Unghästutställning, Kallblod

Sv: Unghästutställning, Kallblod

Nej publikens favorit är ju inte domarna som dömer utan publiken och de röstar på den de tycker är finast. Det är därför mina hästar bara vinner det priset:D Jag kan PM:a dig vilken jag är med med!

Hur ska ni göra, flätad lugg eller inte?
Ska trimma öron, skägg under hakan samt snaggen bakom öronen.

Har hästen ett vackert huvud så ska luggen vara flätad, har den skavanker som man vill dölja, utgsläppt lugg och hoppas att dommaren inte tittar.

Annars ska väl både öron och skägg och nacke vara trimmade anser jag.

Sen vill jag meddela att trots att min mamma sitter i styrelsen så har jag inte fått mera priser för det.
Så i Bergåskers fall har vi en bra domare som inte bryr sig om styrelsemedlemmarna. :)

*kl*

Min häst blev bis förra året på gävle. Och jag sitter inte i någon styrelse;)

Kanske skillnad på banorna.

MVH Russin8

Åh kul:) Vet inte vad det beror på hos oss? Är väl samma domare på nästan alla utställningar tror jag:confused: Det var då samma visa igår. Alla klassvinnare hade nån anknytning i styrelsen eller väldigt "känd" person inom kallblodstravet på P**btravet. Bara utomstående hästar från ett mindre samhälle "bestraffades" med nån 6:a i protokollet medan "kändisarnas" hästar fick 7,8 och 9...

Skandalen var ju på en klassvinnare som var så extremt skev i framstället, tryckt i knäna och så fruktansvärt sabelbent så klockorna stannade...till och med en icke hästkunnig kunde se att den hade "knäna åt fel håll"...Domaren dömde den till "nöjaktigt korrekt" och gav den en 8:a på framstället :crazy:

Min häst dömde domaren ifjol vara knipt under knäna men det verkar tydligen vara bortväxt nu som 2 åring:angel: I år var hon istället paralellförskjuten:crazy::D

En annan "kändisägd" 2 åring såg jag också var höger framhalt och hade en böjsena höger fram men det "missade" visst domaren som däremot var jävligt snabb på att anmärka på ett överben uppkommen av en spark på utsidan av skenbenet på en "utomstående" häst :grin:

Nåja egentligen samma som i alla bedömningsporter=sällan rättvisa bedömningar.

Då är visningen avklarad. Domaren tyckte inte om honom, men jag är inte förvånad, han ser ju inte riktigt ut som dom andra kallbloden som var med.

29353416.jpg

29353415.jpg

Rastyp: God. 7
Huvud, hals, bog, bringa och manke: tunn högt ansatt kort hals, ädelt huvud, brant kort bog, lång, låg manke. 7
Bål, rygg och kors: Kort kluvet sluttande kors, grund i bålen. 7
Benställning/benkvalitet fram: Svag inskenad i knä, intåad höger fram. 7
Benställning/benkvalitet bak: Svag inskenad i has. 7
Hovar: Konkav vänster fram. 7
Rörelsemekanik i skritt: Kort markbunden. 7
Rörelsemekanik i trav för hand: Lätt, rörlig. 8x2=16
Helhetsintryck: Av lättare modell med utstrålning. 8
Totalt 73 poäng, klass II.

Han gjorde sig inte rättvisa, trots att vi har tränat hemma och på bortaplan tillsammans med andra hästar, och skött sig jätte bra. Så var han helt förbytt igår, väldigt skrikig, gick med huvudet rakt upp, kunde inte skritta ordentligt och traven ska vi inte tala om. Vi for mest dit för att han skulle få miljöträning och det har han ju fått.

29360018.jpg

Klassvinnaren

Senast ändrad:

Jag tycker oftast att dom premierar dom kraftiga kallbloden, ja menar om dom ser ut som bruksnordisar vid ettårs ålder hur tung är dom inte när dom kommer upp i åldern? Ja tycker att dom ska va relativt lätta vid ettårsåldern, om man kollar vilka som vunnit på utställningarna så tycker jag att det finns ett mönster, dom lätta verkar bättre. Jag ställer inte ut längre tycker inte att de är lönt. Din häst var jättevacker :)

Jag tycker oftast att dom premierar dom kraftiga kallbloden, ja menar om dom ser ut som bruksnordisar vid ettårs ålder hur tung är dom inte när dom kommer upp i åldern? Ja tycker att dom ska va relativt lätta vid ettårsåldern, om man kollar vilka som vunnit på utställningarna så tycker jag att det finns ett mönster, dom lätta verkar bättre. Jag ställer inte ut längre tycker inte att de är lönt. Din häst var jättevacker :)

Jag tycker precis tvärt om! Jag tycker numer nästan alltid att det inte är en rastypisk som vinner-tvärtom. små, slanka med lågt ansatta smala halsar som är överbyggda och veka i kotorna..:) Det här var sista gången jag ställde ut också...har ledsnat på att höra de höga poängen på hästar som är skapt med knäna åt fel håll eller med 2 vänsterfötter typ:D

Men hur ser egentligen dagens rastandard ut för kallblodstravarna? Förra året hade vi näst bästa häst som var en riktig maffig herre! Såg nästan ut som en bruksnordis och travade därefter då som 2-åring. Han har inte startat nånting utan bara premat och kvalat, samt är fortfarande hingst så hade varit spännande och se hur han ser ut idag.

Belönades med 80p, klass I (8-8-8-8-8-8-8-8-7-9)
dollax.jpg

Här har vi våran BIS med 81p (8-8-8-8-8-8-9-8-8-8)
gottloma.jpg

BIS 2007 var denna 1-årsmärr, lite konstigt tyckte jag eftersom hon såg ut att hänga otroligt i knäna fram/bockbent och var inte direkt välutvecklad.
Nordgloria.JPG

Hur som haver ser jag verkligen fram emot våran utställning, brukar vara en väldigt trevlig händelse, bra information om stammar och fina unghästar :love:

Mina bilder föresten från förra årets Dannero-utställning finns här
http://www.kallblodsavel.se/wordpress/?p=181

Senast ändrad:

Jag tycker absolut att hingsten ser för tung ut, gillar mer er märr som ser lätt å fin ut. Blir spännande att se va hingsten kan åstakomma på banorna, vad heter han?

Tycker också att han är alldeles för tung, därför jag undrar vad egentligen rasstandarden säger? Eller är det kanske bara något domaren tycker om, fast han kan i överlag vara väldigt rättställd och mycket välutvecklad var han! Namnet på honom står på bilden.

Nu börjar det närma sig för oss också!
MEN vi har ett litet problem...han är så fruktansvärt tjurig när man går bredvid *suck*

Är det tillåtet att någon smackar till bakom honom när han ska trava?
Å får man mycket minuspoäng?
Känns lite surt annars eftersom han har så fint trav.

Men vi har ju iof två dagar till på oss att öva :)

Så här står det på sleipners hemsida: EXTERIÖR
Kroppen sett från sidan karaktäriseras av att den är långlinjerad: Liggande bog, lång manke, relativt kort rygg och ett långt kors. Kroppen har massa och djup som gör att hästen inte uppfattas som ädel, men heller inte så massiv att den verkar tung.
Kallblodstravaren är inte lågställd i den mening att benen uppfattas som korta i förhållande till kroppens längd och djup.
Huvudet är kort, brett och uttrycksfullt. Halsen är brett ansatt.
Bröstet är inte brett.
Benen är korrekta och dimensionerade i förhållande till kroppen med markerade torra leder, korta skenor fram, något rak has och ej för korta kotben.
Hovarna är symetriska och inte platta.
Rikligt med tagel i pannlugg, man och svans och hovskägg är rastypiskt.
Könskaraktären är framträdande.

Så egentligen ska dom inte vara grova å inte för lätta, så allt beror egentligen på vad domaren anser är lätt respektive tungt.

När jag visade min så hjälpte domaren till och smackade på honom. Och han blev ju BIS så jag tror inte det blir poäng avdrag.:)

Lycka till

MVH Russin8

Man får ha en medhjälpare som kan "fösa" bakom hästen, med röst alt. pisk.

Guuu så bra...nu känns det genast bättre :D

Vad menas med "torra leder" egentligen? :confused:

Inte galliga? näe ja har ingen aning egentligen

Är väl att lederna är väl markerade och att man även ser senorna, dom är inte galliga eller "svampiga".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 842
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka