Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Drömmer om hund nummer två. Så långt borta :nailbiting: Men känns absolut nödvändigt att börja typ redan idag med efterforskningarna. Har iallafall lyckats bestämma ras, helt otroligt. Att hitta en kennel som inte avlar fetlabbe där emot...

Åh, blir det jaktlabbe? :D

Drömmer om hund nummer två. Så långt borta :nailbiting: Men känns absolut nödvändigt att börja typ redan idag med efterforskningarna. Har iallafall lyckats bestämma ras, helt otroligt. Att hitta en kennel som inte avlar fetlabbe där emot...

Kolla med Kustmarken. Vet inte om de bara har foderavtal (de utbildar ledarhundar bla) eller om de också säljer i bland men de har jättetrevliga dp-linjer.

Ammo och jag är hemma hos en kompis i Norje för att passa en kompis barn när de går på SRF. De bor nära festivalområdet så man hör hela tiden musiken. Ammo o kompisens ena amstaff känner varandra sen valptiden och har lekt typ nonstop idag sen kl 13. De har tagit micropauser för att ladda om typ. De sov 2h när jag och barnen såg Aladdin med men sen var de taggade igen xD
Vi har även gått en kvällsrunda runt/inne på festivalområdet och jag måste säga att jag älskar min hunds mentalitet. Han knatar igenom allt utan att bry sig, skiter i hög musik, konstiga lampor och fyllon. Hälsar artigt på folk men skiter sen i dem :love::love:
Ammo hälsar att viltkebaben var höjdpunkten, då gick han fot trots miljön för att få smaka (han fick givetvis!):love:

Det finns ju många kennlar som inte avlar fetlabbe :) Men ska du få köpa från en jaktkennel kommer du nog behöva erbjuda hunden åtminstone jaktträning. Är du sugen på det?

Att hitta en kennel som inte avlar fetlabbe där emot
Alltså det är ju verkligen en stor ras så så svårt borde det ju inte vara? :) Vill du inte ha rena jaktlinjer som verkligen satsar på praktisk jakt - kolla in vilka kennlar som är representerade på typ SSRKs WT i de olika klasserna eller på prov :) SSRKs WT tycker jag många retrievrar som är mer "dp" satsar mer på än dom som jagar mycket praktiskt (där är der ju viktigare med A-prov).

Är du mer intresserad av rena jaktlinjer så är det väl vettigare att kolla uppfödare som reggar i jaktrerrieverklubben typ @AraSlei uppfödare :)

Det finns ju många kennlar som inte avlar fetlabbe :) Men ska du få köpa från en jaktkennel kommer du nog behöva erbjuda hunden åtminstone jaktträning. Är du sugen på det?

@Monifa Spontant (utan att känna dig mer än härifrån och på insta) tror jag att du kommer bli uttråkad av en Dp-labbe, om du vill ha en hund som är mer av Bettys stuk.

@AraSlei @Killaloe inte nödvändigtvis jaktlabbe. Jag är själv inte intresserad av praktisk jakt men har ett par i min närhet som tränar apportering (med tollare) och kan mycket väl tänka mig att testa. Jag tycker apportering är kul men har ju inte direkt en hund nu att utöva det med ;)

Jag vill inte ha den grova labben. Och sen är jag inte ok med uppfödare som har synligt feta djur. Hittade nio kennlar (3 med jaktlinjer, resten med dual) som ser intressanta ut i första gallringen.
Jag vill inte ha en Betty nr2, då hade jag tittat på något annat :) Araslei, varför tror du att dp labbe är fel? Nyfiken :D

Hunden är tänkt till rally, lydnad och förhoppningsvis bruset (som Betty inte funkar i nu :down:) men framförallt en glad familjemedlem inom att livet lär se annorlunda ut om 3-4 år.

Jag räknade ut den lokala avgiften igår men tyckte att det kändes fånigt lite så skickade ett mail till klubbens kassör och beskrev läget. Jag skrev att jag hade frågat om avgiften men inte fått något svar, att jag redan är medlem i SBK och att jag räknat ut det på det sätt som @bollen__ tipsade om. Fick ganska snabbt ett svar och tydligen hade klubben koll på sin lokala avgift, den var 20 kr mer än vad ordinarie medlemskap kostar minus SBK:s avgift.

Jag tycker inte riktigt att första intrycket av klubben varit någon höjdare. Kursutbudet verkade inte heller vara så stort. Hoppas innerligt att det finns fler bruksintresserade människor än vad det verkar.

@AraSlei @Killaloe inte nödvändigtvis jaktlabbe. Jag är själv inte intresserad av praktisk jakt men har ett par i min närhet som tränar apportering (med tollare) och kan mycket väl tänka mig att testa. Jag tycker apportering är kul men har ju inte direkt en hund nu att utöva det med ;)

Jag vill inte ha den grova labben. Och sen är jag inte ok med uppfödare som har synligt feta djur. Hittade nio kennlar (3 med jaktlinjer, resten med dual) som ser intressanta ut i första gallringen.
Jag vill inte ha en Betty nr2, då hade jag tittat på något annat :) Araslei, varför tror du att dp labbe är fel? Nyfiken :D

Hunden är tänkt till rally, lydnad och förhoppningsvis bruset (som Betty inte funkar i nu :down:) men framförallt en glad familjemedlem inom att livet lär se annorlunda ut om 3-4 år.

Ja, nä, inte en likadan som Betty så klart, men jag gissar att du vill ha en hund med lite tryck i, uthållighet och energi? :)
Jag tror inte att DP-labbe är fel, men ingen DP som jag träffat har varit någon höjdare :p För lite av jaktegenskaperna för att bli en bra arbetshund och hankar sig fram i ringen med VG och kanske något slätt excellent. Typ. Det innebär ju så klart inte att de inte finns.

Ja, nä, inte en likadan som Betty så klart, men jag gissar att du vill ha en hund med lite tryck i, uthållighet och energi? :)
Jag tror inte att DP-labbe är fel, men ingen DP som jag träffat har varit någon höjdare :p För lite av jaktegenskaperna för att bli en bra arbetshund och hankar sig fram i ringen med VG och kanske något slätt excellent. Typ. Det innebär ju så klart inte att de inte finns.

Jag är ute efter förigheten, sen skadar inte de andra egenskaperna för en bra träningskompis såklart. Betty har uthållighet, energi och tryck men saknar det extra i förigheten.

Om jag kollar mer på jaktlabbe hur viktig är praktisk jakt då? Är ännu (ligger ju några år före i min planering, försöker sätta mig in i linjer och rasen i stort nu) inte helt insatt i jaktprov men är absolut öppen för att syssla med grenar som passar en retriever som komplement för att hunden ska få utlopp för sitt ursprung. Precis som om jag hade skaffat en BC hade vallat eller som med min räka som börjat gå på vilt (ska börja med viltspår och personspår) så ska hon få chansen att utvecklas inom det nyfunna intresset för dofter.

Utställningslabbar och dp labbar har jag träffat ett par och en jaktlabbe men den var väldigt ung så den fick jag inget jättekläm om.

Sällar mig till de som kikar på kennlar osv; en jäkla djungel är det. "Min" uppfödare ska ha kull i höst på en tik som jag tycker om väldigt mycket och är intresserad av men... Det är collie och jag är just nu väldigt rädd/osäker på att skaffa hund, nånsin.

Blev väldigt bränd utav Riley och hans problematik och är livrädd för att få en hund med de stressproblemen igen. Jag älskar collien och Riley hade så många fina sidor som verkligen var rätt, men Tänk om? :(

Tittar på andra raser också, bl.a. golden och labbe :p men jag vet inte. Min osäkerhet och rädsla sätter helt klart käppar i hjulet just nu.

Annars tragglar jag apport med föräldrarnas Jamie, försöker träna lydnad osv men eh, han är dötrist att träna med :o Noll föremålsintresse, på tok för vek och kräver konstant stöd och vägledning, tar inga egna intiativ eller något.

Jag har fått hem Riley's aska också och till helgen lär han få bli begraven... Känns fortfarande väldigt surrealistiskt.

Är trött som en gnu. Jag har varit ute med Calibra med 1-2 timmars mellanrum hela natten och sovit med kläderna på. Trots att jag var så himla trött det sista så hade jag svårt att sova in i mellan turerna för jag ville inte missa att hinna ut.
När sambon kom hem från jobbet i morse hade hon spytt upp nått, sen dess har det varit lugnt.

Den lilla har inte skitigt mer än sedan hon sket på väggen igår. De andra två mår toppen. Alltid något.

Jag är ute efter förigheten, sen skadar inte de andra egenskaperna för en bra träningskompis såklart. Betty har uthållighet, energi och tryck men saknar det extra i förigheten.

Om jag kollar mer på jaktlabbe hur viktig är praktisk jakt då? Är ännu (ligger ju några år före i min planering, försöker sätta mig in i linjer och rasen i stort nu) inte helt insatt i jaktprov men är absolut öppen för att syssla med grenar som passar en retriever som komplement för att hunden ska få utlopp för sitt ursprung. Precis som om jag hade skaffat en BC hade vallat eller som med min räka som börjat gå på vilt (ska börja med viltspår och personspår) så ska hon få chansen att utvecklas inom det nyfunna intresset för dofter.

Utställningslabbar och dp labbar har jag träffat ett par och en jaktlabbe men den var väldigt ung så den fick jag inget jättekläm om.

Förigheten är ju en väldigt stor del av de jaktliga egenskaperna. Hunden ska ju, trots de största retningarna som finns för en retriever med fågel som trillar överallt osv, ändå vilja jobba med dig hela tiden. Jag tycker att förigheten är den största bristen hos dp-/tjocklabbe. Du ser sällan renavlade jaktlabbar som har problem att gå i koppel t ex.

Floyd är typ född i ett fotgående, jobbar alltid med öronen koncentrerat bakåtvikta för att uppfatta minsta signal från mig. Hade han inte haft så stor jaktlust hade han nog varit rätt vek.

Så länge man är öppen för att träna jakt, så är inte den praktiska jakten så viktig för en retriever :) Det är rätt få som faktiskt jagar med sina hundar. Sedan får man i regel ett annat go i hundarna som får jaga praktiskt, men en bra retriever fixar ju typ B-prov ändå.

Kan ha shoppat en bur inför ev. framtida hund! :angel: här gäller det att vara ute i god tid liksom. Men vi har pratat om att köpa en om det dök upp nått bra på blocket och ha en enkel o en dubbelbur så länge tills vi bestämt oss hur vi vill ha det. Så mamma åker och köper den efter jobbet om den ser bra ut! Är iaf från RU-produkter.

Annars så är jag sista dagarna på rehabcentret, saknar mina hundar och längtar efter att få köra bil. Dödligt rädd att det ska vara nått fel på mig som jag inte märker så jag inte får köra :S Ska göra någon form av synundersökning på torsdag, håll tummarna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka