Unghingstar i vilken hage efter avvänjning?

G

GoldenSam

Hur brukar ni göra med hingstfölen - två stycken vid avvänjning
Jag har i år dessa alternativ
1.) Med unghingstarna 2,5 år
2.) Med ponnierna fjording och shettis
3.) I stoflocken 2 åringar 1 tvååring ( tar bort mammorna därifrån)

De har sista tiden i sommar gått med stoflocken tillsammans med mammorna

Sv: Unghingstar i vilken hage efter avvänjning?

Ha kvar smågrabbarna i stoflocken där de just nu känner sig hemma och ta bort mammorna därifrån. Det blir mindre traumatiskt för fölen om de tillåts gå kvar i flocken med hästar de känner och i en miljö som de är bekanta med.

Jag brukar gå iväg med morsorna så långt bort att de inte hör varandra. Mammorna blir mycket ängsliga ett tag, men fölen brukar glömma ganska fort, eftersom de är kvar i sin vanliga flock. Hos mig återförenas de så fort stona har sinat, efter två till tre veckor. Mammorna har ju fortfarande mycket att lära sina små om livet!

Håller tummarna för dig! Det skär alltid lite i hjärtat när man ska vänja av fölen.

Hur brukar ni göra med hingstfölen - två stycken vid avvänjning
Jag har i år dessa alternativ
1.) Med unghingstarna 2,5 år
2.) Med ponnierna fjording och shettis
3.) I stoflocken 2 åringar 1 tvååring ( tar bort mammorna därifrån)

De har sista tiden i sommar gått med stoflocken tillsammans med mammorna

Jag satt dom ihop med 2,5åringar, alternativt med ponnierna om det inte finns ston i den flocken, nog helst ponnierna om det är vuxna och tryggare individer.
Tänk på att sannolikheten är stor att dom blir könsmogna innan det är dags att släppa dom på bete, och man vill undvika att byta flock på dom fler gånger än nödvändigt.

/Camilla

ponnierna är valacker
unghingstarna - tre stycken - blir de inte lite för tufft för fölungarna ?

De bör inte gå med 2-åringarna eftersom de inte leker på samma vis o behöver äta o sova mer.

Jag skulle sära dem från stona på natten o ha dem i samma dagtid.
Till / efter sommaren skulle jag släppa dem med valackerna.

kom ihåg att det är mkt bra för uppfostran att ha med en klok äldre individ- unghästrna lär sig o blir tryggare.

På natten är de avvanda , jag tänkte mer när jag ska ta bort dem från mammorna även dagtid i hagen.

Jag har velat fram och tillbaka ändrar mig varje dag....tror inte att jag vågar släppa dem med unghingstarna....att gå kvar i stoflocken är ju lättast för dem, men det går ju bara ngn månad till och sedan är ju ponnierna de ända som är kvar för småkillarna att gå med.

ponnierna är valacker
unghingstarna - tre stycken - blir de inte lite för tufft för fölungarna ?

Är det bara valacker i ponnyflocken så hade jag helt klart släppt dom där, för det kan som andra sagt bli tufft för dom att gå med unghingstarna.

/Camilla

Jag hade inte haft dem ihop några ston som inte är dräktiga. Risken för oönskade dräktigheter är stor. Jag hade inte släppt dem ihop de äldre unghingstarna. Skade risken är för stor plus att de små behöver mer vila och lugn än vad de får med de äldre hingstarna. Då blir det ponnyflocken kvar. Men jag hade om jag skulle släppt dem där haft även mammorna med i början så att de små kändes sig hemma med de äldre valackerna innan jag tog bort stona.

Min isishingst skulle byta hage på avvänjningen och skulle då fara till hingstarnas hage. Där gick hans halvbror som var två år och han var väldigt tuff mot min lilla häst. Så Vægir fick lite av en shock då han plötslit hamna i en kamp om vem som skulle vara högre i rang så han bestämde sej för att smita rakt igenom staketet och tibaks till sin gamla hage med dom "snälla" hästarna :P Så kolla lite vem som är "snällast" så dom får lite av en lugn start och sen då dom har moppsat upp sej lite kanske dom kan byta, det är mitt tips

mvh.lisa

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 308
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 751
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 264
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 926
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31