Unghästutställning, Kallblod

juvelen

Trådstartare
Nu börjar det bli dags för visningarna av våra fina unghästar runt om i Sverige.
Vilka här ska visa och vart?

Sleipner Norrbotten 13 September
Rapp Stjernen h f. 08 (Voje Faks - Elding)

Sv: Unghästutställning, Kallblod

Sleipner Dalarna 27 September
Livsgnista s f. 07 (Glöding - Järvsöfaks)

Nej.. vi har bara tvåårsutställningar i dalarna.. men hon kommer nästa år

Har ingen att visa men kommer att vara och fota på Dannero såklart! :bump:

Kolarbo Marin h f. 07 (Aldermarin - Atom Vinter)

Städade lit grann :)

Trist att dom inte har för 1-åringar, ska bli jättespännande att visa våran.

Sleipner Umeå 20 September

Lövabos Elias, h. f.08
e. Polar Svarten
u. Flygge Flamman
ue. Thuli Elden

Lägger ihop lite..

Sleipner Umeå 20 September
Lövabos Elias h. f.08 (Polar Svarten - Thuli Elden)

KL

Är de nån som tränat nått på att ställa ut? är lite orolig för hur de ska gå. Körningen blir inga problem. Men hon brukar vägra att trava för hand.. Men får väl träna.

Sen har jag haft lite problem med en konkav framhov. Men det har blivit bättre hinner sko om en gång till innan utställningen..

Raspa lite lätt så att hovväggen blir rak, lättast att hålla raspen emot för att se.

Jag har tränat min att springa vid hand, men jag har svårt att få han till att ställa upp sig ordentligt och stå stilla. Du får prova att någon går bakom med en pisk i början för att få henne att trava.

Hur ska ni göra, flätad lugg eller inte?
Ska trimma öron, skägg under hakan samt snaggen bakom öronen.

Min har lite för kort lugg för att man ska kunna fläta den tror ja.. men å andra sidan så har hon bara en märkning, vilket är ett stjärnämne i pannan. den syns inte alls om man inte flätar.. Så jag antar att hon kan se lite tråkig ut då. Jag tycker man ska fläta om luggen är så lång att den tänker större delen av huvudet iaf..

Jag slänger tillbaka en till fråga.. Törs man fläta in sidenband i håret? Risken är att de inte blir nå bra..

Är de nån som tränat nått på att ställa ut? är lite orolig för hur de ska gå. Körningen blir inga problem. Men hon brukar vägra att trava för hand.. Men får väl träna.

Jag har inte tränat nåt alls....å det är första gången jag ska visa :crazy:
Måste ta tag i det där känner jag..blir nervös bara jag tänker på det :p

Hur ska ni göra, flätad lugg eller inte?

Har inte tänkt på det..kanske borde fläta pannluggen

Självklart trimmar jag oxå "snaggen" bakom öronen.

Eftersom jag har noll koll måste jag ju fråga om det i utställningssynpunkt är bättre/sämre med flätad pannlugg, friserade öron mm

Pratade med domaren i våras ang. hovskägget och hon ansåg att det skulle vara kvar. Vet att en del vill ta bort det för att man lättare ska se vinklarna.

Tycker dom får vackrare huvud och mer vaket uttryck, om man ansar "getskägget" och tussarna i öronen.

*kl*

Nu blir jag avundsjuk. Vill också visa min. Men han är för gammal;) Jag visade honom i Gävle både som ett och två åring. Jätte kul.

Hade inte flätat pannluggen. Tycker det tar bort lite av Kallblodstravarens karaktär då.

Jag hade tränat ganska mycket med honom, just för att jag skulle känna mig säker. Sen är det ju ganska viktigt att man har koll på dom. Särskilt när man visar två års hingstarna.

Till er som har turen att ha hästar att visa önskar jag massor av lycka till.

MVH Russin8

Russin8: Du kan få låna "lillebror" om du vill visa... Har inte bestämt mig än om jag ska åka eller inte till Gävle. Får se...

Så klart du ska åka!! Jag ska dit och titta på en kompis som ska visa en ett årig brännapål sto.
Om du inte är försiktig kommer jag och stjäl din snygging;)
Skulle vara så kul att se honom, så jag tycker att du ska åka! Du har ända till den 21:a på dig att anmäla....

MVH Russin8

Vill inte göra dig besviken men dessa utställningar brukar vara sååååå j***a dåliga...Varenda år så är det bara hästar som har ägare i sleipner styrelse som vinner priser och det är såååååååå genomskinligt. Spelar ingen roll om hästen ser ut som ett praktexemplar för har du ingen anknytning till styrelsen så hamnar din häst på sista plats typ :grin:

Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta för det spelar ingen roll hur rastypiska och korrekta hästarna är så döms de ändå ner ifall du inte är på nån position i styrelsen eller P**btravet...Jag återkommer även i år men mest nu bara för att det har blivit en sport för oss att utmana styrelsens hästar:) Vi brukar sitta efteråt och läsa alla priser som delats ut och skratta högt åt att alla som fick pris sitter i styrelsen och alla som inte fick pris inte sitter med:grin: Helst utav allt hade man ju hoppats att hästarna skulle bli rättvist bedömda så det blir spännande att se imorgon! Plötsligt händer det...:laugh:

Vet att Best in Show 2006 & 2007 (Eivas Elektra) satt inte ägaren i styrelsen.
Publikens favorit ifjol satt inte ägaren i styrelsen.

Vad har du för häst?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 842
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka