Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här hemma har unghunden fått springa lös i skogen i 45 min och nyss körde vi en tio-minuters-workout med fokus på att få till fritt följ. Träligt att vara inomhus då köket är så litet och han så lätt blir ofokuserad när vi är hemma. Det är vad han har fått göra idag iaf. Just nu blir det träning på fritt följ varje dag tills vår nästa omgång i brukslydnadskursen på torsdag. Vet inte riktigt om det går framåt eller bakåt ärligt talat. Han sätter sig vid sidan med hjälp av mitt kroppsspråk, har börjat lägga till kommando men jag har svårt att få honom med mig om jag tar ett steg? Han har ju fått lära sig att sitt betyder sitt tills matte säger annat. Får luska lite på det där.

Tanten har fått dega i soffan hela dagen, hennes favoritsysselsättning. :D

För att göra mig riktigt populär här vill jag föreslå koppeltvång året om :cautious:

Råkade bli lite kissnödig under min promenad i ett naturområde idag, och räknade ut var, lite längre fram, som det skulle funka att lämna den anlagda stigen och sprinta ut i terrängen och lösa problemet bakom en bergknalle. Det var sista chansen innan villaområdena börjar.

Men just när det var dags kom en gubbe med en (alldeles bedårande) unghund (tror det var en wachtel) som var ÖVERLYCKLIG över att den var lös. Den var ÖVERALLT. Så hade jag älgat iväg och sedan hukat bakom ett berg hade den förmodligen tyckt att det var VÄRLDENS ROLIGASTE LEK.

Så det är inte bara djurens ungar som är en riskgrupp i naturen, utan även medelålders damer i riskzonen för inkontinens. :meh: (Fast uppsidan var att jag nog satte rekord på resten av vägen hem :angel:)
När jag möter liknande ekipage ute så önskar jag också koppeltvång året runt (men, de som har olydiga hundar skulle säkert inte bry sig... Oavsett årstid får ju hundarna inte springa hur som helst, men det är ofta bara de lite ordentligare hundägarna med lydigare hundar som har koll på det)

Min dag med Monster känns också bortkastad, men jag vet egentligen inte varför... Vi har gått ett ordentligt spår (fast han missade en markering), vi har gått en hyfsat rejäl promenad med lösträning, han har fått massage, vi har kört tre shapingpass och jag har förberett träningen imorgon. Ändå känns hunden uttråkad och jag missnöjd och lite skyldig! Jag tror att ibland känner man bara saker, utan förankring i verkligheten. :D
Haha, åh. Jag städade badrumsskåpet nu, för att ha känslan av att ha gjort något vettigt :angel: blev sur på några ungar som ställde sig precis vid mitt fönster, tryckte näsorna mot rutan och försökte kolla in (tror de försökte se hundarna) så jag behövde avreagera på något vis... Imorgon blir det långpromenad på morgonen innan jobbet. Vet inte var jag ska gå bara, en del av mig vill ta bilen till skog där hundarna nog kan vara lösa hela tiden, en annan del av mig vill inte köra bil utan ta en runda här till en skog där de förhoppningsvis kan springa lite...

När jag möter liknande ekipage ute så önskar jag också koppeltvång året runt (men, de som har olydiga hundar skulle säkert inte bry sig... Oavsett årstid får ju hundarna inte springa hur som helst, men det är ofta bara de lite ordentligare hundägarna med lydigare hundar som har koll på det)

Haha, åh. Jag städade badrumsskåpet nu, för att ha känslan av att ha gjort något vettigt :angel: blev sur på några ungar som ställde sig precis vid mitt fönster, tryckte näsorna mot rutan och försökte kolla in (tror de försökte se hundarna) så jag behövde avreagera på något vis... Imorgon blir det långpromenad på morgonen innan jobbet. Vet inte var jag ska gå bara, en del av mig vill ta bilen till skog där hundarna nog kan vara lösa hela tiden, en annan del av mig vill inte köra bil utan ta en runda här till en skog där de förhoppningsvis kan springa lite...
Alltså jag tror att han hade koll. Eller rättare sagt, hunden hade det :D Den for omkring som ett torrt skinn i zickzack men släppte aldrig var husse var, den slet upp en pinne i munnen och rusade åt vänster, sen sprang den åt höger och släppte pinnen och sysselsatte sig på egen hand. Fast den följde sin husse samtidigt. Och bedårande var den i sin glädje.

Jag är väldigt ny på allt som har med personspår att göra, men känner folk som håller på med bruks och jag följde med idag för att valpen behövde få lite egentid. hehe, la ett kort spår och det enda valpen lärde sig just idag var att under pinnarna finns godis :p Men man spårar inte i spåret, utan pinnarna dyker man på om man ser dom. En heeler går matte i hälen och inte framför ;) Nåja, väldigt vanligt beteende hos småvalpar som dessutom är lite osäkra pga störning runt om. Vi kommer fortsätta och en dag så ska nog poletten trilla ner. Mamma-hund är en ypperlig spårhund (viltspår) och henne ska jag lägga över på personspår nu då jag inte har möjligheten till blodspår längre. Men hon kommer säkert tycka att även personspår är kul - första försöket blir under veckan :) Visar det sig vara något för henne, så får jag väl ta med valpen en gång eller två efter - valpen är nämligen oerhört duktig på "do as I do" när mamma-hund gör något, så kanske kan man fuska lite så för att lättare visa vad man ska göra :D

Ja, eller vad man nu ska kalla dem :D

pawz.jpg

Har hört en del som använt dem till sina draghundar vintertid där det fungerat bra!

Fast blir inte det halt i snon?

För att göra mig riktigt populär här vill jag föreslå koppeltvång året om :cautious:

Råkade bli lite kissnödig under min promenad i ett naturområde idag, och räknade ut var, lite längre fram, som det skulle funka att lämna den anlagda stigen och sprinta ut i terrängen och lösa problemet bakom en bergknalle. Det var sista chansen innan villaområdena börjar.

Men just när det var dags kom en gubbe med en (alldeles bedårande) unghund (tror det var en wachtel) som var ÖVERLYCKLIG över att den var lös. Den var ÖVERALLT. Så hade jag älgat iväg och sedan hukat bakom ett berg hade den förmodligen tyckt att det var VÄRLDENS ROLIGASTE LEK.

Så det är inte bara djurens ungar som är en riskgrupp i naturen, utan även medelålders damer i riskzonen för inkontinens. :meh: (Fast uppsidan var att jag nog satte rekord på resten av vägen hem :angel:)

Jag behover ganska ofta ga bakom knallar eller storre buskages ocksa och avskyr att fa en frammande hund som kommer och sticker nosen -i basta fall- i ansiktet pa mig, i samsta fall vantandes bakom ryggen.:angel:
Mina hundar gar alltid framfor mig nar de ar losa sa att jag alltid ser dem och ar det backkron eller kurvor pa stigen far det snallt komma in nara mig. Kalla mig garna Tanten Kontroll Freak. :grin:

Jag är lite orolig för det.. Men jag har hört en del som använder dem till draghundar nu under vintern, så jag tänker att det inte borde vara så halt?
Men jag får testa. Blir det halt är det ju mindre bra...

Jag har sett att draghundar har sådana på sig så det verkar ju fungera även i snö och höga hastigheter!

Jag har sett att draghundar har sådana på sig så det verkar ju fungera även i snö och höga hastigheter!

Ja, precis, det är det jag sett också :)

@Migo är Cordura lika smidiga?
De behöver ju sitta ordentligt, även i snödjup om typ 25cm, i vatten, i mossar osv...
Det är ju sällan plogade vägar hundarna springer på :p

Ja, precis, det är det jag sett också :)

@Migo är Cordura lika smidiga?
De behöver ju sitta ordentligt, även i snödjup om typ 25cm, i vatten, i mossar osv...
Det är ju sällan plogade vägar hundarna springer på :p

Cordura med elastiska kardborreband tål då allt jag lyckas utsätta mina hundar för, till fjälls, till skogs och på väg!

Cordura med elastiska kardborreband tål då allt jag lyckas utsätta mina hundar för, till fjälls, till skogs och på väg!

Då ska jag kika på det också :)
Är lite orolig att de inte kommer vilja röra sig med skor bara, men förhoppningsvis glömmer de dem i skogen sedan.

Här hemma har unghunden fått springa lös i skogen i 45 min och nyss körde vi en tio-minuters-workout med fokus på att få till fritt följ. Träligt att vara inomhus då köket är så litet och han så lätt blir ofokuserad när vi är hemma. Det är vad han har fått göra idag iaf. Just nu blir det träning på fritt följ varje dag tills vår nästa omgång i brukslydnadskursen på torsdag. Vet inte riktigt om det går framåt eller bakåt ärligt talat. Han sätter sig vid sidan med hjälp av mitt kroppsspråk, har börjat lägga till kommando men jag har svårt att få honom med mig om jag tar ett steg? Han har ju fått lära sig att sitt betyder sitt tills matte säger annat. Får luska lite på det där.

Tanten har fått dega i soffan hela dagen, hennes favoritsysselsättning. :D
Ge fotkommando innan du tar ett steg? Eller funkar inte det heller?
Hur långt har ni kommit? Måste han börja från sittande eller kan du avvakta med halterna? (akta för att lägga in för mycket kroppspråk i träningen men det har du säkert tänkt på redan)

@mandalaki Ooops. Funderar på om det skulle kunna hända min också :o De är inom synhåll hela tiden och jag har koll på om det kommer nån men nån som gömmer sig skulle säkert vara lite väl roligt.

Mötte också en lös hund idag. Eller tja, jag och mina hundar var på fältet i skogsbrynet och ut från skogen/motionsspåret kom en hund farandes i storlek som min dalmatiner typ. Mitt hjärta bankar alltid lite hårdare och lite snabbare när det händer. Nu var det ju en stor hund, så då är det lite lugnare. Hunden stannade och tittade på oss på ca 10 meters håll. Min BC var lös och ca 5 meter ifrån mig. Dalmatinern var kopplad och jag drog honom snabbt intill mig. Funderade på vad jag skulle göra. Skulle jag kalla in min hund så skulle väl den lösa hunden springa mot henne. Men skulle jag inte kalla in henne så skulle den kanske gå fram till mig och dalmatiner, och det vågar jag inte riskera. Kallade in min lilla, och givetvis började den andra hunden springa mot henne. Kommenderade ligg (alltid lika stolt över henne för att hon är så jäkla lydig, duktig, perfekt :heart) och då stannade tack och lov den andra hunden också igen. Och så kom ägaren och tog sin hund och gick iväg. Ingen skada skedd. Hunden var förmodligen snäll. Men ändå. Skulle den springa fram till min prick kanske det inte slutar roligt.

@isafore Jag har borjat med att lagga mina ner nar det kommer frammande hundar, vare sig de ar kopplade som gor utfall eller losa. Det ar uppenbart himla svart att vara "respectingivande" nar man ligger som hund ... och den losa/attackerande hunden kommer av sig. Eller atminstone har alla kommit av sig hittills nar mina ligger ner.

Mandy har blivit attakerar flera ganger ... tva ganger tror jag att det inte hade spelat nagon roll om hon legat eller inte, det var erkanda "tik agressiva" hundar enligt agarna.
De andra gangerna stod hon, bredbrostad med svansen i top och utstralade en sjalvsakerhet som uppenbarligen drog de andra hundarna till henne. Hon stod stilla vid min sida men backade inte en millimeter nar de kom utan svarade med ett vral nar hon insag att slagsmalet var oundvikligt.
Nu nar hon ligger ner ar hon lite mindre sjalvsaker och ser uppenbarligen inte stoddig ut langre och den andra hunden kanner inte samma behov att 'tvala till' henne.:angel:

Tänkte bara flika in denna lilla filmen på en katthona som introducerar sina kattbebisar för sin hundkompis. Det diskuteras ju flitigt i olika trådar emellanåt gällande olika djurslags kommunikation mellan varandra och detta klippet tycker jag är ganska intressant ur beteendesynpunkt.

Vidare så ska jag ringa veterinären imorgon. Får inte bukts med Filimons fuktexem mellan tårna och nu måste det få ett slut innan han slickar upp sår... Han spatserar runt i ett par av mina gamla strumpor just nu för att inte slicka. Får se om han kan låta dem vara på över natten.

Tänkte bara flika in denna lilla filmen på en katthona som introducerar sina kattbebisar för sin hundkompis. Det diskuteras ju flitigt i olika trådar emellanåt gällande olika djurslags kommunikation mellan varandra och detta klippet tycker jag är ganska intressant ur beteendesynpunkt.

Vidare så ska jag ringa veterinären imorgon. Får inte bukts med Filimons fuktexem mellan tårna och nu måste det få ett slut innan han slickar upp sår... Han spatserar runt i ett par av mina gamla strumpor just nu för att inte slicka. Får se om han kan låta dem vara på över natten.
Gulligt klipp :)
Det där med tassviftningar förvirrade Sigge som liten. Kompisens katt använder tassarna avvärjande men inte så seriöst så han tolkade det som bus istället.
Nuvarande katter använder bara tassarna (mot hundarna) när de säger ifrån så Stoja har nog lättare att tolka det.

Då ska jag kika på det också :)
Är lite orolig att de inte kommer vilja röra sig med skor bara, men förhoppningsvis glömmer de dem i skogen sedan.

Jag har funderat på samma sak med basset, tog på han en inomhus när jag hade smörjt tassarna. Han rörde sig inte på en halvtimme :banghead::p så jag har svårt att tänka mig att han ens skulle hoppa ur bilen ;) men då är han fruktansvärt löjlig. Hoppas dina fixar det bättre, föret kan verkligen vara skarpt.

Ge fotkommando innan du tar ett steg? Eller funkar inte det heller?
Hur långt har ni kommit? Måste han börja från sittande eller kan du avvakta med halterna? (akta för att lägga in för mycket kroppspråk i träningen men det har du säkert tänkt på redan)

Vi har inte kommit alls långt och jag är ju newbie när det kommer till att träna för lydnad, så jag gör så som min kursledare säger att jag ska göra. :D I kursen har vi börjat från sittande och hon är stenhård på att vi bara får belöna korrekta sittanden (det går sådär... :angel:). Innan har jag övat mycket kontakt vid sidan, utan kommando, och då har han följt med fint.

Med kroppspråket menar jag att jag leder honom in till sidan med handen hittills.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
7 8 9
Svar
178
· Visningar
8 626
Senast: ii-ssa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar