Unghästutställning, Kallblod

Sv: Unghästutställning, Kallblod

Vet du möjligen vad Elling och Disa fick för poäng?

Jag tycker det är anmärkningsvärt om det är så att utställningarna inte går till på ett bra sätt!!

På sikt kanske det ger negativa effekter, så här tänker i alla fall jag...............Jag som endast stoägare för dagen kanske sitter och tittar på en hingst senare som inte har toppresultaten som Järvsöfaks eller Moe Odin. Kanske letar en med fin kroppstyp eller andra egenskaper. Men så sker inte andra meriter som t.ex. en utställning på ett korrekt sätt.

Finns det inte en risk att man detta finns i bakhuvudet och man inte vill gå på annat än resultatlistan när det ska väljas hings?:crazy:

Nu verkar det som att många redan uppmärksammat detta problem, men sker någon förändring???:cool:

Senast ändrad:

Oj först kom inget meddelande nu kom två....vet inte hur jag får bort denna

Senast ändrad:

Som speakern sa på våran utställning: det blandas det in mer och mer Norskt blod i våra hästar. Tycker själv att dom flesta har mer Norskt än Svenskt idag.

Varför inte prova ta upp en Norsk domare som bedömmer våra unghästar, dom verkar föredra den lättare typen. Kanske är en av anledningarna till att dom alltid har haft bättre hästar (förrutom Järvsöfaks), dom har inte varit lika noga tidigare att slå ut hästar som har varit för lätta i typen.

Senast ändrad:

Kunde inte sagt det bättre själv :)

Det måste vara opartisk dommare. Jag brukar kunna släppa saker och gå vidare men var svårt att släppa en utställning som denna och gå vidare.:mad:

Jag har också fått uppfattningen att kallblodtravaren börjar dela in sig i två grupper. En lättare ("Norsk typ") Hästen jag ställde ut hade norsk pappa :(

Den lättare typen verkar de tycka är "fula" men tittar man på Elling så är det ju en racerkula :D

Men å andra sidan fundera man ju. Titta på bilderna från förra året från dannero på de som vann sin klass som 2 åring som är inlagda på denna tråd, tala om 2 olika typer av kallblodstravare.:grin: Vilken är den "rätta" typen. Eller gick man efter vem som äger hästarna..........? :angel::cool:

*KL*

Vad anser ni om den här kallblodet. Är han tung eller lätt i modellen?

Vet du möjligen vad Elling och Disa fick för poäng?

Disa:
7778878777=73p (2007)
Klass II

8788887788=77p (2008)
Klass I

Elling visades bara som 1-åring
16=två 8or

:D
Elling.JPG

Har läst länken som Juvelen gav och jag kommer ihåg att jag läste den förra året också. Mkt intressant :)

Nu har jag äntligen tagit mig för och lagt in bilder från vårt deltagande på Rommes utställning, och även på de andra deltagarna. Men här lägger jag bara in på våran.

Iallefall så skötte Mirre sig över förväntat idag, och det är jag jätte glad för även om inte poängen blev så där jätte bra, men han föll väl helt enkelt inte domaren i smaken...
Om man ska gnälla på något så är det väl i trav för vagn där han inte riktigt fick sträcka ut då hästen framför höll alldeles för låg fart för att det ska gynna våran, som springer lite knöligt i låga farter.
I ringen så hade han fullt upp att busa och nafsa på husse, så de blev lite si så där i travet;)
Men jag är nöjd ändå, han skötte sig fint.

Hans resultat blev klass 2 på 74 poäng.

Kolarbo Marin
7027_140796723955_768688955_2426949_8190261_n.jpg

7027_140796743955_768688955_2426952_725470_n.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 842
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka