragen höstförkylning. 7 km blev det ikväll, jäkligt lycklig hund må ni tro! Långpromenader i all ära liksom, men det verkar inte finnas mycket som slår frasen "JAH... nu kör vi!" på intervallpassen. Bättre träningskompis får man leta efter. :love:

Han är en sjuårig omplacering som hittade hem till oss för närmare fyra månader sedan. Blev en lyckoträff, så himla underbar hund! Jag har en bakgrund med lh collie och bearded collie, men korthåren känns som den perfekta matchningen för mig.

Höstens utmaning är att matte ska lära sig lägga spår. Trots att jag haft hund i hela mitt liv och varje höst haft tillgång till älgklövar och blod etc. så har det aldrig blivit av. Vovven har kört mycket spår med sin gammelmatte och han älskar att använda långsnoken, så det ska bli skoj att prova på något nytt! :)

Ni vet känslan när man ska hämta ut sin hund som varit inne för operation, och det är dags att betala i kassan och man känner att ja: "det blir vatten å nudlar för resten av månaden" och hon i kassan säger: "-Ja det blir 235:-"

Min min: :eek::eek:O_o......:laugh:

Jag hade räknat att få lägga ca 5-6000 efter att försäkringen trätt in, men nej... Man har ju världens bästa försäkringsbolag som ersatte ALLTIHOPPA! Hon var lika förvånad som jag :D

Men med en fast självrisk, som jag redan betalar för 1,5 månader sedan vid förra besöket så var det typ allt jag behövde betala... :D

Sen måste jag betala en lite högre premie en vad många andra försäkringsbolag har, men det är SÅ värt det vid såna hör större olyckor och operationer.

:bump::banana:

Nu hoppas jag bara min skrutt blir bra i slutändan :love:

Här har den stora hundvaktsletarjakten börjat..
Det har kört ihop sig helt nu när Ladda är behandlad mot noskvalster och inte får träffa andra hundar. Vi har varit tre stycken som hjälpts åt med hundarna innan. Den ena valde att behandla sin hund, den andra inte. Ingen av hundarna visade något symptom egentligen, så jag förstår verkligen att/om dom valt att inte behandla.
Har min det lär ju dock deras ha det också, eftersom hundarna älskar varandra och gärna är så nära det bara går ;)

Mailade en tjej som verkade bra på blocket igår och ska träffa henne i veckan. Håller tummarna för att hon är vettig!

@AraSlei, även här har hundvaktsletandet börjat. Tror jag såg en annons från dig i en grupp på fb? Jag har mest troligt jobb några dagar i veckan nu, och nödlösning i form av snälla föräldrar samt granne som kanske kan hjälpa till ibland. Det knepiga är att grannen har liten chihuahua, vild sådan och Aysu är vild hon med i närheten av den. Så ja, stoppar man de två i samma lägenhet lär inte lägenheten stå kvar sedan :p Jag skulle ha sett till att hundarna var lugna om jag varit hundvakt, men grannen har nog inte hundvana nog för att klara det...

MEN jag har åtminstone fått meddelande från två som verkar trevliga och som kan vara hundvakt, bara det fungerar med hundarna osv. Känns inte helt perfekt, för de bor lite långt bort och ena hade lite väl många hundar själv, men det är klart värt att kolla upp i alla fall... Ska sätta upp lappar på anslagstavlorna här också.

@Red_Chili ja, det stämmer säkert. Har lagt ut i jättemånga sådana där grupper, men har tyvärr inte fått något svar. Jag tror det kanske beror på att jag vill att hon ska vara ensam och inte träffa andra hundar..
Jag funderar på att sätta upp på anslagstavlorna runt om också, men nu ska jag träffa en tjej på tisdag så jag hoppas att det funkar :) gör det inte det får jag pussla nästa vecka också och sedan får jag köra hem henne till mina föräldrar. Lite småsegt dock, eftersom jag är hemma denna helgen och har 45 mil att köra :p

Vi ska till ett vildsvinshägn på tisdag och göra BPH på fredag, så hon måste med upp i veckan i alla fall.
Kul med jobb förresten, grattis! :)

Var på lekkurs med Alice igår och alltså.. VAD HÄNDER MED HUNDEN?! Hon är så sjuukt peppad numera! Hon hoppar omkring och skäller när vi ska göra saker och jag står bredvid och glor som ett fån. Och min underbara tränare stod bara och fnissade :D Han har ju följt hennes utveckling. Vi har fått i läxa att få henne ännu mer odräglig :D "För att kunna jobba med ett beteende så måste vi ha ett beteende att jobba med." Vilket känns helt logiskt. Jag frågade vad jag skulle göra när hon skällde (blev extremt peppad), han sa Stå ut, hon är glad och börjar ta sig friheter! (alltså jag avgudar honom lite, är så tacksam över att få jobba med honom)
Så vi fortsätter att jobba baklänges, för att få fram "normala" hundbeteenden. Typ som att inte vilja släppa en leksak eller dra mot en godis på marken. De andra i gruppen tränar på att få ett bra loss och att lämna saker som ligger på marken.. :angel: Men inte vi. Vi jobbar med initiativtagande och självförtroende först :love:

Även vi har löst det med hundvakt nu när jag ska gå på praktik i 5 veckor. Passande nog (för mig) så har grannen blivit sjukskriven, så Alice är inne hos honom och leker med deras labbe. Känns så skönt! Livet börjar falla på plats lite grann iaf. :) Som det ser ut nu så letar min sambo annat boende då kärlekskänslorna inte kommit tillbaka utan vi blir bara bättre och bättre kompisar. Mina hyresvärdar har nu erbjudit att sänka hyran så jag kanske kan bo kvar ändå! :bump: För vi hjälps åt med hundarna, jag rider en av deras hästar och vi kommer himla bra överens. Lättnaden!! :love:

Stackars Max har drabbats av fukteksem, han gav mig precis de mest sorgsna ögonen nånsin när jag tvättade bort sekret därifrån :( och stackarn vågar inte röra sig med tratten på så jag fick kämpa för att få honom att lägga sig.

@fryckan Det finns uppblåsbara kragar hunden kan ha istället för tratt om han tycker det är så jobbigt!
procollarl_1.jpg

Nu går det inte bra :cry: Mina 12veckors valp- Doris var hemma hos min pappa idag medans jag va på jobbet. Hon hade då fått nå busknäpp och sprungit som en galning inne vilket resulterade i att hon snubblade över en hög med hundfällar och bryter sig så illa att veterinärerna misstänker ett benbrott i bogen (hyperventilerar här). Gick dock inte att se något på röntgen så ska tillbaka på fredag igen. Smärtlindring och vila tills vidare.

Jag klarar inget mer nu, Doris är det bästa som kunde hända mitt liv just nu, jag fixar inte en jävla massa strul med henne också. Försäkringskassan har fortfarande inte betalt ut min sjukersättning sedan i somras, jag har 80 kr på kontot och alla utgifter måste jag prova låna till på ett eller annat sätt. Ja vet faktiskt inte hur ja ska orka vidare längre....... Tar djupa andetag, måste lugna ner mig. Önskar jag bara kunde hoppa fram ett halvår år i tiden, men det måste iaf vända, det måste bli bättre snart.
Usch vad tråkigt :( Hoppas det går bra för Doris!

Igår föll domen, dom vet fortfarande inte exat vad som är skadat eftersom skadan, enligt veterinärerna, sitter så pass till att det skulle vara svårt att se även med operation. Så tillsvidare är det STRIKT burvila som gäller. Jag intalar mig att det är det här och kanske klara sig från operation som gäller men jag känner mig som världens djurplågare även om hon tycker att buren är helt okej.

Jag provar även variera lite med att ha de anda hundarna ute så hon kan tussa runt lite när jag kan ha henne under väl uppsikt. Låter henne även ligga på rygg i mitt knä och lampa lite med grejer liggandes bara för att stimulera någon typ av tankeverksamhet. Morgonrutinerna har gått i från att kiva upp, få mat och busa lugnt med Basse till att direkt efter maten få komma upp i sängen och fortsätta sova där med mig, våra hundar är annars inte välkommen i sängen men lite special ska de väl kunna vara sådana här gånger?
Inser naturligtvis att bortklemandet gör mer för mitt hjärta än för henne men de får nog vara så en liten tid...

På den positiva sidan är dock att hon är MYCKET bättre redan, ett otränat öga borde inte kunna se den lilla hältan och det smått avvikande rörelsemönstret (slänger ut armbågen och får därför en något vispande rörelse)

Veterinären berömde mig också flera gånger för de hull jag valt att hålla Doris i. Tror alla valpägare skulle bli glad av att höra det i alla frågetecken om huruvida man ger för mycket eller lite mat (inte för lite så de går hungriga inte för mycket så de blir tjock och/eller växer för fort)

Men om ni har något tips hur jag kan tillfredsställa min lilla odjur utan att belasta bogen under den här lite jobbiga tiden får ni gärna tipsa allt ni kan :)

åh bra tråd här vill vi gärna vara med:bump:

Ska börja på kurs imorgon med min som det verkar nyblivna unghund (vad hände med min lilla valptok?:p) Är såå nervös:( har aldrig varit på en brukshund-klubb tidigare än mindre bland massa kunniga hundmänniskor. å härliga prestationsångest:arghh: hoppas de andra deltagarna är snälla iaf:nailbiting:

åh bra tråd här vill vi gärna vara med:bump:

Ska börja på kurs imorgon med min som det verkar nyblivna unghund (vad hände med min lilla valptok?:p) Är såå nervös:( har aldrig varit på en brukshund-klubb tidigare än mindre bland massa kunniga hundmänniskor. å härliga prestationsångest:arghh: hoppas de andra deltagarna är snälla iaf:nailbiting:

Tänk såhär: Du åker inte på kurs för att visa hur duktig du är, utan för att lära dig något. Alltså skulle det vara fullständigt onödigt att åka på kurs om ni redan kunde allt och hunden uppförde sig exemplariskt, snacka om bortkastade pengar ;) Dääremot, om hunden är heltokig, inte gör något som det är tänkt att ska göras i början och du därför kan få bra hjälp att få ordning på allt, tänk vilka väl investerade pengar det är och vad mycket du lär dig!

Igår var vi på årets sista lure coursing-tävling. Aysu gjorde en läskig kullerbytta i första loppet eftersom gräset var blött och halt och hon i vanlig ordning tar i för fullt när hon springer. Därför drog domarna också av en del poäng och efter första loppet låg Aysu på fjärdeplats. Jag kollade igenom henne så noga jag kunde och fick hjälp av en duktig bekant att kolla rörelserna lite också, men inget verkade vara tokigt så hon fick starta i andra loppet också. Sist och slutligen hamnade Aysu på tredjeplats, vilket hittills är hennes sämsta placering :p

Känner mig gladast för att hon inte skadade sig och väldigt glad åt hennes andra lopp där hon sprang med en otroligt duktig tik. De har sprungit ihop förut och springer fruktansvärt fint tillsammans. Efter loppet kom en som haft tävlingssalukis i "tusen år" och sa att hon fick rysningar över hela kroppen när hon såg Aysu springa för att det var så bra. Jag älskar att höra sådant :D Dessutom kom Aysus två bröder på andra och tredje plats (hanarna tävlar för sig och tikarna för sig). Han som kom 2a plockade dessutom sitt första cert. Känns kul när alla släktingarna är så duktiga.

Totalt resulterade årets 5 tävlingar i:
1 vinst, 3 andraplaceringar, 1 tredjeplacering.
3 cert, 2 reserv-cacil.
OCH som det ser ut nu är det troligt att Aysu är med i landslaget till nästa års EM :banana::banana::banana: Sedan jag hörde talas om EM första gången så har jag drömt om att ha en tik som är bra nog att kvala dit, och nu verkar jag ha det. Det är en enormt jättestor lure coursing-tävling dit bara de bästa från varje land kvalar in. Nu är kval-listan inte klar än, men OM vi kvalat dit så åker vi till Finland och tävlar nästa år. Det blir i så fall hur häftigt som helst.

Tänk såhär: Du åker inte på kurs för att visa hur duktig du är, utan för att lära dig något. Alltså skulle det vara fullständigt onödigt att åka på kurs om ni redan kunde allt och hunden uppförde sig exemplariskt, snacka om bortkastade pengar ;) Dääremot, om hunden är heltokig, inte gör något som det är tänkt att ska göras i början och du därför kan få bra hjälp att få ordning på allt, tänk vilka väl investerade pengar det är och vad mycket du lär dig!

så är det ju iof:D men är mest nervös för allt runtomkring, alltså jag har lite svårt för att fjanta mig med hunden framför andra så som tex "lekbelöna" eller högljutt berömma och så, sånt får jag prestationsångest av:p eller att tex bli den som hamnar lite utanför sådär:angel:^^ men har vart på första kurstillfället nu och det gick rätt bra:)

så är det ju iof:D men är mest nervös för allt runtomkring, alltså jag har lite svårt för att fjanta mig med hunden framför andra så som tex "lekbelöna" eller högljutt berömma och så, sånt får jag prestationsångest av:p eller att tex bli den som hamnar lite utanför sådär:angel:^^ men har vart på första kurstillfället nu och det gick rätt bra:)

Tips: träna hemma! Vad som hjälpt mig massor med det är att jag filmat mig själv och tittat på mig, sedan har jag även lagt ut på youtube när jag fjantar runt och jösses så knäpp jag ser ut ibland (för att inte tala om alla märkliga ljud jag har för mig, bara för att hunden råkar gilla sådant). I början tyckte jag att det kändes jättedumt(!) att lägga ut filmer på youtube där jag betedde mig "konstigt", nu tycker jag det är mer tråkigt att lägga ut filmer där det inte syns hur galet tokroligt vi har tillsamnmans :p

Tack! :D Jag sitter redan och längtar efter nästa tävlingssäsong... Verkar dessutom som om några av mina absoluta favorithundar (som turligt nog ägs av vänner till mig) garanterat är kvalade till EM, så om vi också åker, jösses vilket supergäng det kommer bli :D Bara superfina, jätteduktiga salukis med ägare som dessutom trivs jättebra ihop. Framförallt känns det kul med tiken som Aysu sprang med i andra loppet igår, hennes ägare är supertrevlig när vi möts på tävlingar, vi kan med lätthet berömma varandras hundar, gratulera till fina placeringar (även om den andras hund slagit våra egna) osv. Det är allmänt jättegod stämning och det känns hur fint som helst.

Tips: träna hemma! Vad som hjälpt mig massor med det är att jag filmat mig själv och tittat på mig, sedan har jag även lagt ut på youtube när jag fjantar runt och jösses så knäpp jag ser ut ibland (för att inte tala om alla märkliga ljud jag har för mig, bara för att hunden råkar gilla sådant). I början tyckte jag att det kändes jättedumt(!) att lägga ut filmer på youtube där jag betedde mig "konstigt", nu tycker jag det är mer tråkigt att lägga ut filmer där det inte syns hur galet tokroligt vi har tillsamnmans :p

tack för tipset,det borde jag börja med, tycker det är jättejobbigt att se mig själv på film också så det vore bra träning faktiskt!:):nailbiting:

tack för tipset,det borde jag börja med, tycker det är jättejobbigt att se mig själv på film också så det vore bra träning faktiskt!:):nailbiting:

Bara att sätta igång imorgon då, filma med mobilen eller vad som helst. Ställ den på en stol (stötta upp med glasflaskor, nagellack eller vad som helst som kan få den att stå om den inte står själv), sätt igång den på att filma och börja göra något med hunden, lek lite kravlöst eller vad som helst :D Jag har gått från att inte kunna se mig själv på film (och ännu mindre höra mig själv..) till att filma alla träningspass just för att kunna iaktta hur det går och därmed lättare kunna förbättra saker nästa gång. Hur bra som helst, åtminstone för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat