Unghästutställning, Kallblod

Sv: Unghästutställning, Kallblod

Jo det var det jag tänkte..

Gnista är nämligen lite gallig vid kotorna bak.. Men det är pga gräset.. Så nu har jag stängt av gräshagarna så det blir bara hö åt henne så får ja hoppas att de försvinner..

Nu är även vår utställning avklarad.
76poäng, klass 1, skådepenning.
Han skötte sig riktigt bra faktiskt så vi är supernöjda! :D

Här kommer två bilder.

29416116.jpg

29416117.jpg

Jag ska visa min hästs lillebror, men jag har bara visat ridhästar förut...har ni några tips att dela med er av??

Sleipner Dalarna 27 September
Livsgnista s f. 07 (Glöding - Järvsöfaks)
Kolarbo Marin h f. 07 (Aldermarin - Atom Vinter)
Hällvinn h f.07 (Järvsöfaks - Kilde Stjärnen)

Jag har aldrig visat en häst så jag kan inte säga nånting ;)

Du kommer känna igen mig eftersom jag har det tjockaste och ilsknaste stoet ;)

Jag har inte hjärta att ta ifrån henne gräset..

index.php

Det är ungefär samma sak, förutom att man ska försöka få dom att trava lite snabbare :D

Kul att du tycker att han är fin, så man inte är alldeles hemmablind;)

Nu har vi varit på utställning också.. Och jag kan säga utan att överdriva att det gick åt skogen.

Allt började bra.. vi värmde inför uppvisningsloppet och hon kändes så bra som hon aldrig gjort förut. Joggade runt i premiefart och verkade tycka att livet var allmänt bra.

Men när de blev dags för loppet så började hon bli vrång. Hon tyckte inte alls att hon skulle springa mera. Vinglade vid utgången och det fanns ingenting i tömmarna. Men vi tog oss igenom det utan allt för stora missöden.

Vid uppvisningen för hand sedan.. Suck.. Då var hon mer vrång än någonsin. Hon vägrade att trava och när en av funktionärerna försökte hjälpa till så var de inte långt ifrån att hon sparkade åt henne. Men fick henne att trava tillslut. Fast sen så höll jag inte på att få in henne till dommarna utan hon var så sur så hon planterade hovarna i hörnet av inhägnaden.

Ja.. så det var ju måttligt pinsamt.

Men vi fick faktist mycket bättre poäng än vad jag trodde. Antar att beteendet inte är så stor del av bedömningen.

75 poäng Klass 2 (1 poäng från Klass 1, lite surt)

index.php

Sånt här humör var jag på

index.php

Fast jag kan vara fin också... ibland

*KL*

Nu har jag också varit på Arena Dannero's utställning igår och fick förmodligen fota nånting jag kanske aldrig får göra igen! En brunblack hingst! Finns tydligen bara 4 st registrerade både i Sverige och Norge. Tyvärr finns inte modern längre, det var hon som bar anlaget i rakt nedgående led på mödernet :cry:

Tallmons Wilmer
f.2008 hingst e.Åkre Lurifax u.Vikens Vilma - Forin Brage
8888888888=80p, Klass I + skådepenning
TallmonsWilmer.jpg

Naggen
f.2008 hingst e.Skaffer Brunen u.Natalie Tabac - Bodbäckspålle
8898888888=81p, Klass I + skådepenning, klassvinnare och BIS
Naggen.jpg

Eder Herre
f.2007 hingst e.Eder u.Luppiotösen - Alm Silver
8878898878=79p, Klass I + skådepenning, klassegrare
EderHerre.jpg

Härlige Hubert
f.2007 valack e.Frigg Elden u.Flatlariga - Alm Rigel
7777787888=74p, Klass II
HarligeHubert.jpg

Karlsvedjans Nils
f.2007 hingst e.Clay u.Lapptindra - Lapp Nils
8888886788=77p, Klass I + skådepenning
KarlsvedjansNils.jpg

Hilding B.
f.2007 valack e.Frigg Elden u.Hilda - Fröyding
8877878988=78p, Klass I + skådepenning
För övrigt var Frigg Elden avkommorna STORA!
HildingB..jpg

Inga 1-åriga ston visades, här är 2-åringarna

Villvinna
f.2007 sto e.Vinning Kos u.Nivea - Friggbest
8776787878=73p, Klass II
Villvinna.jpg

Ginella
f.2007 sto e.Lome Kongen u.Orkania - Lappello
7888888888=79p, Klass I + skådepenning, klassvinnare vilket hon var förra året också som 1-åring.
Ginella.jpg

Järvali
f.2007 sto e.Järvsöfaks u.Brännali - Pål Best
8777879888=77p, Klass I + skådepenning, Bäst visade häst
Jarvali.jpg

Aiva
f.2007 sto e.Mörtvedt Jerkeld u.Mojänta - Korbest
8887878888=78p, Klass I + skådepenning
Aiva.jpg

Blev nästan som ännu mer imponerad av hur välhanterade unghästarna var iår! Var i stort sätt bara en som bråkade lite, en 2-årshingst. Märrarna stod som gamhästar mest mellanåt :rofl:

Till dig som tog kort på Tallmons wilmer så är du välkommen att göra de precis när du vill! :D Synd de blev så mörkt på bilden hade gärna förstorat annars! *ler* :bump:

Tja, Danneroutställningen kunde man också varit utan :(..............samma sak där vilket också visade sig i poängen:(

Jo det blir mest patetiskt...Som sagt, hästar som har knäna åt fel håll kan få 8:or och 9:or på benställningen:crazy: Nä nu är det färdigt med sånt där fjanteri:grin::D Jag tänker köra trav med mina oavsett om de är landets fulaste hästar:banana:

Visst var det surt att få dålig poäng på häst på utställningen. Men det som gjorde en mest f**bannad :devil: var att se sammanhanget av hur poängsättningen gick till............:crazy:

Ska aldrig mer ställa ut häst så länge det går till på detta vis!! :mad:

*kl*
Även jag lyckades komma hem hel från utställningen, även om jag är än mer övertygad om att hingstar gör sig bäst som vallacker ;)

Hällvinn fick även han 75 poäng och jag är väl inte riktigt nöjd med det men å andra sidan så är det ju på travbanan han ska prestera.
Nåväl, det var kul att se alla trevliga tvååringar och att få göra något annorlunda med en travare iaf. Håller med er övriga om att det går nog lite av "klubben för inbördesbeundran" i dessa arrangemang, tyvärr.

Jo det blir mest patetiskt...Som sagt, hästar som har knäna åt fel håll kan få 8:or och 9:or på benställningen:crazy: Nä nu är det färdigt med sånt där fjanteri:grin::D Jag tänker köra trav med mina oavsett om de är landets fulaste hästar:banana:

Intressant fakta hade varit vilka av dessa bedömda hästar som sedan går bra på banan! Är det någon som vet om gamla resultat?

Danneros två kriteriedeltagare, Disa och Elling var båda klass II som 1-åringar :D Elling vann som bekant även kriteriet!

Jo det var väl det som var syftet med kallblodsutställningarna-att de skulle kunna göra nån typ av utvärdering av hur hästen såg ut kontra prestation. Tyvärr känns det som att den undersökningen också kommer att bli missvisande:grin: Jag är absolut ingen expert på att bedömma exteriör och självklart tycker man ju alltid att sina egna hästar är finast:laugh:

Jag vet inte hur det har gått här uppe egentligen annat än att mina hästar alltid dömts till norrlands fulaste:confused: :D Den ena gick premielopp den 1:a mars dvs så tidigt det går att köra och var sedan en av järvsöfaks segerrikaste avkomma som treåring trots att han är jävligt ful:angel:. Tror jag måste lägga in en bild på han :) Den andra gick premielopp i mitten av april men är ju fortfarande bara 2 så vad et blir av henne återstår att se!

Den som vann BIS både som 1 och 2 åring gick inte ens ett premielopp som unghäst och är fortfarande, som 4 åring, ostartad...

Hehe jo jag vet! Det suger...För mig har det blivit en sport att varje år återkomma med en häst som i deras ögon är jävligt skev och ful i deras ögon...

I år blev de mer komiskt än nånsin för att han som presenterade hästarna tycker att min häst är jättefin (vilket hon för övrigt också är) så då han började babbla om henne så fick han för sig att det var hon som vann BIS som ettåring. Snabb och sarkastisk som man är slängde jag ur mig en jävligt högljudd kommentar så att alla skulle höra:"Den här? Nä för fan. Hon var då fulast i hela landet i fjol" :D Fick två jävligt ilskna ögon på mig som tillhörde en viss domare som sen belönade oss med färre poäng än som ettåring:D så hon har till och med blivit ännu fulare:rofl:

Jadu, hur poängsättningen går till här är så oproffsigt så man skäms. Vissa hästägare är till och med domaren och överlägger:crazy:

Men nu har jag inga fler så pass unga kallblod så nu är det färdigt med det där lallandet för alltid typ! Jag tänker kvala min 2 åring nu och sen sopar jag banan mot BISarna i 3 åringsracen:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 842
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka