Unghingst som stegrar ???

Sv: Unghingst som stegrar ???

Ägaren är medveten om att vi tar med oss pisk, det var hans idé från början, för att kunna markera vad han verkligen inte får göra.
Anledningen är att han stegrade sig mot ägaren , när denne stod med ryggen emot..Det är inte så att vi slår på han allt vi har, utan ett löst rapp lixom...

Klart jag är medveten om att uppfostringen inte ska ligga på mitt ansvar, men man hjälps väl åt ?

Hjälpas åt, kanske... men jag anser ändå inte att det är ditt ansvar.
Du får inte betalt för att uppfostra hästen (du jobbar inte med det), du är inte medryttare, du "vinner" inget på att uppfostra någon annans häst. Det enda du gör är att riskera din egen hälsa.

Nu är han förvisso "bara" 6 månader gammal så han kan inte göra lika stor skada som en äldre häst men den kan ändå skada dig.

Hon måste väl ändå få freda sig om hon går in i hagen för att hämta sin egen häst?

Absolut!
Dessutom, fungerar det som det oftast gör vid de flesta stall med jourer på in-och utsläpp så lär ju även hon bli en av de som handskas med hästen. Då hade i alla fall inte jag låtit hästen passera mig med ett dåligt beteende utan att jag skulle korrigera det.

Jag tror det är nästan lika med hästar, hundar, barn och många andra flockungar. Visst ska ägarna/ föräldrarna uppfostra ungarna men man kan aldrig göra det så att de sen uppför sig perfekt för alla personer de möter. Varje vuxen individ måste ju visa hur man ska bete sig? Ska man ha sin häst i en hage ihop med andra människors hästar måste varje person som går in i hagen få visa att "när jag är här är det jag som bestämmer"!

Jag vet inte vad du har för erfarenhet men om jag säger till mina unghästar att "-nu får ni vara snälla när det kommer nya människor in i hagen", så lyder de liksom inte det.... Det vore väldigt enkelt och trevligt att bara kunna be hästen snällt innan man gick därifrån men det funkar ju inte så. Får mina unghästar span på en person som TS som, precis som hon skriver, inte har någon erfarenhet av föl/ unghästar så vädrar de chans till att hävda sig direkt. De är inte dumma, men de är unga och nyfikna och då är det som upplagt för att testa gränser.

Jag tror det är nästan lika med hästar, hundar, barn och många andra flockungar. Visst ska ägarna/ föräldrarna uppfostra ungarna men man kan aldrig göra det så att de sen uppför sig perfekt för alla personer de möter. Varje vuxen individ måste ju visa hur man ska bete sig? Ska man ha sin häst i en hage ihop med andra människors hästar måste varje person som går in i hagen få visa att "när jag är här är det jag som bestämmer"!

Jag vet inte vad du har för erfarenhet men om jag säger till mina unghästar att "-nu får ni vara snälla när det kommer nya människor in i hagen", så lyder de liksom inte det.... Det vore väldigt enkelt och trevligt att bara kunna be hästen snällt innan man gick därifrån men det funkar ju inte så. Får mina unghästar span på en person som TS som, precis som hon skriver, inte har någon erfarenhet av föl/ unghästar så vädrar de chans till att hävda sig direkt. De är inte dumma, men de är unga och nyfikna och då är det som upplagt för att testa gränser.

:bow::bow:

jepp, är lärare själv så det skriver jag under på

Svarar dig och er andra...

Det är inte en frågan om att hon inte får säga till, utan en fråga om att hon inte ska Behöva säga till. Det är stor skillnad.

Ägaren till detta föl ska uppfostra det så pass så att det inte utgör en risk för andra människor på en daglig basis. Självklart kan saker hända ändå, men det är inte det de är frågan om nu, utan det är frågan om en unghäst som varje dag eller väldigt ofta testar gränserna.

Jag har en egen uppfödning på 6 år (och har utbildad/korrigeringsuppfostrat/hanterat så många fler), min egen uppför sig inte illa mot människor. Han är tillgiven, trevlig och uppfostrad. Han respekterar människor (alla människor) och han lyssnar på små signaler.

Ägarn till hästen TS skriver om har inte tagit sitt ansvar som unghästägare och har inte lagt en god grund för hästen. Att vara sjuk är ingen ursäkt, det är ett faktum och det kan "fixas" genom att hyra in hästen där full skötsel ingår, eller där hästen blir uppfostrad. Det fick jag göra när min unghäst var 1 månad gammal och jag föll av en häst och fick en kraftig kotkompression i nedre delen av ryggen. Eftersom jag inte kunde uppfostra fölet själv (kunde knappt gå, änmindre hantera hästar) så såg jag till att hyra in mig på lösdrift i flock (gratis uppfostran) där de även hanterades på daglig basis av någon som själv haft föl. (det tog mig över 1 år att bli så pass bra så jag kunde börja jogga lätt).

Jag ser ingen ursäkt till att fölet har det beteende det har, det är inte TS ansvar, eller TS fel. Det är Ägarens ansvar och "fel" att fölet inte är nog uppfostrat. Kan/vill ägaren inte själv så får han (var det va?) se till att någon annan tar på sig det ansvaret, inte dumpa ansvaret på sina stallkamrater.

Utan att mena att hoppa på TS...
Om TS har tagit på sig ansvaret från ägaren (dvs har ansvaret från ägaren för att uppfostra fölet) så anser jag inte att TS är redo för den uppgiften eftersom TS måste fråga hur h*n ska gå tillväga på ett forum. Helt ok att fråga så om man har ett problem med att ens stallkamrats häst är besvärlig (vilket jag uppfattat situationen som), mindre ok om man skall vara ansvarig för att utbilda en unghäst. (det är för grundläggande kunskap för att det ska vara ok att fråga om).

Hur man än vänder och vrider på det hela så är det en stor risk att uppfostra en unghäst som insett att den kan gå över gränsen för vad som är ok, en så stor risk att döden är inblandad om man har otur.
Det är inget som TS ska utsätta sig för. Vad finns att vinna för det?
Den som ska utsätta sig för dödsrisken är hästens ägare. En väluppfostrad unghäst beter sig inte illa "bara för att", den beter sig illa om ngt skulle uppstå. I detta fall pratar vi alltså inte om en väluppfostrad unghäst och därför ska ägaren ta sitt ansvar.

Vad TS kan göra är att se till att driva bort unghästen Med ägarens tillstånd. Nu har ägaren sagt till att spö ska användas (och redan här blir jag lite fundersam, jag skulle aldrig ge klartecken till att ngn fick slå min häst utan ta mitt ansvar och se till att "problemet" arbetades bort).
I slutändan kommer det att resultera i en piskrädd unghäst som fortfarande är ouppfostrad och troligast lika hemsk att leda in.
Den vanliga lösningen för det är kedja (dvs kväv symptomerna istället för att lösa det egentliga problemet), och så är vi på vägen till att skapa en problemhäst.
Eller så tar (som sagt) ägaren sitt ansvar innan ngn skadar sig och uppfostrar hästen.

För att komma till rätta med symptomer kan man inte kväva dom, det kommer bara föda nya symptomer. Istället måste människan, som är smartare (hmmm...) än hästen, ta ansvaret att hitta vad problemet är och sedan åtgärda det.

Du blir inte av med smärtan (symptomen) som kommer av ett brutet ben (problemet) genom att äta värktabletter (kväva symptomen), du blir av med det genom att gipsa det hos läkaren (korrigera det Egentliga problemet) och ev äta tabletter en eller två dagar om du har mkt ont (i yttersta fall nödvändig kvävning av symptom på kortvarig basis).

Senast ändrad:

Liten fundering då till dig.
Om du är lärare, skulle du acceptera att en lärare slog dina elever för att de inte lyssnade eller repsketerade den läraren? Vart kommer det att leda, om man spinner vidare på den banan?

Våld är inte lösningen, våld föder våld. Och det kommer aldrig att skapa något konstruktivt eller lösa det egentliga problemet (problem med att inte vara en naturlig "ledargestalt" för eleverna samt i denna hästens fall, brist på uppfostran (vilket jag inte tycker man per automatik ska anta att barn har).

Slå inte hästen! I hagen hade inte de andra hästarna gett honom "stryk" utan att varna först! Men vi måste lägga märke till hästens små varningar mycket mer. Vad visar han innan han stegrar? visar han rädsla eller lekfullhet? För att hantera hästen på bästa sätt måste vi och prata med hästen på hästens språk. Varna hästen först om han tänker stegra mot dig, som en häst skulle ha gjort. Agera som om du va en häst och hade tänkt sparka den om den inte håller sig undan genom att slå med ex. armbågen mot den. Reagerar den genom att dra sig tillbaka-vänd bort blicken och visa din underkastelse, att du inte vill bråka. Tänk också på att allt som sker med framdel är attack och allt med bakdel försvar.
hoppas det var till lite hjälp i allafall :banana:

Liten fundering då till dig.
Om du är lärare, skulle du acceptera att en lärare slog dina elever för att de inte lyssnade eller repsketerade den läraren? Vart kommer det att leda, om man spinner vidare på den banan?

Våld är inte lösningen, våld föder våld. Och det kommer aldrig att skapa något konstruktivt eller lösa det egentliga problemet (problem med att inte vara en naturlig "ledargestalt" för eleverna samt i denna hästens fall, brist på uppfostran (vilket jag inte tycker man per automatik ska anta att barn har).

jag har aldrig skrivit att man ska slå eller använda våld! DÄREMOT så är hästar så otroligt mycket större än oss och det kan bli farligt i situationer som denna, man måste tänka på sig själv i första rummet då och får man inte bort hästen genom kroppspråk eller vifta med repet så ja, jag klappar till hästen så den backar av. Nått annat är inte tal om. Det har inte mycket med inlärning att göra utan är en ren överlevnadstrategi, och ingen i tråden har skrivit nått om att man inte ska varna först eller att man inte måste träna hästen i hur den ska bete sig. DET betyder inte att jag eller nån av mina kollegor slår mina elever, det är ju bara ett absurt anklagande och en konstig jämförelse och visar att du inte fattar nått av hur livet och arbetet i en skola fungerar. Att anklaga mig för våld är lätt absurt då jag står för operant inlärning och undviker alla korrigeringar och bestraffningar i största möjliga mån, även vid mitt arbete i skolan. Dock måste man ibland korrigera, man kommer inte ifrån det, och beteenden farliga för mig, där korrigerar jag.

citerar mig själv
det handlar ju verkligen itne om att rappa upp hästen! Det räknas in under misshandel enligt mig. Men beteenden som är farliga för mig som människa ska korrigeras och jag räknar in en stegrande häst mot mig i hagen som ett farligt beteende. där måste man sätta ner foten, sen om man gör det med kroppspråket, grimskaft, pisk, pinne eller vad man nu vill är upp till folk och väldigt mycket hästen. En del hästar räcker det att bli stor och auktoritär så ger de sig, en del kan behöva en smäll på rumpan för att fatta. jag förordar inte att man ska piska upp hästen emd andra ord utan mer hålla på sina egna gränser och visa hästen hur det är ok att bete sig. Det är alltid bäst att börja i liten skala för att sen bli kraftigare om hästen inte lyssnar, men i det här fallet säger TS att de buttat bort hästen och då fått ännu kraftigare beteende vilket enligt mig visar på att hästen inte har fattat utan tycker det är en rolig lek/dominant lek. kan bli väldigt farligt om man inte sätter stopp! repet, pisken, pinnen är endast hjälpmedel för att hålla det avstånd som hästar kan hålla varandra med sina långa ben.

du verkar leva i nån sort utopi där folk inte behöver tackla sånt här på vardagen och där alla uppfostrar sina hästar och klarar det galant. så ser inte livet i hästsverige ut. självklart ska TS inte behöva uppfodstra den här hästen, man akn oxå tänka tt de håller på och jobbar hästen men inte kommit dithän än att hästen sköter sig, bara för att ägaren tränar den innebär itne att den kommer sköta sig vid alla människor i hagen, dynamiken ser helt annorlunda ut där. Uppenbarligen har TS sin häst i denna hage och så länge hon har det så måste hon få freda sig. Världen är verkligen inte så svart och vit som du vill påskina, den är full av gråzoner och vackra nyanser och ingen är perfekt.

MEN sammet, du har rätt i att det lätt kan födas en häst med problem i detta om inte träningen tas upp och görs på rätt sätt ;)

egentlige borde vi nog sdiskutera vad våld mot häst är om vi ska få rätsida på vad vi säger, just nu har vi liknande filosofier men uttrycker den olika, men det är og kanske en annan tråd.

Senast ändrad:

Jag instämmer helt i dina åsikter. Hästen ifråga är inte TS ansvar.

hehe läs lite noggrannare, ingen har sagt att det är hennes ansvar, et är det verkligen inte :) i de bästa av värlar så skulle hon inte behöva tackla en sån här häst. men om hon måste hämta sin häst i hagen så måste hon.

jag är nyfiken på hur nis kulle ha gjort om hästen kom fram till er och gjorde det den gjorde mot henne och ni inte hade något val utan var tvungen att hämta sin häst i hagen? Någon? ni skulle alltså ta emot smällen för att ni inte vill slå hästen?

Senast ändrad:

Jag hade för det första inte tagit den fighten med någon annans häst. Då hade jag bytt hage eller stallplats. Men nej, jag hade inte tagit mot stryk från hästen ifråga.

Han vill nog egentligen bara leka och gör det på det enda vis han kan.

Om han inte redan går med jämnåriga så är ju det bästa att se till att han får utlopp för sin leklusta på ett vis som inte blir farligt för människan. Enklast med andra hästar så de kan ta ut sin energi på varandra.

Jag gör klart för hästar allra första gången jag träffar dom eller när ett sådant problem uppstår att det är JAG som bestämmer när det är lek och när vi inte leker. På mina egna uppfödningar har jag enbart tolererat viss lek i hagen, ALDRIG utanför hagen och enbart på mina villkor. Det har blivit trevliga individer som är nyfikna, sociala och gärna stjäl mössor av barnen när dom är i hagen.
Hästar som stegrar är farliga, men jag tror lillkillen behöver få ut sin energi på något sätt så inte helt lätt att enbart bota det genom att säga ifrån.

/M

Svar till både dig och Sammet.

Jag tycker att det är lite tråkigt att den här typen av argument kommer som en MOTSATS till de argument vi andra har. Det är väl snarare komplement till våra argument!

Självklart är en rosenröd värld där alla är perfekta och alla gör precis rätt det vi alla önskar. Men när det inte ser ut så då?? Ska inte TS kunna få råd från många människor där i alla fall vissa av dem har STOR erfarenhet av unga och kaxiga hingstar som inte har växt upp i den där rosenröda, perfekta världen?

Så fort jag skriver eller säger "slå" eller "sparka" så utbrister ni helt onyanserat VÅLD, VÅLD utan att presentera ett bra alternativ. Det är tråkigt tycker jag. Jag använder inte våld. Skulle aldig göra det mot någon. Men jag sätter gränser och jag fredar mig mot attacker!

Jag vill se konkreta förslag från er som inte är "Flytta!" eller "I en rosenröd värld....". TS är där hon är nu. Så är det. Så vi ger henne råd kring hur hon kan hantera situationen. Vem vet, hon kanske lär sig något på kuppen och kan klara sig bättre om hon hamnar i en liknande situation någon annan gång också. :)

Jag har aldrig skrivit någonting om tillrättavisningar. Jag tycker att hästar ska tillrättavisas, men när man börjar tillrättavisas andras djur som man inte känner på samma sätt som sitt eget, så riskerar man sin egen välfärd. Jag tycker inte ens att det är värt för TS att ta diskussionen med hästen ifråga utan bör påpeka för ägaren att det ärdenne som ska ta "diskussionerna" med sin häst.

Jag svarar med att klistra in citat från Eligible, vad hon skriver är samma sak som jag menar.
Självklart (och detta skrev jag också tidigare) så ska TS få försvara sig, men det ska inte behövas på en daglig basis. Det är inte rättvist mot TS att hon ska riskera sin hälsa pga någon annans häst.

QUOTE=Eligible;14198760]Jag har aldrig skrivit någonting om tillrättavisningar. Jag tycker att hästar ska tillrättavisas, men när man börjar tillrättavisas andras djur som man inte känner på samma sätt som sitt eget, så riskerar man sin egen välfärd. Jag tycker inte ens att det är värt för TS att ta diskussionen med hästen ifråga utan bör påpeka för ägaren att det ärdenne som ska ta "diskussionerna" med sin häst.[/QUOTE]

Ja, TS behöver få försvara sig, men när går det över från att ha varit försvar till att bli uppfostran?
Som det lutar åt nu så är hennes alternativ att jaga undan hästen när hon ska in i hagen, helt rätt tycker jag.
De flesta hästar brukar reagera nog om man "kastar" ett mjukt rep på dom. Det behövs inte ett spö för det. Spön är hårda, människan kan göra mer skada (både psykisk och fysisk skada) och det finns alltid en risk att spöt hamnar i ögonen på en stegrande häst om det blir för okontrollerat. Att det ska hållas kontrollerat kan Ingen i tråden garantera eftersom vi inte sett hästen och vi kan inte veta förkunskaper hos personer som skriver liknande trådar. Jag dömer inte TS, jag känner inte TS och vet inte TS kunskaper, just därför kan jag också säga att jag vet inte om TS verkligen är duktig nog att använda spö på en häst.
Så mjukt och långt rep före ett spö. Sk "leadrope" material kan ofta köpas på tex bauhaus eller liknande affärer som har lite av varje. Ett bra leadrope i sverige är gjort av båtrep.

Men, då är frågan, hur länge ska TS behöva göra detta? Om TS inte är nog duktig kommer det att sluta med att TS backar eller gör ngt som hästen ser som att hon backar mentalt. Det behöver inte alls mkt för att hästen ska se det som att hon backar (mentalt eller fysiskt). Och så har TS gjort problemet värre.

Ska TS behöva göra detta resten av sin tid i detta stall? Vad händer sen när hästen blir 1 år, 2 år? 5 år... En kastrering tar bort hormonerna, det tar inte bort ouppfostran så det kommer kanske lugna ner det hela men inte lösa problemet.

Jag kan definiera när det är ok att ta till våld mot en häst, det är för att undvika fara, eller för att försvara sig själv. Våldet människan tar till skall matcha det våld som människan blir utsatt för.
Om en häst utsätter en fysiskt trängd människa för fara så anser jag att det är helt ok att rappa upp hästen om så tills den blöder, tills dess att den ger sig och slutar utsätta människan för fara.
En häst som hugger i luften en gång är det Inte ok att slå så att det tar övht.
Styrka på våldet efter behov.

Dvs, TS ska få försvara sig själv mot hästen. Men inte varje dag, utan att det egentliga problemet (ouppfostran) kommer bli löst.
Att TS kanske får "ta till våld" och driva bort unghästen en vecka eller en månad till är helt ok. Men någonstans måste ägaren faktist ta sitt ansvar och uppfostra hästen själv, eller skicka den på uppfostran.
TS ska inte behöva riskera sitt liv för att ägaren är lat. Eller? Jag antar att ni håller med mig om detta?

Mitt konkreta förslag är i två steg

*Förklara läget för ägaren och se till att han tar sitt ansvar innan någon skadar sig.
*Ta med ett långt rep (4 meter) och driva undan unghästen när hon skall hämta sin egen häst tills dess att problemet är löst.

Ja, tyvärr så är många människor alldeles för lata för att uppfostra sina djur. Det är liksom lättare att bara ignorera problemen........
Jag anser också att kastraktion inte är nån lösning på problemen. Det är det aldrig... Som du säger, man plockar bort hormoner från hästen (som är nödvändiga för att hästen ska kunna kommunicera osv), inte beteenden.
Jag menar inte heller att kritisera TS, utan snarare betona att hon måste ta diskussionen med hästens ägare.
Jag hade själv blivit mycket irriterad om någon hade försökt uppfostra mina djur utan min tillåtelse.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 226
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat