Unghingst med dräktigt sto?

Veronika

Trådstartare
Finns det några risker med att ha unghingst o dräktigt sto i samma hage? Har en unghingst som kommer hem från betet nu till hösten och jag tänkte inte kastrera honom ännu.
Naturligtvis måste jag inte ha dom i samma hage men då jag har tre hästar (dessa två + en valack) vill jag gärna att dom går tillsammans.
Är risken större för kastning o dyl eller finns det något annat att tänka på?

Sv: Unghingst med dräktigt sto?

tänak på att unghingseten kan bli elak mot valaken då han vill ha stot för sej själv..
sen kan ju ävewn dräktiga ston brunsta och då kanske han betäcker och kan skada henne och ev fostret, kan ju bli infektioner
sen så kan ju stot bli arg när hon är dräktig och jaga unghingsten
JAG hade inte haft dom tillsammans...

En annan risk är ju att om stoet resorberar eller kastar utan att det syns kan hon bli betäckt med unghingsten.
Om du inte vill ha hingsten ensam är det bättre att ha stoet ensamt och låta valack och hingst gå ihop.

Jag hade min hingst med mitt dräktiga sto. Fungerade gör bra hela tiden. Särade på dom strax innan hon fölade.

Tack allihopa för era tankar o åsikter :bow:
Kommer nog att prova att ha alla 3 tillsammans så får jag se hur det fungerar annars får pojkarna gå för sig o damen ensam. Eventuellt ska min kompis ha sin åring (sto) hos mig så då får hon gå med mitt sto :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 793
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar