Uppbyggnad av hästen

M

maria-astrom

Hej!

Jag söker med ljus och lykta efter en bra bok som belyser hur man bygger upp en otränand häst, konditionsmässigt och muskelmässigt på ett hälsosamt sätt. Är det någon av er där ute som har en bra bok att tipsa om, eller som kan dela med sig av sina egna erfarenheter? Mycket tacksam för svar!
//Maria

Sv: Uppbyggnad av hästen

Till en början skulle jag rida mycket i skog och mark (off road om möjligt) på lång tygel i skritt. Härsten kan då arbeta i en naturlig form och stärker hela kroppen på ett sunt och bra sätt, i ett tempo och i en grad som hästen fysiskt och mentalt klarar av. Det är dessutom roligt att få komma ut i skog och mark, ffa nu när våren snart kommer smygande. Tänk när vi kan rida genom vitsippstäta, mossiga marker till ljudet av fågelkvitter.

Rida i terrängen är nyttigt för kondition, muskler, leder, senor, allt. Det är gymnastiserande, okomplicerat och stärkande. Och dessutom berörs hela kroppen.

Sen kan det vara en ide att ta hjälp av en tränare så att man får ett oberoende öga som regelbundet följer upp och tittar på hästens allmänna fysiska tillstånd mellan varven. Då får man också individuella tips och råd, övningar och lite feedback när saker och ting ger resultat. :)

Sv: Uppbyggnad av hästen

tintilar gav mycket bra råd, men annars vill jag tipsa om den nålade tråden som finns högst upp på sidan om Ridning. Där tas dessa saker upp och folks råd är samlade.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Squie
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 958
Senast: Ponsa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar