Uppbindning på stallgången

Sv: Uppbindning på stallgången

Vanliga rullbälten från en bil är det bästa.
Bara att klippa bort låsgrejen och knyta dit en panikhake istället.
Bättre finns inte. :love:

Dom balsnören jag har andvänt har inte varit så klena..(de är sådana balband som finns bla på 250kr fykants balar hösilage)....anledningen till att jag inte kör med enbart kedjor och kabinhake är ifall hästen får panik.
Dom gånger de har hänt att pållar fått panik har det ändå tagit en hel del kraft innan balsnöret har fått av....och vid dom tillfällena var jag glad att dom släppte.

Vi har en plats där det är vanliga kedjor, och jag gillar dem inte. De är alldeles för tunga och skramliga, och går inte att lossa om någon häst skulle fastna och få panik. Visserligen kan man ju sätta panikhakar vid väggfästena, men så långt har ingen tänkt vid denna plats...

På den andra uppbindningsplatsen sitter det vanliga grimskaft, och det är nog faktiskt det jag gillar bäst. Knyts i väggen med lättupplösta panikknutar, som dessutom är lätta att ändra längden på.
Våra är dock två helt olika grimskaft i olika färger, men en uppsättning av likadana grimskaft är ju inte så svårt att ordna. Hamparep, kanske?

I nuvarande stallet har vi breda band, av nylon. Tror de används mer till kor och så annars men de är riktigt bra och hållbara som uppbindning.

Annars finns det ju rätt många alternativ, plastkedjor, gummislangklädda kedjor, elastiska osv. Det gäller ju att komma på vad man själv trivs bäst med.

Den här sorten har vi på stallet. Det var den enda bilden jag hittade där den syntes. Bakom hästen huvud typ! Nylonband med karbinhake i änden och nån grej så längden kan justeras.

Tack för alla svar.

Jag har tittat på plastkedjor på Jula, men de är tvåfärgade, skulle vilja ha helsvarta. Gummitampar verkar också bra.

Vill ha något som inte skramlar när man tar bort dem, plastförsedda kedjor låter bra. Spelar inte så stor roll om priset är lite högre, det är bara till en plats det ska vara.

Funderade på om man ska sätta en panikhake närmast stolpen, då kan man snabbt få loss hästen utan att vara alltför nära, men då kanske kedjan/tampen skrämmer kusen om den ramlar neråt? Hästen är ingen panikkuse till vardags.

Hur högt sätter ni uppbindningen? Sett i ett travstall att de satt infästningen i stolpen högt, ca 1.80 högt och att de satte grimskaftet i ringen som sitter mitt på sidan av huvudet, inte nere som jag brukar göra. Bra?

I mitt stall så har jag vanliga grimskaft och sen såna här gummisnoddar som man egentligen ska fästa på tygeln, det funkar jättebra, ifall man har svårt att hitta såna där hela gummigrimskaft

*lånar*
använder inga alls, mina hästar står stilla där jag ställer dem

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Kristall10
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
905
Senast: Ajda
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar